Sv: Har du varit med om något haveri?
Måste bara berätta om en skoter jag hade för typ 15 år sen... (Jag är alltså inte 16 år)
Arctic Cat El Tigré 6000 -79. Jag har synnerligen få minnen av att jag själv körde den hem, blev ALLTID bogserad hem.
ALLT gick sönder. Alltid. Mattan gick av, rullade av snyggt och prydligt på måttsunds skidanläggnings parkering, utanför restaurangen. Boggien gick sönder varje gång jag körde (typ). Konstant svetsning. Alu-axlar i boggien gick på löpande band. När mattan gått av köpte jag en ny. Boggien gick av igen, och skrotade min nya matta. Humor...
Chassiet gick av vid sekundäraxelinfästningen så variatorerna slog ihop = 2 skrotade variatorer + huv. Grenröret gick av. Skidan gick av, tvärstopp i ca 80. Tog med mig rutan såklart.
Vet inte hur många glödlampor som gick pga voltregulatorer som ständigt pajade. Kylaren under huven sprack, fick låta göra en ny.
Sen gjorde man ju själv nån smart grej, som att flytta soppapump för att soppaslangen tog i sekundäraxeln och började läka. Borrade nya hål i chassiet för skruvarna. Döm om min förvåning då det började spruta glykol i borrhålet. Borrat i kylaren i tunneln... :hmmmm2:
Förövrigt så gick styrstången av, slet av handtagsvärmarkablarna och fick en intressant fullgastur utan styre. Provade även frusen gas på järnet, körde då in skidan i fotholken på polarens Kawa invader (jo, hans fot var också där i fotholken. han gick inte på den foten på ett tag...), samt alla möjliga elektroniska fel konstant.
Bannade skitskoter! Men EN eloge ska den ha, det var ALDRIG problem med Spirit 440-motorn! (bortsett från tändning) Gick som en klocka! Så jag kunde ju oftast ha den på tomgång då jag blev hemdragen!!!