hopp skoter för 40-50 000 kr

B

Biosteel

Öh. nog för jag är en BLÅ person men '02 och '03 är inte på fläcken lik '04orna och frammåt... :hmmmm2: Layback motorn och boggien (fram till '04a) är väl enda som de har gemensamt!
Borde väl endå du Gröning veta?

Har ägt en '02 med '05ans motor och boggie. Grymt rolig skoter som jag aldrig han testa (sålde den).

'05an fick en hel del uppdateringar.
Boggie fick ny design + förstärkningar
Fox float X i framvagn
Cermic coatad pipa
TEAM sekundär
Modernare utseende
+ en del chassie förstärkningar.

Med andra ord en helt klart bättre maskin.

stop nu även fast dom saknar vissa uppdateringar och förbättringar så är dom ju fruktansvärt snarlik och du poängterade ju bara att från 04 till 07 va lik varandra vilket jag tyckte känndes lite fel när det i stort sett är samma motor med samma chassi. missförstå mig inte men det är en enkel paralell och jag ser 04 som den stabilaste om man jämför med 02 och 03.:ciao:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Rave 550 -06 funkar fint. Klen motor men man kan inte få allt :)

Bäst du aktar dig för att ge andra tips än SnoPro 440, då han redan bestämt sig och blir sur då.

Om du bestämt dig för en skoter så köp den, sen att andra vill hjälpa dig välja rätt tycker jag man ska vara tacksam för..


(sista gången jag skriver i köpråd)
 
B

Biosteel

Bäst du aktar dig för att ge andra tips än SnoPro 440, då han redan bestämt sig och blir sur då.

Om du bestämt dig för en skoter så köp den, sen att andra vill hjälpa dig välja rätt tycker jag man ska vara tacksam för..


(sista gången jag skriver i köpråd)
jag som läste att han skulle kika på en snopro 440. :aetsch:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
stop nu även fast dom saknar vissa uppdateringar och förbättringar så är dom ju fruktansvärt snarlik och du poängterade ju bara att från 04 till 07 va lik varandra vilket jag tyckte känndes lite fel när det i stort sett är samma motor med samma chassi. missförstå mig inte men det är en enkel paralell och jag ser 04 som den stabilaste om man jämför med 02 och 03.:ciao:
Tunneln är ju helt ny på '04 -->, slipper bla. hemska "vecket".
"Över motorn styrning".
Ny huv o buk
Ny dyna
"mer race" = inge hastighetsmätare osv..

Jo visst, motorn, boggien, bulken o framvagn är väl likt.
Men vore som jag skulle säga att MXZ o REV var samma sak.
 
B

Biosteel

Tunneln är ju helt ny på '04 -->, slipper bla. hemska "vecket".
"Över motorn styrning".
Ny huv o buk
Ny dyna
"mer race" = inge hastighetsmätare osv..

Jo visst, motorn, boggien, bulken o framvagn är väl likt.
Men vore som jag skulle säga att MXZ o REV var samma sak.
ååhoo börjar bli en lång konvers.. aja .. jag ser ju inte speciellt många likeheter mellan mxz och reven som jag ser mellan snopro modellerna från 02 till 07. nån annan som kanske har en funderare ?:evil:
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Är sno pro 440 -05 -06 bra skotrar?
håller dom bra? går dom bra i snön och är dom smidiga?
Vill ha en skoter som håller bra och går fint. blir vell mest lek, led och lite crossbana.

Vart finns det att få tag i mattor till dom? det sitter vell udda mattor på dom?

tycker att 03an inte är särskilt lik 04an uppåt. 04an uppåt är så grymt mkt snyggare.

Skulle ni rekomendera snopro före iq och rev?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Är sno pro 440 -05 -06 bra skotrar?
håller dom bra? går dom bra i snön och är dom smidiga?
Vill ha en skoter som håller bra och går fint. blir vell mest lek, led och lite crossbana.

Vart finns det att få tag i mattor till dom? det sitter vell udda mattor på dom?

tycker att 03an inte är särskilt lik 04an uppåt. 04an uppåt är så grymt mkt snyggare.

Skulle ni rekomendera snopro före iq och rev?
-02 och -03 är helt andra skotrar än vad -04 och uppåt är:) Jag har haft ett antal olika Sno Pro 440is både gamla och nya. -02 och -03an är iprincip samma som -00 och -01 fast nyare buk och huv. -04a kom den bättre körställningen (stående). Men eftersom det var första modellen skulle jag satsa på en -05a eller nyare. Jag har ägt en -04a och den höll då för mig och jag är inte jätte snäll mot mina skotrar. Vissa hatar körställningen på IQ andra älskar den. Så det är en smaksak, jag gillar båda! Har aldrig ägt en REV men däremot provkört och de känndes sköna.

Mellan en IQ 440 och en Sno Pro 440 hade jag valt en Sno Pro 440! Jag gillade viktfördelningen bättre på Arcticen samt fjädringen känndes bättre. Sno Pro är väldigt stabila i luften!
 

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
När nu ändå det är tal om 440-maskiner så lägger jag min röst på Lynx RC440-06 och framåt.

Föreslår den mest pga. PPS-boggien och chassiet som i princip är de enda aspekterna av den som jag har någon koll på så lägg inte alltför stor vikt vid min åsikt utan se det mer som just ett förslag.
 

byboo

Aktiv medlem
11 jun 2008
52
0
1
sundsvall
De vart inte att jag köpte snopron då jag vara nära att bli lurad, så for och köpte mig en rev 440 05 för en rimlig peng, NU har jag bara en fråga, är de svårt att byta till en större motor? vad ska man tänka på och vad kan man byta ut!

behöver svar rätt så fort!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
De vart inte att jag köpte snopron då jag vara nära att bli lurad, så for och köpte mig en rev 440 05 för en rimlig peng, NU har jag bara en fråga, är de svårt att byta till en större motor? vad ska man tänka på och vad kan man byta ut!

behöver svar rätt så fort!

Eftersom var o varran jäkel gör det. Så nej det ska inte vara så svårt!
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
detta har jag kopierat från EpZoRHär som har kopierat det från j-son

så till texten:
Med tanke på hur många som frågar om 440 konverteringar så....

Efter ett samtal med Chuck AKA RevBaron på Dootalk så fick jag tillåtelse att översätta hans fina artikel om hur man konverterar sin 440x till en 440x med 600 eller 800 motor. Han är den som har överlägset mest erfarenhet av att konvertera 440 till större motorer och det han inte vet om just detta är inte värt att veta.

För det första så finns det 2 sätt att göra detta på.

Du kan använda all 440 el, kabelhärva, MPEM, Stator, Voltregulator och sen se till att få MPEM boxen omprogrammerad till rätta tändkurvan utav Race Dept i Valcourt. Eller så kan du använda dig av det dyrare men mycket bättre sättet och använda all el från den 600/800 som motorn kommer ifrån.Det är då 360W Stator, kraftigare Voltregulator, hela maskinens Kabelhärva och dess MPEM.

OM du använder 440 MPEM så kommer du INTE att få tillgång till RER eller DPM och använder du 440 stator så kommer dina lysen att bli svagare om du kör med handtagsvärmare pågrund av den bara är på 290W.

Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM. Återigen...du måste byta tändkurva i 440 MPEM för att kunna köra den med andra än 440 motorn.

Sen SKA du ALLTID har rätt MPEM till rätt stator. DVS... sätter du en 360W stator till en 440 orginal MPEM som är gjord för en 290W stator så kommer du att bränna MPEM boxen. Ändrar du en sak så MÅSTE du ändra allting.

En del av dom äldre motorerna har den andra fickan i blocket för att montera den andra triggerspolen om du skulle vilja ha RER med en äldre motor, återigen.. RER innebär 360W stator, RER anpassad MPEM, större voltregulator, och en RER kapabel sekundär variator , alternativt en RER helix till din TEAM.

En del håller nog inte med, men nästa steg är väldigt viktigt... SKAFFA den fullstora kylaren från den skoter motorn kom ifrån och ersätt den lilla 440 kylaren med den. Ta inte chansen att köra en stor motor med en liten 440 kylare. Utöver den större kylaren behövs dom 2 slangar som löper från kylaren till motorn. Man kan använda 440 slangarna och kylvätskebehållaren. Dock behöver du ta bort restriktorn i slangen som går till toppen och sen behövs det borras ett hål i behållarens nippelförslangen till förvärmningen av förgasarna ( under förutsättning att du har orginalförgasarna).

En 600/800 motor passar direkt på motorfästet som 440 har. Om du inte fortfarande vill blanda oljan i bränslet själv så ska du montera oljetank med tillhörande slangar till pump och motor.

Före du monterar motorn bör du montera voltregulatorn om du valt den större regulatorn då den sitter väldigt trångt till och är svår att komma åt annars.

Självklart behöver du rätt avgassystem som då kommer att passa direkt.

Du behöver bränslepumpen till 6/800'an då den bara har en utgång medans 440-pumpen har 2 utgångar.

Du kan använda 440 primärvariator men du MÅSTE byta innehåll i den till nåt som passar en 6/800motor.

Sekundären... TEAM funkar alldeles utmärkt men om du använder 6/800 MPEM MÅSTE du byta Helix till en RER-kapabel helix för att kunna utnyttja RER.

440 kontroller på styret och handtagsvärmar brytare fungerar med 6/800 kabelhärva, det enda du behöver är en ny kontakt så att du kan plugga in det i maskinens kabelhärva.

Sen... ett bra tips är att skaffa en Racinghandbok så du får koll på alla åtdragingsmoment och diverse andra saker som kan vara bra att ha.


så det är inte så svårt att byta motor!