Få Edge att resa

bosco

Medlem
28 feb 2009
6
0
1
Sitter med en Edge 800 -03. Ska enligt vissa vara en resvänlig skoter.
Har en 38mm matta på och nån tendens till skidlyft får jag dock aldrig.

Antar att man kan mixtra lite med nån inställning för att få den resvänligare? Tips?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har en 700-02 och jag tycker absolut inte det är en resvillig skoter...Men det är väl också tanken att den inte ska göra eftersom den ska vara en snabb ledmaskin..
Det du kan göra är dreva ner den, ställa om dämpare i boogien,spänna fjädrarna samt flytta klackarna längs bak..

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Min 800 -03 går fint på rullen iaf :) Har 44mm matta och nerdrevat 2 kugg. Och har klackarna längst bak.

Iofs just nu reser den sig inte alls :p Lite haveri just nu. Men innan :)

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
har en pro x 800 -03 med slp pipa o 38mm matta som jag har klackarna längst bak samt fjädrarna på hårdaste som bara stegrar "lite" i starten , har ett 22ans drev som jag funderar att byta till men undrar om det kmr göra den mer resvillig eller bara få den att spinna mer? min gamla mxz 800 -01 stog raklång utan nerdrevning o org motor :s

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
släppa balatarrem är fult :(
skidorna reser medans mattan är kvar på backen, skotern blir skitäcklig att köra

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Nu börjar jag vara less på sånna här trådar så här kommer svaren en gång för alla.
Edge/ProX/Pro XR/SKS/RMK 00-05 är INTE resvänliga skotrar då dessa har en EXTREMT hård kopplad boggie eftersom det är ledräcers så ger den hårt kopplade boggien underbara styregenskaper efter leden.

Åtgärder gäller främst korta maskiner.

44as matta/nerdrevning/variatorkitt/noslipp hjul/Spänn främre boggiedämparn/Släpp balataremmarna 1snäpp/Flytta bak klossarna.
Alternativt ändra atackvinkeln i boggien.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Det hela handlar bara om att "vålda upp den"... Stå längst bak, ryck, slit osv... Men som sagt att ProX, ProXR, Edge osv har jävligt mke skidtryck. Har själv ställt om dämparna i boggie så den reser väl lite lättare men se till att ha bra lir med grejerna, byt vikter, dreva ner, ha en fräsch matta.. Jag har själv min ProX org, 44as matta.. Men det går som sagt..!

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Edge/ProX/Pro XR/SKS/RMK 00-05 är INTE resvänliga skotrar då dessa har en EXTREMT hård kopplad boggie eftersom det är ledräcers...
Nja stanna efter Pro XR, RMK:n har väl helt okopplad boggie? Det är ju en lössnömaskin och dom längsta RMK:na brukar inte vara så roliga på led.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Det hela handlar bara om att "vålda upp den"... Stå längst bak, ryck, slit osv... Men som sagt att ProX, ProXR, Edge osv har jävligt mke skidtryck. Har själv ställt om dämparna i boggie så den reser väl lite lättare men se till att ha bra lir med grejerna, byt vikter, dreva ner, ha en fräsch matta.. Jag har själv min ProX org, 44as matta.. Men det går som sagt..!
Men ha ha!! :laugh: hur kul kan de vara?? Fötterna ska vara i fothålkarna sen ska de bara räcka med att pilla på gasen så ska man vara uppe. Sj tycker jag de ser förj**** löjligt ut om man står längst bak på fotstegena och reser, ja mena vad är de för mening??? :hmmmm:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad är det för mening att ha fötterna i fotholkarna?
Vad är det för mening att ens justera om skotern så att den reser stup i ett.

Har en 800 som är orörd och en 44'as matta, och lite boggiejusteringar.
Nu har jag fått den precis som jag vill ha den, den ställer sig när jag vill, och ställer sig rakt upp när jag ska impa på någon snygg brud.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Nån som provat att ta bort klackarna ?
Jag har tagit bort mina klackar.. blev en grym skillnad,
men xc 700 är endå inte allt för villig att resa på sig.
men det går ju om man vill...
men ta bort klackarna, dreva, ev byta rem om den r gammal å grå.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Rätt matta är det som gäller.
Kunde bara drömma om att lyfta skidorna över diken och sånt med min 38mm som satt på.
Nu med 44mm så åker jag på rullen nedför om jag så vill det.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Rätt matta är det som gäller.
Kunde bara drömma om att lyfta skidorna över diken och sånt med min 38mm som satt på.
Nu med 44mm så åker jag på rullen nedför om jag så vill det.
Stämmer bra det... Är ju lixom det som ska driva hela kalaset framåt i alla lägen.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Håller med om mattan.. Köpte juh min med orginal 32mm matta.. Inte ett skidres så långt öga kunde nå med den mattan. Sen köpte jag en spronkans 44mm matta och shit va roligt den vart :)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
köp en iq rr med 51 matta och dreva sen ska ni fan kunna dansa på rullen! de var den roligaste maskin jag kört som gick på rullen!! nu hoppas jag att min xp blir så med 44 matta och drevning! de e ju så roligt att köra rulle roligare gå inte få med brallor på!:rock:

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Nån här som vet om det går att sätte en 44 matta på en xc -01?
det är ju ett edge chassi, men känner mig endå osäker?
tängte om den tar i nånstan?

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Lånar tråden lite.

Jag har 44matta, nonslip, V-kitt, nerdrevat , pipa+burk m.m
Och de här är den enda jag kommer upp...
Jag har gjort boggie "modden" och flyttat ner ett snäpp på balatan och stoppat klackarna längst bak.
Ska jag pröva spänna framdämparen i boggien mera eller?

Här har ni en bild de jag kmr upp i nån sekund.