Få Edge att resa

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Hade en helt original edge 600-01, om man ställde sig bakom fotholkarna reste den rätt bra.
stod i princip rakt upp dock fick man rycka. tror mycket handlar om hur man hanterar skotern.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hade en helt original edge 600-01, om man ställde sig bakom fotholkarna reste den rätt bra.
stod i princip rakt upp dock fick man rycka. tror mycket handlar om hur man hanterar skotern.
Nej det är faktiskt allmänt känt att Edge chassit generellt sett är jävligt tröga att få upp på rullen. Beror mycket på vilken boggie som sitter i och att du förövrigt fick enkelt som det lät upp den på res var lite förvånande. Har en polare som kan hantera en skoter och som väger närmare 100 pannor, om han ställer sig på lyftstaget bak på sin 600 EdgeX -02 händer det inte mycket. En annan polare som iofs är lättare men även han bra på att köra kunde knappt få skidorna på sin Prox2 600 att resa, han ställde om klackarna vilket hjälpte men något direkt res får han fortfarande inte. Även min Prox rör sig knappt från marken. Nu ska Proxarna ha ett rätt högt skidtryck, vet dock inte hur skidtrycket standard brukar bara på EdgeX modellerna. Men igen, boggien spelar ju in där, har dålig mellan modellerna men vissa Edge har väl M10 boggie och andra inte? Men men, de flesta upplever iaf att Edge är svårresta även om det verkar finnas folk som inte upplever några större problem. Men att så många skulle vara amatörer bakom styret så att det beror på det tror jag faktiskt inte.

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Bamsegrill har helt rätt ska pröva göra mina dämpare mjukare för dom blir stenhårda då man gör "boggie modden". Reser den lättare om man har mjuk boggie eller hård?

MVH

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du får ju ett "skidres" med mjuka dämpare genom att dämparna trycks ihop lättare.

Men modifierar ni inte enbart för att få skidres nu?
Hur är skotern att köra i övrigt? Med löst kopplad boggie och mjuka dämpare så har ni väl inte mycket kvar av dom där extremt fina ledegenskaperna?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Mina dämpare är nästan som org dvs ganska så hårda, funkar kanon efter led och nog går den upp på rullen också. Man vill ju inte bara åka rulle det går ju inte..

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Du får ju ett "skidres" med mjuka dämpare genom att dämparna trycks ihop lättare.

Men modifierar ni inte enbart för att få skidres nu?
Hur är skotern att köra i övrigt? Med löst kopplad boggie och mjuka dämpare så har ni väl inte mycket kvar av dom där extremt fina ledegenskaperna?

okej okej,

Nej det gjorde jag inte jag gjorde modden för att få bort gäddhänget och skidtrycket.. Och alla sa att den skulle resa som fan.

Man vill ju att den ska gå bra på led men ändå få upp den raklång som fredde_byske är ju perfekt. :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jopp, jag vet att relocation-mod gör att ditt sag i bakre dämparen kan minskas.
Dock så finns ju det där saget där av en anledning.

Personligen så har jag boggien uppflyttad bak, och i övrigt standard.

Hoppas ni lyckas lösa era problem, för jag kommer inte vara till nån hjälp då jag föredrar skidorna i backen! ;)

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jopp, jag vet att relocation-mod gör att ditt sag i bakre dämparen kan minskas.
Dock så finns ju det där saget där av en anledning.

Personligen så har jag boggien uppflyttad bak, och i övrigt standard.

Hoppas ni lyckas lösa era problem, för jag kommer inte vara till nån hjälp då jag föredrar skidorna i backen! ;)

Ja okej, har haft en låååååång diskussion om detta i en av mina trådar.

B

Biosteel

vet någon varför?
som sagt handlar de om att vara följsam med kroppen och förövrigt så finns de flera miljoner trådar om " hur får jag min skoter att resa fast den är slö":hmmmm:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Gasar för lite?
Kolla bilden jag länkade i tråden för ett tag sen. Den egen är Helt original, t.o.m mattan!