50-mila service - vad gör dom?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har en Lynx Adventure som snart ska in på 50-mila service.

Jag undrar vad dom gör, vad den kostar och om den är obligatorisk. Faller garantin om jag inte lämnar in den på service?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
dom ska känna på alla bultar i framvagnen och i boggien bland annat. har själv gjort servicesar på a-c förra året. men vad man gör varierar ju på vilken service det är
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
På min Ski-doo Renegade 800 XP -08 så ställde dom ner oljepumpen och momentdrog bultarna i framvagn och boggie + .bytte olja i växellådan

Tog inte lång tid, men 1700:- kostade det...
Men då gäller garantin iaf...

Hoppas att tankmätaren och tumvärmaren blir fixad...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har en Lynx Adventure som snart ska in på 50-mila service.

Jag undrar vad dom gör, vad den kostar och om den är obligatorisk. Faller garantin om jag inte lämnar in den på service?
Åtgärder enligt serviceboken, uppgraderingar, momentdrar enligt schema, kontrolldrar övriga bultar och infästningar t ex på nya Lynx o Ski Doo behöver bl a infästningarna i "pyramiden" kollas , byter olja, smörjer och snäpper ned oljepumpen.
Måste göras för att garantin skall gälla o kostar runt tusenlappen för Lynx 2 T(mer eller mindre beror på din relation till ÅF).
 

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Min erfarenhet av 50 mila servicen är allt annat än positiv,klarar man av att justera oljepumpen på en Enduro 500-99 utan att ta lös luftburken ja då är man duktig,jag fick ta lös den när jag gjorde det efter servicen och 500 kronor fattigare,nu ska man inte dra alla ÅF:are över samma kam men 2 st maskiner hos samma försäljare med samma resultat är lite för mycket,,,,
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag frågade om jag fick vara med när de gjorde servicen på min.

Jag tänkte att man kunde lära sig nåt.

Nix, det fick jag inte..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag frågade om jag fick vara med när de gjorde servicen på min.

Jag tänkte att man kunde lära sig nåt.

Nix, det fick jag inte..
Det var väl det där med relationen med ÅF kanske, jag brukar vara med, bulla eller wienerbröd gör susen :hello:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Det var väl det där med relationen med ÅF kanske, jag brukar vara med, bulla eller wienerbröd gör susen :hello:
Hmm, tja antingen det, eller så får jag väl kontakta din återförsäljare nästa gång jag köper nytt :D
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag tror de gör allt som står i boken enligt serviceorder, däremot tror jag inte att alla är lika bra på det. Det är inte bara en gång man stått på knä långt från civilisationen med hängande huvud och förbannat sin dumhet att låta annat folk kladda på sin maskin. Men som redan omnämnts i tråden, "garanti"-service är bara dumt att skippa. Att sedan gå igenom skotern själv är inte så tokigt spenderade stunder i garaget.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tror de gör allt som står i boken enligt serviceorder, däremot tror jag inte att alla är lika bra på det. Det är inte bara en gång man stått på knä långt från civilisationen med hängande huvud och förbannat sin dumhet att låta annat folk kladda på sin maskin. Men som redan omnämnts i tråden, "garanti"-service är bara dumt att skippa. Att sedan gå igenom skotern själv är inte så tokigt spenderade stunder i garaget.
Huvet på spiken:), kunskaperna och viljan att göra ett toppjobb varje dag varierar men det är ju så att de som inte har kundens bästa i fokus gallras ut då det ju inte bara handlar om att sälja maskiner.

Det är ju tufft idag för en skotermek att hänga med, han ska inte bara skruva och svetsa som för i tiden, idag är det ju lite mer digitalt också.

Detta med att minutiöst gå igenom maskinen själv är högst rekommendabelt också.
Innan förstaservice brukar jag ta en kväll i garaget, klä av maskinen totalt, titta, se och känna överallt samt provdra alla muttrar/bultar man överhuvudtaget kommer åt, på så sätt får man en känsla vad man skall känna på vid den egna översynen innan t ex en fjällresa och med det före som är nu på de flesta ställen dvs stenhårt krävs det att allt är tight.
Sedan kan man upptäcka o åtgärda simpla saker som t ex att vajern som stöttar huven i uppfällt läge lägger sig över en tändkabel och nöter då man stänger (bla ST 500/600 mfl).
Att startsnöret som aldrig används fransas på kanten på magnapullen, ett par lager krympslang eller vulktejp gör att man inte står med handtaget i handen när det verkligen behövs.

Som sagt ett par timmar i garaget så man känner maskinen är inte bortkastat, sedan underlättar det ju också när det hänt något och man kan ringa från fjället och beställa rätta delar direkt så ligger de i Kvikkjokk eller Jäckvik snabbare.
 

SwAsH

Medlem
4 feb 2007
12
0
1
950 kr på Kalix Maskiner för en Lynx 2 taktare. Ska själv in med min Adventure 600 -08 nästa Onsdag.