Fatbar

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Om han inte redan har fästen och helt sonika undrar hur ett Biltema Fatbar står sig mot ett annat styre.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
lätt värt det, fett ovärt att betala 800kr mer för att det ska stå renthal eller nått annat känt märke på styret. :)
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är det någon som vet om det skiljer på Fatbar till cross och skoter? Har själv funderat på Biltemas men testade att montera det som sitter på KTM:en på min skoter och tyckte det kändes för brett. Tror polaren kör med Fly och han påstår att skoter-modellerna är lite smalare?
 

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Är det någon som vet om det skiljer på Fatbar till cross och skoter? Har själv funderat på Biltemas men testade att montera det som sitter på KTM:en på min skoter och tyckte det kändes för brett. Tror polaren kör med Fly och han påstår att skoter-modellerna är lite smalare?
Annars så tar det inte många minuter att kapa av det i ändarna. Fimpade ca 1,5-2cm i vardera ända på mitt biltema fatbar till skotern
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
har både fästen och styre, funkar bra.. köp dock inte deras handtag för är för cross dvs för rullgas.. men allt går ju o lösa :) har renthal på crossen men där vurpas de också mycket mer :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Kör också på biltema fatbar på skotern, tycker det är skönare än pro-taper styrena jag har på crossen och quaden. Då biltema styret är något mjukare.
 
6

600xrs

Jag hade ALDRIG monterat ett styre från biltema på varken crossen eller skotern!
Har varit med om styren av sämre modeller som gått av, och slutat med att man får fina blåmärken på bröstet (om man har tur).

Att det skulle vara skillnad på styren som säljs som skoter-fatbar eller cross-fatbar är svammel. Det finns olika höjd/bredd/vinkel hos de flesta tillverkarna.

Det är inte BARA märket man betalat för när man köper ett Renthal styre. Dom har några år i branchen, vet vad som funkar och testar hållfastigheten i sina styren, vilket jag tvivlar på att Biltemas tillverkare gör. Men visst, inte kostar det många kronor mer för Renthal att göra ett styre än Biltemas tillverkare... men dom kronorna extra lägger jag mer än gärna ut för att slippa få ett knäckt styre i bröstet eller ansiktet!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Det beror ju också på hur man kör, hoppar man 5m upp i luften och landar hårt så är det inte så konstigt att billiga styren går av :)
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Som jag sa tidigare, jag har Biltemas styre på crossen och det funkar jätte bra.
Kör mycket enduro och hoppar rätt mycket i ramp, inget cykelhopp som "lillbrorsan" snickrat ihop. Utan riktiga ramper.
Har kört omkull riktigt hårt ett par gånger, sjukan en vecka efter sista körningen. Styret är lika rakt och fint som när det var nytt.

Tror inte alls det skiljer sig något i kvalite, så jag är då inte rädd för att få ett styre i magen när jag är ute och kör ;)