Fel på skotern!

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Hej!
Jag äger en polaris 700 xc -00 och drabbades i helgen av att skotern började plötsligt låta som en 4-taktare när jag åkte. Jag stängde genast av skotern och efter en stund prövade jag att dra igång den igen. då var den mycket trögstartad och den gick knappt framåt, den orkar nästan ingenting. Så jag har satt på vå nya tändstift idag, men det fungerade inte. Jag funderar på att det kan vara någon kolv som är sliten eller något. Men jag är inte säker, så jag undrar om någon vet vad problemet är? Mvh /Johan
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Gnistorna är helt okej i båda stiften! Jag ska låna en kompmätare av en polare på onsdag och kolla. Vad ska kompen ligga på, typ 10 eller? MVh/ Johan
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
den kan ha nypt som min gjorde ta upp och kolla
Okej. Jag är väl inte killen som vet mest om skotrar kanske, men vågar man ta upp och kolla lite i motorn då. För att jag har ingen lust att lämna in den, eftersom det tar så jäkla lång tid då:(
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du behöver ju bara ta bort pipan och Y-röret så ser du ju kolvarna, för att se andra sidan tar du bara bort luftburk, förgasare, insugningsgummi och reedsen så ser du.

Samtidigt som du kollar in i motorn så snurrar du bara på primären så du ser hela kolven.

Men var försiktig med eventuella packningar om du inte vill köpa nya(kosta iochförsig inte så mycket) :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ta med dig en polare som kan en del om motorer ? Har du skruvat moppe kan du skruva en 2 takts skoter tror jag.
Nr 1 ta lös pipa, y-rör, luftburk samt förgasare.
Nr 2 töm ur kylarvattnet vid vattenpumpen ( Under cylindrarna )
Nr 3 ta loss diverse kylarslangar samt sladdar som går till tåpplock
Nr 4 bort med tåpplock och cylindrar ev knaster o kolvar för du bör väl byta dom i samma runda.
Nr 5 kolla vad som har orsakat felet att den skurit ? materialtrötthet i kolv, tjuvluft via spricka i insugsgummi eller dåliga packboxar på vevaxel = den drar typ tjuvluft via variator !? eller har den fått för lite bränsle ? Känn även efter om vevstakslagren glappar, ta i vevstake håll fast variator och rucka uppåt å nedåt, det skall inte glappa en enda mm ! men sidledes får det glappa lite det är ok !
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tycker det är dumt att riva innan han kollat kompen.. samt inspektion genom avgassidan/insug....
Gör det först och ser du nått som är galet då river man:ciao:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tycker det är dumt att riva innan han kollat kompen.. samt inspektion genom avgassidan/insug....
Gör det först och ser du nått som är galet då river man:ciao:
EXAKT!
Riv ingenting innan du gjort kompprov och kikat in i insug och utblås.
Du verkar inte vara en som skruvar isär och sätter ihop, bara för att det är kul, johan92, så börja i rätt ände som Robbbo skriver.
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
EXAKT!
Riv ingenting innan du gjort kompprov och kikat in i insug och utblås.
Du verkar inte vara en som skruvar isär och sätter ihop, bara för att det är kul, johan92, så börja i rätt ände som Robbbo skriver.
Okej, jag ska låna en kompmätare imorgon och pröva. mvh/johan
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Hur och vart körde du?

Fullgasrepor på sjö, lössnö, normal ledkörning?
Jag körde på en led när jag åkte i ett litet gupp och efter att jag landade började den att låta som en 4-takts skoter. Kändes väldigt konstigt och jag höll kanske 50 km/h!