Det verkar som om det är batteri/laddning som är felet, nånting med spänningen. Men det händer bara ibland.Okey varför vill dem inte starta ibland då? För lite kräm i batteriet?
Har du 35 elller 55watt?
Såg nå polaris lampor med 100/60 watt? vad sitter det orginal på dem?
Samma på våran Adventure.. Kräver enormt med ström så elstarten inte funkar ibland...Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall...
hur mycket hade du inte i spänningsfall för att lyckas få en lampa att inte tändas ? :stupid:Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall... sen sparade man även massa vikt på att kasta ut skiten.
Går ju att banta 800gram också så kan man fortsätta med xenonDet största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall... sen sparade man även massa vikt på att kasta ut skiten.
Jo men kan inte xneon frysa sönder?
Precis, förstår inte varför folk har snöat in sig på att dom drar mycket STRÖM, helt tvärt om, annars hade folk inte bytt?!dom drar ju inte mkt ström.utan dom jobbar på en hög spänning på ungefär 23000volt vid start..men går sen ner till 9v när dem är igång..vilket är lägre än halogen och borde enligt mina beräkningar belasta statorn mindre.
Precis, förstår inte varför folk har snöat in sig på att dom drar mycket STRÖM, helt tvärt om, annars hade folk inte bytt?!
(påstådd lägre soppa förbrukning+ längre livslängd på lampor och bättre ljus)
Tumregel för växelspänning: Högt voltantal = lägre ström, och vise versa..
Gissa varför dom kör med 40 kv i kraftledningar?!
kul att man lärde sig något i skolan iaf:hmmmm:
Har sett att folk kopplat in en extra halogenlampa som någon sorts tändanordning (under huven som någon pratade om), begriper inte hur det funkar eller så, vore skoj om nån förklarade!
Har sett skotrar utan batteri med Xenon.
Verkar vara rätt poppis nu så någon som gjort det kanske kan knåpa ihop en guide?
Då är jag med.. Bra bra!Varför man måste ha en lampa eller ett motstånd för att få xenon att fungera beror på att många nya skotrar har ett säkerhetsystem som gör att om båda halvljusen skulle gå sönder går heljus automatiskt på, och när man kopplar in xenon ljus tar man plus från batteri och styr hel och halvljusrelä till xenon med kontakten till org halogen lampan, relät drar så lite ström så att skotern tror att lamporna är trasiga.
Så då får man lura skotern med att sätta ett motstånd eller en lampa i den andra kontakten till halogen lampan.
Så fick jag göra på min.
Det vet jag inte, det var redan installerat på min när jag köpte den.. Men det är en lampa kopplad mellan batteri och xenon. Varför svarar han där.. För att relät tror att det är en lampa trasig för att det går för lite ström. Och då slås helljuset på istället. Det som var galet på min var att det var dålig kontakt i den lampan, så jag hade bara helljus.. Trodde först att det var nåt allvarligt. Men bara lite skit på kontakterna..Vad menar du ajsman,är det inte plug-and-play på dragon?