Jepps, jag har!Ngn som har åkt R8 denna vinter? Nöjd med köpet? Vad kändes bra/inte bra med den?
Har personligen bara testat Crossfire R 1000 .......med 25,4 mm matta..ngn fler?
Är det ngt att ha efter gropig led eller ska man hålla sig på plan sjöis?Har personligen bara testat Crossfire R 1000 .......med 25,4 mm matta..
Det togs in fyra i Sverige (den fanns inte med på den officiella prislistan) utan den kom bara till oss som specielbeställt den
Dock var det ingen i vårt distrikt som nappade på den, så vi har kvar en fabriksny.....de 3 övriga såldes i Arvidsjaur enligt uppgift.
Den går så in i h-vete.....helt sanslöst vilken lakeracer....den är hypersnabb och otroligt lättkörd!
/johan
Eftersom Crossfire R1000 inte har SnoPro kit, alltså fox float i framvagnen...så blir den något mjukare....Är det ngt att ha efter gropig led eller ska man hålla sig på plan sjöis?
Jag gissar att 95 % av sveriges förare anser att kalibreringen är alldeles för barnslig , men det är ju enbart en spekuleringar då jag aldrig kört den , den f7 ext i min ego som inte är "snoprokalibrerad" vet jag dock är ett skämt std fjädringsmässigt , ( även trots nyrenoverade dämpare ) och nu är alla dämpare utbytta , crossfire 1000 R är faktist den enda skoter jag funderat på att köpa -09 synd bara att den har diamond drive ...
Och att du har mindre effekt förlust med DD än vad man har med kedjehus och kedjaFördelen är att den har den lätta och enkla diamonddriven....eftersom den vänder tändningen när man backar.
även att arctic tillverkar dom :rock:Och att du har mindre effekt förlust med DD än vad man har med kedjehus och kedja
Ingen aning. Det får du nog ringa BRP, Polaris och Yamaha och fråga för att få ett bra svar.Undra då varför inget annat skotermärke kör med DD? Om det nu är så bra som alla säger.:hmmmm2:
De har väl patent fortfarande? Det var väl likadant med Rotax och deras back innan patentet gick ut, om jag minns rätt?Undra då varför inget annat skotermärke kör med DD? Om det nu är så bra som alla säger.:hmmmm2:
håller med dig! dd är skräp! hoppas att det försvinner när m-chassit byts mot något nyare.jag gillar som bekant inte DD (hatar den faktist) , vi kan börja med effektiviteten : enligt teorin kan en kuggväxel ha ngt bättre effektivitet än kjedja , jag är dock mkt skeptisk till att den har det i de här fallet , DD har ju en hel drös av kuggingrepp å massa fler lager , oljan blir svart trots att den är svindyr ! dessutom är det ointressanta sifror som det handlar om när vi här pratar om + - 0,5 hk , jag undrar varvför inte denna (enligt Arctic helt överlägsna) uppfinnig sitter på snopron ? där skulle ju kanke 0,5 hk vara av intresse , och varför vill inte dom som kör dragracing ha den ? är huset kvar är det ofta en kjedja i det ...
här är lite av de jag inte gillar : svampig broms= felkonstruerat ok ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), viner ofta, rasar ofta, dyra ovanliga utväxlingar,ett rent hvete at dreva om , dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen (dels för at sek sitter lågt och för att det sprutar vatten mellan DD och chassi), täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka ? , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , sekundären är felkonstruerad och äter bussningar (som inte går att köpa ny !) ,
man kan ju inte heller låta bli att fundera på vad den kostar att tillverka/utveckla mot ett beprövat kjedjehus ?
jag gissar på minst dubbel så mkt ! dels för presicionen och dels för antalet delar ....
jag kan komma på 4 fördelar : lägre tyngdpunkt , man kan bromsa (när) den havererar , justera remspänningen enkelt, och byta matta utan att oljan rinner ut ...
nää DD är ett otyg som jag har hoppats skulle ha försvunnit för längesen ....
vad grundar du de på att DD skulle rasa oftare än ett kedjehus ?jag gillar som bekant inte DD (hatar den faktist) , vi kan börja med effektiviteten : enligt teorin kan en kuggväxel ha ngt bättre effektivitet än kjedja , jag är dock mkt skeptisk till att den har det i de här fallet , DD har ju en hel drös av kuggingrepp å massa fler lager , oljan blir svart trots att den är svindyr ! dessutom är det ointressanta sifror som det handlar om när vi här pratar om + - 0,5 hk , jag undrar varvför inte denna (enligt Arctic helt överlägsna) uppfinnig sitter på snopron ? där skulle ju kanke 0,5 hk vara av intresse , och varför vill inte dom som kör dragracing ha den ? är huset kvar är det ofta en kjedja i det ...
här är lite av de jag inte gillar : svampig broms= felkonstruerat ok ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), viner ofta, rasar ofta, dyra ovanliga utväxlingar,ett rent hvete at dreva om , dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen (dels för at sek sitter lågt och för att det sprutar vatten mellan DD och chassi), täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka ? , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , sekundären är felkonstruerad och äter bussningar (som inte går att köpa ny !) ,
man kan ju inte heller låta bli att fundera på vad den kostar att tillverka/utveckla mot ett beprövat kjedjehus ?
jag gissar på minst dubbel så mkt ! dels för presicionen och dels för antalet delar ....
jag kan komma på 4 fördelar : lägre tyngdpunkt , man kan bromsa (när) den havererar , justera remspänningen enkelt, och byta matta utan att oljan rinner ut ...
nää DD är ett otyg som jag har hoppats skulle ha försvunnit för längesen ....
jag gillar som bekant inte DD (hatar den faktist) , vi kan börja med effektiviteten : enligt teorin kan en kuggväxel ha ngt bättre effektivitet än kjedja , jag är dock mkt skeptisk till att den har det i de här fallet , DD har ju en hel drös av kuggingrepp å massa fler lager , oljan blir svart trots att den är svindyr ! dessutom är det ointressanta sifror som det handlar om när vi här pratar om + - 0,5 hk , jag undrar varvför inte denna (enligt Arctic helt överlägsna) uppfinnig sitter på snopron ? där skulle ju kanke 0,5 hk vara av intresse , och varför vill inte dom som kör dragracing ha den ? är huset kvar är det ofta en kjedja i det ...
här är lite av de jag inte gillar : svampig broms= felkonstruerat ok ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), viner ofta, rasar ofta, dyra ovanliga utväxlingar,ett rent hvete at dreva om , dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen (dels för at sek sitter lågt och för att det sprutar vatten mellan DD och chassi), täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka ? , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , sekundären är felkonstruerad och äter bussningar (som inte går att köpa ny !) ,
man kan ju inte heller låta bli att fundera på vad den kostar att tillverka/utveckla mot ett beprövat kjedjehus ?
jag gissar på minst dubbel så mkt ! dels för presicionen och dels för antalet delar ....
jag kan komma på 4 fördelar : lägre tyngdpunkt , man kan bromsa (när) den havererar , justera remspänningen enkelt, och byta matta utan att oljan rinner ut ...
nää DD är ett otyg som jag har hoppats skulle ha försvunnit för längesen ....
vad grundar du det på ?håller också med.
DD=:bootyshake: