Efter att i flera vintrar ha sett en massa småfjun som kör skoter som dårar, ifrågasätter jag om minderåriga (<18 bast) verkligen är mogna att köra snöskoter.
Det kanske är dags för samma åldersgränser på skoter som för MC?
Så här skriver Vägverket om MC-kort, jag har bytt ut "motorcykel" mot "skoter". Åsså har jag ändrat effektsiffrorna!
A1 (lätt skoter) - 16 år
skoter vars motor har en slagvolym av högst 300 kubikcentimeter och en effekt av högst 25 hk.
A (begränsad effekt) - 18 år
skoter som har en effekt av högst 60 hk och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 3 hk/kg.
A (obegränsad effekt) - 21 år
skoter som har högre effekt än 60 hk eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 3 hk/kg.
För samtliga körkort krävs att man har avlagt godkänt kunskapsprov.
Vad tror ni? Gärna konstruktiva kommentarer tack (fast ni behöver inte hålla med förstås).
Det kanske är dags för samma åldersgränser på skoter som för MC?
Så här skriver Vägverket om MC-kort, jag har bytt ut "motorcykel" mot "skoter". Åsså har jag ändrat effektsiffrorna!
A1 (lätt skoter) - 16 år
skoter vars motor har en slagvolym av högst 300 kubikcentimeter och en effekt av högst 25 hk.
A (begränsad effekt) - 18 år
skoter som har en effekt av högst 60 hk och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 3 hk/kg.
A (obegränsad effekt) - 21 år
skoter som har högre effekt än 60 hk eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 3 hk/kg.
För samtliga körkort krävs att man har avlagt godkänt kunskapsprov.
Vad tror ni? Gärna konstruktiva kommentarer tack (fast ni behöver inte hålla med förstås).