Att höja åldersgränsen har ingen som helst inverkan på buskörning eller vad många av oss anser vara felaktigt hanterande av effektstinna maskiner.
Varför, jo det finns ju ingen som helst kontroll från de polisiära idag och den lär inte öka mot morgondagen, enda tillfällena de gör kontroller med pukor och trumpeter är när solen kommit fram runt påsk och man går ut stort i tidningarna att man kontrollerar påsktrafiken i fjällänen.
Har själv blivit kontrollerad och fått blåsa i Arjeplogsfjällen några år sedan, 3 gånger samma dag och med samma poliser, deras förklaring och som de såg ut att skämmas för var statistiken du vet, de hade till uppgift att utföra x antal blåsningar mao.
Vad gäller ålder så sitter ju en del av beteendet där hos unga men glöm inte att beteendefel även finns hos flertal äldre, det som måste till där är att vi alla vågar säga till de som missköter sig oavsett deras ålder.
- I all enkelhet kan jag säga att den kamrat (45) som med sin nya summit för några år sedan tyckte det var läckert att dra på rullen nära min stuga fick sig en promenad i sitt spår och kunde själv se flertalet tallplantor och uppgrävd mossa mm där han farit fram, idag är han generellt försiktigare.
- Den grupp ungdomar (14-24) med 7-8 skotrar som demolerade tallplant längs en bergsida före påsk orsakade hembesök hos några föräldrar med bildbevis och således hade flera av dem ingen skoter att köra under påsken då det var indraget.
- Den ungdom som passerade mig när jag pimplade på älven för ett antal år sedan år sedan, när han passerade för femtioelfte gången samma förmiddag vart han stoppad, nödstoppen förverkades och kördes av mig de 2 kilometrarna till hans fader, han själv fick promenera, han störde inte mer den påskveckan kan jag säga och idag kan han skratta åt det dryga 20 år gammal och han tycker jag gjorde rätt.
Det jag menar är att vi alla, i första hand givetvis föräldrar att beivra buskörning och felaktiga beteenden och skall för den skull inte medverka till att skapa nya lagar och regler som ingen kontrollerar.
Samma sak är det ju med droger i Gällivare, mobbning i skolor, småbrott eller varför inte nyligen uppmärksammade HA hangarounds som säljer diesel mm, blundar vi för allt detta eskalerar det, reagerar vi kan stor del stävjas redan när det är i sin linda och det är viktigt att reagera framförallt för ungdomarnas skull.
För egen del med en snart 5 åring så kommer han att efterhand få köra under mer eller mindre överinseende, idag med Ockelbo 600-1 och framledes efterhand med den storlek på maskin jag som förälder bedömer att han behärskar.
Glöm inte bort att det finns många i mogen ålder som inte på något sätt behärskar den maskin de grenslar, det räcker att observera på något ställe med intensiv trafik till fjälls så syns det på långt håll att ökningen av skoteråkare de senaste 20 åren medfört att det är väldigt många "ovana " i farten numer och det är de som står där och är hjälplösa då de kört fast eller behöver en så enkel sak som en tändstiftsnyckel eller stift, t o m reservrem kan se sakna. Enda fördelen med dessa är att de inte heller har vett att lastförankra kälke och pulka så man får fylla på förrådet av spadar, isborrar, pimpelspön, liggunderlag, renhudar osv varje år.