Nytrobygge

Fredde71

Medlem
2 dec 2006
30
0
1
Luleå
Nu är det så att jag uppgraderat från Vector SP-06 till Nytro RTX-08 och jag vill ha tips hur jag får den "perfekt"!
Det som är planerat är nya skidor (SLP) och förlängning till 144" ala XTX.
Fotstegen kommer att bli moddade.
Vad mer bör göras?
51 eller 44mm matta, variator fix....vill ha seriösa tips från erfarna Nytro åkare vad som är bäst!
Ser fram mot en rolig höst i garaget...

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Köp turbo om du vill vara bäst och värst. Annars kan jag rekommendera en drevning, gick själv ner 2 kugg på lilla drevet. Sticker bättre och går även mycket mjukare när man smyger i skogen. Variator-kit har jag inte lyckats hitta något som är prisvärt, orginal funkar faktiskt bra. Annars är det väl bara non-slip hjul som saknas på din lista

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Har du 8kuggars drivhjul så behöver du inte dreva ner.

Först tyckte jag inte om Floatsen men schimsar man om dom så kan du få dom riktigt bra.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Skippa styrhöjaren & flytta fram styrstången istället. Finns riktigt fina kit för 100 dollar och du får en skönare styrning

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Jag har satt dit mtx skidor, förlängt till 136" med kitt från ulmer racing, satt dit en matt från renegaden 41*345*44 blev grymt nöjd med det. 8 kuggars nonslip men mätaren visar grymt fel med 8 kuggars, att den visar fel fart skiter jag i men på 6mil har man kört 7mil.
Har labbat lite med variatorerna men är inte helt nöjd! Körde med ett yoshimura system fick då vikta på för att den gick in i varvstoppen hela tiden.
Malla av fotstegen från en nyare skidoo! borra bort nitarna på kanden på fotstegen, kapa enligt mallen bocka och kapa till orginalkanten nita tillbaka den! Blir och ser bra ut! Sen är ju extra kylaren från mtx ett måste!! Blir det lite hårt före går den varm väldigt lätt! Har satt dit från mtx själv blev stor skillnad (kostar tyvärr ca 5000:- på yamahacenter)drar pulka utan problem nu! Nu är det bara turbo som står på önskelistan!!!!

Mvh Hasse

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Jag har satt dit mtx skidor, förlängt till 136" med kitt från ulmer racing, satt dit en matt från renegaden 41*345*44 blev grymt nöjd med det. 8 kuggars nonslip men mätaren visar grymt fel med 8 kuggars, att den visar fel fart skiter jag i men på 6mil har man kört 7mil.
Har labbat lite med variatorerna men är inte helt nöjd! Körde med ett yoshimura system fick då vikta på för att den gick in i varvstoppen hela tiden.
Malla av fotstegen från en nyare skidoo! borra bort nitarna på kanden på fotstegen, kapa enligt mallen bocka och kapa till orginalkanten nita tillbaka den! Blir och ser bra ut! Sen är ju extra kylaren från mtx ett måste!! Blir det lite hårt före går den varm väldigt lätt! Har satt dit från mtx själv blev stor skillnad (kostar tyvärr ca 5000:- på yamahacenter)drar pulka utan problem nu! Nu är det bara turbo som står på önskelistan!!!!

Mvh Hasse
Finns det bilder på bygget? Grymt nyfiken på fotstegen. Har du sett att mcx kommer med ett 180hk kit till nytro med bättre pris och enklare montering, det står högst på min önskelista

Fredde71

Medlem
2 dec 2006
30
0
1
Luleå
Kul med så många inlägg....många bra ideer!
Väldigt intresserad av att få till variatorerna, vill ha den "snäll" ibörjan, allt för lössnöegenskaperna.
Nån som lyckats?

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Förstärk framvagnen a la -09 Hade en 08 som var alldeles för mjuk... Blev krokig av småsaker..

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
Jag har också en extra kylare bak + steg 2 turbo. Det kommer bli mycket pulk dragning i vinter. Jag håller på att klurar hur jag ska få ett avgas system från pulkan ihop med utblåset på turbon. Vill ha så lite motstånds som möjligt så inte turbon går varm då det blir länge väg att trycka ut avgaser. Funderar på ett 3" rostfritt ca 30cm med en slang upp så man bara får avgasserna under pulkan.

tror du kommer bränna sönder pulkan då