Tömma skotern på bensin, smidigt!?

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
har 25 liter i min skoter, kring 30l i brorsans och farsan har väl ungefär 20l. Vi tankade i det sista i dunkarna vilket inte var så smart, finns det ett smidigt sätt som jag kan använda mig av för att få ut bensinen och sen ner i dunkar och sedan tanka min "super" saab med ? :)

En kompis sa att det var lätt med en slang bara och suga på slangen så det blir vacum och sen ösa på, är det verkligen ett smidigt och smart sätt? känns lite väl redneck över det hela, har ni några tips?
 

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
har 25 liter i min skoter, kring 30l i brorsans och farsan har väl ungefär 20l. Vi tankade i det sista i dunkarna vilket inte var så smart, finns det ett smidigt sätt som jag kan använda mig av för att få ut bensinen och sen ner i dunkar och sedan tanka min "super" saab med ? :)

En kompis sa att det var lätt med en slang bara och suga på slangen så det blir vacum och sen ösa på, är det verkligen ett smidigt och smart sätt? känns lite väl redneck över det hela, har ni några tips?
Köp en sughävert från clas ohlson! Funkar för övrigt bra.

Går även o ställa in så den suger i bensin och att den dra upp till motsatt håll ner till en bensindunk utan o behöva pumpa..

Clas Ohlson har en mindre sughävert för 50:- och en större som kostar kring 200:-

Finns säkert bättre sughävertar men den ja köpte funkar bra : )

Slött o tanka me en sån också
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Funkar hur bra som helst att slanga med en bit från en trädgårds slang. Tömde F6an och mor och fars T660 så. Hade en bit på 1-1½m.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Enkla lösningar är oftast bäst dvs rednek lösningar ;)
Bara ta en slang och suga eller om du är feg för att få lite soppa i munnen, så kan du täcka tanklocket med ena handen och blåsa i slangen istället blås hårt och länge så det blir tryck i tanken. Sen kommer soppan rullandes med en ***** fart.
 

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Eller så stoppar du ner slangen (ena änden i tanken å andra i nån dunk) å blåser i tanken så de blir tryck
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
är det EFI så är det bara att tjuvkoppla pumpen med 12v och sätta soppaslangen i en dunk... Annars så är att "slanga" med en vanlig slang enkelt. Synd att bensin inte är så gott om man klantar sig...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
är det EFI så är det bara att tjuvkoppla pumpen med 12v och sätta soppaslangen i en dunk... Annars så är att "slanga" med en vanlig slang enkelt. Synd att bensin inte är så gott om man klantar sig...
Läs inlägget ovanför ditt och gör så istället. Ingen risk för soppa i munnen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Istället för att suga i slangen kan man stoppa ned slangen så långt det går, håller för övre änden med ett finger/tumme, drar upp slangen delvis ur tanken, ned i dunk och släpp fingret/tummen.
Fungerar dock inte vid alltför tom tank, givetvis.

Går inte alltid att hålla nog tätt så man får upp nog högt tryck..

Behöver inte vara alltför högt tryck, då man endast behöver det initialt - precis som vid sugmetoden - sen tar häverteffekt över.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man måste träna litegrann om man ska slanga bensin. Jag har aldrig provat det själv men kan inte vara gott att få det i munnen ...

Jag köpte en hävert för 60 kr på ok som jag använt de senaste 3 åren då jag ska tömma tanken.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bara slanga. Visst det är inte gott att få bensin i munnen men bara att borsta tänderna sen när man är klar.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
vaddå inte gott????? :stupid:

endera så suger jag i slangändan, eller så blåser jag i tanken. går fort och lätt.

Får man en klunk soppa så ere bara att spotta den, och av den lilla soppasaliv man ev råkar svälja får man några otroligt fina rapar.

En upplevelse jag tycker alla ska uppleva nån gång. precis som med en fylla eller en ordentlig vitlöksmarinerad grillbiff.
:rock:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Testa idag att slanga 20 liter genom att blåsa lite tryck i tanken, det gick inte själv utan en fick blåsa och jag fick hålla tätt. Sen så gick det finfint, ingen bensin i käfta heller! ;)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
far på nån mack i närheten och fråga efter en pump ett hårt plaströr som går neråt och en slang som man he ner i dunken sen sitter de en pump där uppe som du nyper ihop med handen funkar skit bra och kostar typ 50 kr
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Lite OT, men brukar man inte lämna skotern med full tank över sommaren? :O

EDIT: Såklart funkar det ju att tömma den också, kom jag på :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
en trasa eller en diskhandske funkar fint att täta med om man ska blåsa i tanken.
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Lite OT, men brukar man inte lämna skotern med full tank över sommaren? :O

EDIT: Såklart funkar det ju att tömma den också, kom jag på :)

Du tänker nog på bilar och sådant med ståltank, där är det bra att ha full tank under t.ex vinterförvaring, då rost i tanken inte är så skoj. På skotrar är de väl inte nödvändigt då de oftast har plasttank som har en tendens att rosta ytterst sällan. :p :)
 
Last edited: