1 inte helt köp en fjäll karta och du kommer se exakt vart förbudsområdena finns...
2 skulle rekommendera björkliden hellre, mindre stekare men helt klart dra förbi gränsen och ta en barburgare en dag:nuts:
I björkis har du en stugby (som tillhör) ett hotell och vandrarhem sen vet jag inte om gammelgården har billigare boende är som ett vandrar hem som hotellet äger också, det ligger 3mil från riksgränsen och 1 mil från abisko men lika lätt att ta sig till bra områden och kanske lasta en dag och dra upp till gränsen.
3 tror inte det, får en känsla av att det är liten sådär små rasism ibland mot skoter åkare där uppe inte som i åre men ändå det där onödiga gnället för att man inte har bara en hobby som går under bräd/skid åkning, vet tex att ägarna till björkliden vill helst satsa rakt av på topturs turism vilket skoter åkningen givetvis förstör en del för dom med den perfekt orörda puder snön och ja en hel del diskussioner fick man hålla för att försvara sin hobby i lunch rummet i björkis kan jag lova..(men dom är nog bara bittra för att dom knappt tagit sig bortanför lift systemen)
4 korsavagge, kobblavagge, nord sidan om sjön bajip njiorajaure är väll de vanligaste ställena, men personlig favorit som kan vara knepigt att hitta till är jokkevuolli slutet av ovanstående sjö men har för mig att man måste köra runt mot ribaknjunni för att ta sig upp, jooo goda våfflor på låktastugan och rätt schysst att sova över och käka god mat på kvällen..
5 helt klart när säsongen i ludvika är slut:bigsmile: nä men maj är ju kanon, om du kört skoter i t-shirt med socker snö vet du ju att man nästa får skallebang av allt endorfin:nuts:
6 tankställe finns i abisko men dels kan man inte räkna med några jetpriser direkt och sen känns det som att kör du på 98oktan så är frågan hur pass ruljans dom har på den soppan igentligen, har väll kleggat ihop totalt i pumpen. men vet att dom hållit på bygga en gränshandels affär i gränsen men vet inte om det skulle säljas soppa där, frågan är ju med tanke på vinsten..
föressten skadar verkligen inte att skaffa sig en del lavin kunskap och helst en tranciever innan du drar dit heller, en kompis satte igång en rejäl lavin och vi fick spränga ett par under säsongen jag var där sen har även skoteråkare tyvärr gått bort där uppe i laviner, och Abisko är tom Sveriges lavin tätaste område....