A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Stingermåttet blev 32mm på alla fem, fegt men det finns ju stora fabriker som inte gör annat än att tillverkar skruv om det skulle behövas :)
 
Reactions: someone

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamses Dämpare...........


Boost röret ser bäst ut på hela skotern :biggrin1:

Skämt o sidå så ser allt bra ut ,,,Vi funderar faktist på att köpa 3st Biltema slutburkar ,,dom minsta smalaste dom har tror dom är liknade din typ 90 bred och har inv mått 1,5 tum .. 3st sådana skulle förenkla och snabba på avgasbygget hutlöst.. Dom funkar ju lika bra som den dyraste dämpare i välden om man har stingerstyrt motstånd som vi har i dessa fall.


Jag har nog inte hört det slutliga stingermåttet Du "Bamse" har? vad blev det inv mått?
Ja visst fan blev dom fina de små rören :cheesy: Nämen jag tror de blir bra, ser iaf bra ut :) Ja ska bli spännande att höra hur ljudet blir, hoppas på lite vassare än oem burkar men fortfarande inom rimlig ljudnivå. Samt att själva ljudkaraktären inte blir helt efterbliven... Och ja som Asker skriver kör vi samma stinger mått på båda maskinerna, 32mm. Vi får se hur optimalt det blir men det borde bli rätt bra avvägt kom vi fram till :)


En varm spade :D
Haha ingen dum ide :p Skulle vara världens mest bekväma uppfinning :p
"Bekväm att hålla i OCH skär genom snö som smält smör" :eyebrows:

Fästflänsar för plåtmatlåda? :shocked: hehe
Skulle det ju nästan kunna vara, but no cigar ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Ok 32mm inv mått... Som jag tuggat i förut kommer det var för stort. Dom kommer visa svaga siffror i bänk. Dynomite ligger mer rätt på 29mm inte alls för smalt när man kör fullflödes dämpare. 32 mm hör hemma på´mopt trycks dämpare som org.. Ni kommer tappa i minst ca 5% i effekt mot 29mm stinger..
Med stora scania vabis stinger som ni har får man en rapp skoter på låga varv,,svarar bra på gasen men något pullver kommer inte finnas när den ska varva vidare...
Jag skulle gjort 29mm strypare att ta med till bänkningen..Korta rör som går att fippla in just vid anslut till pipa,, så nära som möjligt stinger början i pipa.

Vi körde 32mm stinger och 0 motstånd i burk på kompisaren TC 900 men den gick så dåligt att vin gav upp forsatt bestyckning omg (300cc cyllen)

Jag kommer köra 27 eller 28mm och på 900an 27mm + styrp bult gängbar


29mm som Dynomite har är utprovat bra på skoter och 400cc cyllen,,nästan överdrivet stor även det!!


Bra att ha i åtanke :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ok 32mm inv mått... Som jag tuggat i förut kommer det var för stort. Dom kommer visa svaga siffror i bänk. Dynomite ligger mer rätt på 29mm inte alls för smalt när man kör fullflödes dämpare. 32 mm hör hemma på´mopt trycks dämpare som org.. Ni kommer tappa i minst ca 5% i effekt mot 29mm stinger..
Med stora scania vabis stinger som ni har får man en rapp skoter på låga varv,,svarar bra på gasen men något pullver kommer inte finnas när den ska varva vidare...
Jag skulle gjort 29mm strypare att ta med till bänkningen..Korta rör som går att fippla in just vid anslut till pipa,, så nära som möjligt stinger början i pipa.

Vi körde 32mm stinger och 0 motstånd i burk på kompisaren TC 900 men den gick så dåligt att vin gav upp forsatt bestyckning omg (300cc cyllen)

Jag kommer köra 27 eller 28mm och på 900an 27mm + styrp bult gängbar


29mm som Dynomite har är utprovat bra på skoter och 400cc cyllen,,nästan överdrivet stor även det!!


Bra att ha i åtanke :)
ok då :) jag svarvar till några hylsor och tar med till bänkningen.
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Tänkte visa att vi även jobbat lite på mitt avgassystem, pipor och ljuddämpare blev lackad igår. Siktar på att lacka a-armarna samt några smådetaljer väldigt snart, efter det är det återmontering och linjering av framvagnen, påfyllnad av diverse kritiska vätskor och sen siktar jag på provstart :)

Ett smakprov, fan vad jag gillar pulverlack :)
Men ja vi får väl se hur det ser ut efter ett tag :tape:

BILD

Röret längst ner är det som jag och Boost pratade om, "dräneringen" av piporna... De sex flänsarna är ett förarbete på en liten detalj jag har planerad :)
Snyggt Bamse! Börjar snart bli lite snö här i krokarna nu ;)

Era byggen ser sinnessjuka ut :D
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Tygg på den her Boost:)...........for ikke lenge siden solgte jeg min Edge 1200 non ves, der hadde jeg 36mm stinger ID, den bremset lett 250hk 8700rpm på pumpbensin med mine "uforklarlige":tape: topper..... hadde i tillegg 100hk nos på den motorn:cry:
Der fikk du noe å tenke på igjen:confused:
Ingen regel uten unntak:hmmmm2:
PS...det er ikke meningen å være vanskelig, sørger bare for att du har noe å spekulere på i natt også:) ville jo være synd å sove bort vinternatten.

Hva mener/håper du å få ut av Thunderkatta di?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha ja det är det här jag gillar med att ha både Boost och Dynamite i tråden, det är oerhört bra att få input från flera insatta källor :) Enligt asker så kör SLP med 29 på race piporna och 32 på sina konsument pipor till 800an. Nu kan man ju inte jämföra olika pipor rakt av men det gör ju att det är värt att testa med lite olika ID :)

Och Tack Jonas :) Börjar ju som sagt lägga sig lite snö så man börjar känslan att det närmar sig provkörning :becky:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Fick hem ett litet paket från tyskland med lite material till svänghjulshuben och antistabkitet som jag ska fixa.

Först en bild på hur det såg ut före:


Och sen 2st hjul diameter 70mm:


och slutligen hjul och axel:


Nu saknas bara låsringar till lagren och sen är det bara att montera längst fram i boggien så kanske man sparar någon matta i vinter :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Tygg på den her Boost:)...........for ikke lenge siden solgte jeg min Edge 1200 non ves, der hadde jeg 36mm stinger ID, den bremset lett 250hk 8700rpm på pumpbensin med mine "uforklarlige":tape: topper..... hadde i tillegg 100hk nos på den motorn:cry:
Der fikk du noe å tenke på igjen:confused:
Ingen regel uten unntak:hmmmm2:
PS...det er ikke meningen å være vanskelig, sørger bare for att du har noe å spekulere på i natt også:) ville jo være synd å sove bort vinternatten.

Hva mener/håper du å få ut av Thunderkatta di?

OK det gör mig inte sömnlös (änn),,, Blev bara många frågor

Frågan var är om det satt motstånds dämpare typ org betonade? Eller tikka burar med bricksystem? eller stryp bultar??

Om du fick ur 250 hk på 98 okt och 36mm inv mått stinger (utan nos) och kör 0 motstånd i dämparna skulle jag därimot ligga sömnlös :wof:

Jag har löst mysteriumet om dina och andras smalbands toppar nu :biggrin1:

Tog en stund kan jag säga ,,,,Svår nöt,, jag kommer numer också svarva om till smalbandare :biggrin1:

Men 250 hk 98 okt på 36mm utan mostånd i dämpare tror jag inte på :tsk:

Att att ves kör 32mm på sleppervers kan evnt bero på dämpare har motstånd typ org tyst dämpare..? 29mm lär köras på öppen dämpare gissar Jag.

Min Tc 1000 har ju org cylindrar med enkelutblåset så jag tror inte jag når så högt i hk... som sub portare...Jag har gjort mitt bästa på 204 graders durret ivf,, Glad om jag når över 210hk på 8900v men hoppas såklart på närmare 220 till slut,, ,,är lite osäker på mikuni vm gammelgasare hur bra dom sprider soppan..46mm ska dom bli ivf,,,Vill ju ha 48mm lectronare , När jag blir rik :argh:


Vi kan fortsätta stinger dim frågorna i den nya stinger tråden
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Värmesköld ? Fast den gör väl inte det möjligt att försmidiga skoteråkandet.. :D
Lyckades missa detta inlägg igår, men it very much is :)
Och det försmidigar skoteråkandet på så sätt att jag i.o.m värmeskölden kan placera en hel ryggsäck bredvid ljuddämparen, vilket gör att man slipper ha nått på ryggen, vilket försmidigar när man kör :cheesy:
Nämen helt ärligt ska det inte underskattas hur mycket skönare det är att köra utan nått på ryggen, iaf om väskan e hyfsat full... Så nu hoppas jag att gå från att IQR:en inte har nått lagringsutrumme alls till ha att typ mer än de flesta chassin, som inte har extra packväskor då :)

Jag har löst mysteriumet om dina och andras smalbands toppar nu :biggrin1:

Tog en stund kan jag säga ,,,,Svår nöt,, jag kommer numer också svarva om till smalbandare :biggrin1:
Haha det där tyckte jag att läsa :p
Nämen du tror m.a.o att det kan fungera? ;) Nu var vi iofs rätt särka ändå eftersom vi har turen att Dynamites erfarenhet med just våra motorer som referens men de är ju gött att lösa att du klurat ut algoritmen och ser hur det isåfall funkar :) Så ja vågar man fråga vad du kommit fram till :p
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Lyckades missa detta inlägg igår, men it very much is :)
Och det försmidigar skoteråkandet på så sätt att jag i.o.m värmeskölden kan placera en hel ryggsäck bredvid ljuddämparen, vilket gör att man slipper ha nått på ryggen, vilket försmidigar när man kör :cheesy:
Nämen helt ärligt ska det inte underskattas hur mycket skönare det är att köra utan nått på ryggen, iaf om väskan e hyfsat full... Så nu hoppas jag att gå från att IQR:en inte har nått lagringsutrumme alls till ha att typ mer än de flesta chassin, som inte har extra packväskor då :)
Haha, En ryggsäck under huven ser man inte varje dag.. :hello:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Haha det där tyckte jag att läsa :p
Nämen du tror m.a.o att det kan fungera? ;) Nu var vi iofs rätt särka ändå eftersom vi har turen att Dynamites erfarenhet med just våra motorer som referens men de är ju gött att lösa att du klurat ut algoritmen och ser hur det isåfall funkar :) Så ja vågar man fråga vad du kommit fram till :p[/quote]





Jag kan ju säga...

Att era toppars bandbredd är skapligt rätt för sitt komförhållande.

Dom ligger ju några % bredare än Dynomites och det är bara bra när ni kör så lågt kompförhållande och stor klämspalt

Det går ju såklart att vässa dom bättre med lite fräckare mått på vinklar och klämspalter och kompförhållande. Under 12,5-1 skulle inte jag kört på dessa toppar. Då pullver finmns att hämta
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Fick hem ett litet paket från tyskland med lite material till svänghjulshuben och antistabkitet som jag ska fixa.

Först en bild på hur det såg ut före:


Och sen 2st hjul diameter 70mm:


och slutligen hjul och axel:


Nu saknas bara låsringar till lagren och sen är det bara att montera längst fram i boggien så kanske man sparar någon matta i vinter :)
Tja hva skal man si:hmmmm2: blir ikke overrasket lenger..... du kan tydligvis lage det meste:)
 
Last edited:

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Jag har löst mysteriumet om dina och andras smalbands toppar nu :biggrin1:

Tog en stund kan jag säga ,,,,Svår nöt,, jag kommer numer också svarva om till smalbandare :biggrin1:
Har du börjat räkna area % istf bredd% ?