A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Här är ett fint tips på tryckmätare samma pris som en hydraul shop men det står ju MCXpress.. sen så är det bara att hälla ur vätskan om du trycker den blir trög. Men på en MC/skoter skulle jag tro det är bra med vätskan eftersom du hoppar och studsar rätt mycket så nålen lär flyga omgring rätt fint utan vätska, Jag kör med denna på min hoj iaf, och funkar fint. http://www.mcx.se/eshop/product.asp?intProdID=31
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Hittade fina tyska mätare i rostfritt med vätska som jag tog och beställde 3st för 450kr inkl frakt tyckte jag var helt ok.
Det blev -1 till 1.5bar och 1st 0-1.6bar.
Turbon borde dimpa ner vilken dag som helst den skickades från England i fredags.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
I dag blev det julafton :)
Fick turbon och mätarna idag, köpte även en dump tidigare i veckan också.






Tog och monterade den ena laddtrycksmätaren i bilen och testade lite men det slutade med att jag hällde ur vätskan ganska fort. Den var enligt mitt tycke för seg trotts att det var rätt varmt i bilen, blev perfekt utan vätskan dock.

PS. Turbon är fan stoor :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har man börjat grovsmida lite :) , har börjat med grenröret.

Precis utskuret med plasmaskäraren.


Tillslipad:


Ska köpa plåt nu i veckan till grenröret och pipan.

Har börjat räkna på pipan och jag tror jag har kommit på "hemligheten" om hur en singelpipa ska se ut.
Men jag behöver fortfarande få mäta på en SLP singelpipa! Så snälla hjälp mig nu :)
Måste få det bekräftat att jag räknat rätt...
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
om inte har fel så borde de ligga iallafall lite film-material på någon av ts datorer? Så vi kan få stilla oss lite i sommarvärmen...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
turbon såg fin ut, jag skulle satsa på en separat wg istället för den där på turbon.

vad blir det för stinger diameter?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
turbon såg fin ut, jag skulle satsa på en separat wg istället för den där på turbon.

vad blir det för stinger diameter?
Intern wg ska enligt min källa funka fint till detta... :) bara jag håller mig under 22psi. Och jag har tänkt köra 7-9 psi.
Stingern har jag inte räknat så mycket på än men den lär nog hamna på runt 50mm skulle jag tro.

Däremot vettefan hur jag ska göra med intercoolern. Provade hur jag skulle ha turbon på skotern och det blir inge bra dragning för att få intercoolern där jag tänkt. Så frågan är om man ska skippa den eller försöka trycka dit en på något sätt ändå. Ska ju vara bra då man kör på låghöjd och dålig soppa.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
9psi, de är väll runt 0.5-0.6bar eller? (jag är dålig på psi) om det är så lite så kan det funka rätt bra med intern wg. Men De är lättare att få kontroll på avgasmottrycket om man har en WG på stingern. dock tror jag inte att det ska vara nått problem me denna turbo. Du har väll köpt en mätare för att hålla koll på mottrycket? De trycket är ju som det viktigast att hålla koll på, laddtrycket är inte så noga. haahaa...

Bygg en vattenkyld intercooler, då kan du ju sätta den under sadeln :) jag skulle försöka sätta i allefall en liten en nån stans med en kylfläkt på...

De här är ju lätt det tuffaste projektet, jag väntar på dom första byggbilderna :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
9psi, de är väll runt 0.5-0.6bar eller? (jag är dålig på psi) om det är så lite så kan det funka rätt bra med intern wg. Men De är lättare att få kontroll på avgasmottrycket om man har en WG på stingern. dock tror jag inte att det ska vara nått problem me denna turbo. Du har väll köpt en mätare för att hålla koll på mottrycket? De trycket är ju som det viktigast att hålla koll på, laddtrycket är inte så noga. haahaa...

Bygg en vattenkyld intercooler, då kan du ju sätta den under sadeln :) jag skulle försöka sätta i allefall en liten en nån stans med en kylfläkt på...

De här är ju lätt det tuffaste projektet, jag väntar på dom första byggbilderna :)
Japp 7-9psi är ca 0.5-0.6 bar.
Jag kommer att köra referenstrycket till bränsleregulatorn från trycket i pipan, då laddar den på soppa innan turbotrycket kommer = bättre gassvar. Sen får man bättre soppa ekonomi på lägre varv och matar på mer soppa på toppen.

Jag kommer att börja bygga för fullt nästa vecka då jag får semester :)
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jag kommer att köra referenstrycket till bränsleregulatorn från trycket i pipan, då laddar den på soppa innan turbotrycket kommer = bättre gassvar. Sen får man bättre soppa ekonomi på lägre varv och matar på mer soppa på toppen.
De låter intressant, har aldrig tänkt så... kommer du att köra me nått annat "soppa tillskott"??
Men när du ska ta ut så här "lite" effekt så blir det kanon som du tänker. Men har man en gång kört 2t med turbo så är det svårt att låta bli skruven..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
De låter intressant, har aldrig tänkt så... kommer du att köra me nått annat "soppa tillskott"??
Men när du ska ta ut så här "lite" effekt så blir det kanon som du tänker. Men har man en gång kört 2t med turbo så är det svårt att låta bli skruven..
Vad menar du med annat "soppa tillskott"? Inget mer än powerjetsen som sitter i förgasarna hade jag tänkt.
Ska försöka hålla fingrarna borta. Får väll bänka in den på rätt antal hästar och sen svetsa fast skruven :)