A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Fick hem tanken idag :)

Ser väll helt ok ut. Riktigt bra detalj med slangen så man enkelt fyller hela tanken när den står plant, på RR tanken fick man ju ställa i uppförsbacke för att kunna få i den sista litern i den tanken. Sen är det skönt att ha den svart så slipper man att den blir gulaktig.

Gunde: pressar? Blir ju billet :)

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
Kommer bara bygga ett rör, funkar inte detta så får det bli ett till.... är otroligt mycket jobb men att bygga pipor så det är inget man gör i onödan :)
hoppas du lyckas på första försöket då :D men jag tror jag skulle kört på 75% iaf ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Det går skitbra!
Har tagit in skotern i garaget nu och börjat på riktigt nu. Pipan och grenrör är färdigtänkt nu :) Så nu är det bara att bygga. Ska in till stan och skaffa lite aluminiumplåt imorgon till plenum och intercoolern. Ska även hämta ut intercooler coren jag beställt. (Beställde den i fredags eftermiddag och skulle fått den idag om jag vart hemma, och detta från ett land långt bort..)

Så fort jag har något att ta bild på så kommer de upp...

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
låter skitbra! Då fortsätter vi sitta klistrade vid skärmen ;)
btw, vad händer med bamsegrill?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
btw, vad händer med bamsegrill?
Jag smyger i bakgrunden :p Nämen jag tar det betydligt lugnare denna sommar, maskinen står undanställd i väntan på att skickas in i garaget igen. Men för mig är blir det mer småfix (dock mycket) och inte så mycket uppgradering. Planen är iofs att porta motorn men överlag är det mer underhåll som gäller...

Kan skicka upp någon bild på ett litet småpyssel som e gjort hittills iaf :)

Såhär ser maskinen ut, sprucket lyktglas och ena meshen har släppt efter ha att tippat skotern en gång för mycket :rolleyes:

Sen hade även en bult i boggien gått av så det blev lite verkstädande för att få loss den...

Men mer spännande än så blir det inte än så länge så jag hoppas att Hansa börjar fylla tråden med fina bilder snart ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Bamsegrill: Börjar bli dags att sätta fart nu! Vintern kommer snabbare än vad du tror...

Hämtade ut intercoolern idag. ca 63cm bred.. men den kommer att kapas ner till 37cm, höjden är ca 18cm

Har även kommit på vart jag ska sätta den och det blir direkt på plenumboxen + en fläkt, då den nya tanken inte skjuter fram lika långt som RR tanken vilket var en stooor överraskning :) Så nu kommer det finnas hur mycket plats som helst under huven. Nästan så man skulle kunna ha original lyset, men jag tror det får bli luftintag istället... men det får man väll se senare.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nu när jag vet vilket utrymme som finns så har jag ritat på insuget.

Vad tror ni om själva storleken nere vid förgasarna. Har fått tips att det ska vara ungefär 2xborret på förgasaren.

Bild på anslutningen mot förgasarna. Blir ringar på förgasarna också som det ska vara spår för o-ring. Sen blir det en koppling mot förgasarna så de inte kan tryckas loss.

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Bamsegrill:
Skulle du kunna posta/PM:a en bild på hur du kapat och svetsat fast det nedre staget mellan dämpartornen? Det staget som vatten/olje pumps kåpan tar emot.
(Såg en bild på pixbox där det verkade som att du vinklat om org staget, så blev intresserad av att se hur du gjort)
Kommer själv göra en BB mod till vintern så håller på och samlar på mig mer bilder/info nu när det annars står still med projektet..

Edit: Varför har du satt en "kulled" på styrstången och dragit om den(?)

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Måste få fråga, varför kapar man chassiet för att få plats med 800 motorn? har sett flera byggen där man inte gjort de, är de olika motorer eller bara nått folk fått för sig?

Och asker har du kvar rr tanken så PMa mig.

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Beror på vilken platta man använder eller om man använder 440 plattorna..Gör man som Bamsegrill och gör en egen platta(eller beställer från usa en likadan) och får motorn långt ner i chassit så behöver man inte göra nått med pyramiden eller styrstången(Motorn borde även ligga stabilare i chassit då den är längre ner)..

Man kan köra med polaris mod pyramid, styrstång(?) och plattor(Samma grejer som att på -05:ans 800 factory mod)..Dock går nog inte dessa att få tag på från polaris nåmer och det är ett dyrare alternativ.

BB motorerna ser likadana ut..Iaf 700 och 800. Vet inte riktigt hur det är med gamla 600a BB.