A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Beror på vilken platta man använder eller om man använder 440 plattorna..Gör man som Bamsegrill och gör en egen platta(eller beställer från usa en likadan) och får motorn långt ner i chassit så behöver man inte göra nått med pyramiden eller styrstången(Motorn borde även ligga stabilare i chassit då den är längre ner)..

Man kan köra med polaris mod pyramid, styrstång(?) och plattor(Samma grejer som att på -05:ans 800 factory mod)..Dock går nog inte dessa att få tag på från polaris nåmer och det är ett dyrare alternativ.

BB motorerna ser likadana ut..Iaf 700 och 800. Vet inte riktigt hur det är med gamla 600a BB.
Anledningen att man får kapa ur i chassiet är för att kunna montera motorn lika lågt som 440 motorn, 800 hamnade 4mm högre än 440in men 1200an hamnade precis lika. Sen får man kapa ur extra mycket om man ska ha oljepumpen kvar, vilket bamse har. Annars så gör man som polaris gjorde på deras factory mod och ställer motorn på 2" distanser... en riktig budget lösning enligt mig.
600 BB är lika som 700/800an.
Ang styrstången på bamses maskin så var den så när han köpte den, för att få lite flackare vinkel på styrstången. Och det underlättade vid 800-motor monteringen så slipper man att vattenpumpen hamnar så farligt nära.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Precis, känns lite budget med distanserna. haha.

Är ändå ganska gott om vrid i 800an så man kan ju bara se framför sig hur mycket bättre det blir med platta, motorn längre ner och extra motorkuddar.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Nu när jag vet vilket utrymme som finns så har jag ritat på insuget.


Vad tror ni om själva storleken nere vid förgasarna. Har fått tips att det ska vara ungefär 2xborret på förgasaren.

QUOTE]

jag tycker det ser lite fel ut, flödesmässit.. jag skulle ha satt "bulan" på intercoolern/tryckboxen framåt mot förgasarna.
du har inget flödes program på datorn som du kan testa och se hur den flödar?
Inloppet till interccolern hadde jag också gjort rundare...

de var bara en tanke jag hadde..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Precis, känns lite budget med distanserna. haha.

Är ändå ganska gott om vrid i 800an så man kan ju bara se framför sig hur mycket bättre det blir med platta, motorn längre ner och extra motorkuddar.
Jo precis jättedistanserna är ju egentligen en pinsam nödlösning från Polaris sida så vi kände att vi hellre gjorde det ordentligt och få lägre tyngdpunkt och allmänt bättre byggd...
Mellanstaget är som du säger avkapat och vinklat neråt så det bildar typ ett rätt slakt (och osymmetriskt, hade med passformen att göra) V, har ingen bra bild det men vi svetsa fast den direkt i botten och sidorna på bulken...
 
Last edited:

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Ok, ska se om jag gör likadant senare :) Har sett lite olika lösningar, men känns enklast att göra så som dig och sen förstärka upp det lite om det behövs.

Edit: Btw riktigt imponerande byggen ni har! Mycket roligt att följa och en av anledningar att jag börjat titta in på detta forum igen..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
jag tycker det ser lite fel ut, flödesmässit.. jag skulle ha satt "bulan" på intercoolern/tryckboxen framåt mot förgasarna.
du har inget flödes program på datorn som du kan testa och se hur den flödar?
Inloppet till interccolern hadde jag också gjort rundare...

de var bara en tanke jag hadde..
Synpunkter är väldigt uppskattat! bra där med den övre delen, går ju sätta en 45 graders vinkel på den övre delen där inloppet är.
Tyvärr så är utrymmet väldigt begränsat så det går inte göra så mycket annorlunda på den nedre delen, då hamnar den emot tanken och då får man inget flöde igenom intercoolern. Sen höjden är så hög den kan vara. Har anpassat pyramiden för max höjd så mer finns inte att gå på.
Men jag måste försöka sparka igång flödessimulatorn, har inte fått den att funka än :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Lite bilder på dagens arbete..






En början iallafall. Har fått göra om mitten röret 2gg men har nog börjat fått till det bra nu...
lite jävligt när man måste kröka bort 220mm på 170mm (alla rören måste vara exakt lika långa), men det blir nog bra imorgon :)
Sen kör jag på lite tjockare plåt till denna pipa så den ska tåla lite mer. Så den är lite tyngre att klippa och jobba med.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Tackar för svaren, ska nämligen kolla på en gammal tävlings maskin imorgon som motorhuset i östersund har haft.
Dock så har den maskinen problem med att oringarna i toppen far :S
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Använder bara ett järnrör fastsatt i skruvstycket, hammare och händer.

Har idag gjort klart det mesta på grenröret, äntligen :)








Kvar att göra är att renkapa ändbitarna och svetsa ihop den med flänsen samt på med anslutningen mot pipan.
När jag kontrollmätte en sista gång så blev mitten röret 10mm för kort men det är inom felmarginalen så det anser jag som ok. Tror knappast trippelrören hade bättre felmarginal, svårt att mäta noggrannare än +-10mm på ett par pipor också.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
en fråga. ska du ha turbon direkt på grenröret, och isåfall, störs inte funktionen på piporna när avgaserna måste igenom en avgasturbin? är det nån speciell anledning att du gör så istället för monterar turbon efter expansionskamrarna? är mycket intresserad av er tråd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
en fråga. ska du ha turbon direkt på grenröret, och isåfall, störs inte funktionen på piporna när avgaserna måste igenom en avgasturbin? är det nån speciell anledning att du gör så istället för monterar turbon efter expansionskamrarna? är mycket intresserad av er tråd.
Turbon hamnar efter pipan, anledningen till grenröret är att jag ska ha en enkelpipa istället.
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Riktigt snyggt jobb på grenröret! Kul att du använder järnrör och armkraft för att valsa också, behövs det inte mer avancerade maskiner så kanske jag ska testa på det själv. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Är i princip klar med grenröret nu, helsvetsat, bara flänsen till pipan kvar.

Redo att helsvetsas mot flänsen till cylindrarna.


Har även skurit ut flänsarna som ska sitta mot turbon. Smidig med plasmaskärare när man jobbar med tjockare plåt :)


Utskurna, borrade och slipade i kanterna. har inte skurit ut hålet för stingern än och inte heller hålet för wastegaten.