A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Fan det var första gången jag hört talas om rost i en motor som körs på aspen olja? Märkligt !!

Den bästa kombinationen oljer som jag har råd att åka på är just aspen & triboron numer payback.

Jag ska i år åka 3% aspen och 1% payback = triboron ""drivmedelsförstärkare"" . Då får jag fördelarna av borpullvret "bättre rostskydd".

Det blir inte så fasligt dyrt då och jag törs då gå ner från normalt 4% inblandning till 3% olja .

Hade jag haft råd skulle jag åkt payback 2% riktiga 2 taktsoljan men det blir på tok för dyrt helt enkelt.

Jag hade inte en rostfläck i motorn nu vid isärskruvnimng trotts ovarsam utomhusförvaring av skotern utan oljebehandlad motor. Endast körd på Payback olja i fjol och undanställd med endast skoterkapell i rengn o rusk hela sommaren.

Måste få fråga om du tycker triboron 2t oljan är bra ? åkte 1,5% med den tidigare och funkade bra men man vet ju inte riktigt hur den smörjer för den rykte och luktade ingenting.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ursäkta Asker om vi kapar tråden men jag svarar ändå då det för tillfället är lungt här. Blir det fler frågor startar vi en paybacktråd.

Triboron som numer heter payback har vi kör för få tim på för att veta slitage i motorn. Du körde 1,5% säger du,,,,Då antar jag att du blandade i tanken. Att den då inte ryker eller luktar är helt ok då man halverar oljemängden.

Tyvärr kan jag inte säga bu eller bä hurvida motorn håller med så lite inbland. Det enda braiga vi såg på våra få tim var att cylindrarna lagade sig självt. Dvs ripor försvann som trolleri och vi fick tillbaka 0,5kg i komptryck ganska omg. men då överdrev vi inblandet i första tanken,,vi körde säkert 2% drivmedelsförstärkare och 2% av deras tvåtaksolja. Maskinera gick märkbart bättre också i takt med fler tim. Vi kunde justera ner soppan en aning och få ut mer kusar. Normalt kör vi 4% aspen så med 2% payback så kunde vi få lös mer pullver genom att jutsera ner bränslet en aning.

Tyvärr blir det för dyrt att åka 2% payback för oss så i år blir det nog 3% aspen och 1% paybacks drivmedelsförstärkare som innehåller stora mängder BOR. Aspen kostar ca 65krL på 20L dunk så sammanlaget får vi en billig olja som har fördelarna av Boret.

För helt klart funkar paybacks borpullver hutlöst bra. Bilen drar minst 5% mindre soppa med olje och drivmedelsbehandling (v-70) och motorcycklarna vi kört detta i får väldigt lättväxlade lådor. Testat i ca 7st offroad/crossar. Tomg ökar också efter någon tim körning så motorn måste gå lättare. Ventilslammer försvinner otroligt effektivt också med ojebehandlaren.

Med nya cilindrar o kolvar bör man nog köra in dom först UTAN payback behandling för att få bästa kontaktyta!! samma sak gäller med slick 50

Asker...har du separat oljesmörj? Hur som haver sopa gärna i ca 1% drivmedelsförstärkare i din maskin också så snurrar turbon lättare och motorn går kallare . Payback ska ju vara hutlöst bra mot rost så man behöver inte konservera motorn över sommaren för det har jag provat nu i sommar.. No rost waht so evver
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Starta en ny tråd för jag har några frågor. Finns säkert någon annan som också är intresserad att ställa en eller annan fråga så starta en ny tråd :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har det börjat bli lite ihopmontering.

Ett riktigt fint beg kedjehus med nytt innehåll är monterat.
Det sista på dropochrollen är klart nu och slutmonterat.



Var tvungen och kolla hur sekundären passade :)


Fortsättning följer...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har nu fixat de nedre fästena för intercoolern.

Aluminiumet bockat.


Färdigsvetsat och provmonterat.


Sen för att få lysen och ändå spara lite ström och inte bränna bort 2x55w på lyset så har jag köpt 2st 10W Billet LED lampor.
Håller på att modifierar reflektorn i dom få dom lyser för brett som det är nu. Men det blir nog lagomt lyse för att hitta hem när det blir mörkt.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har börjat på de övre fästena på intercoolern.
Gjort stagen för pyraminden med fäste för gummikudde.



Sen ska jag nog göra om inkommande rör på intercoolern och flytta flänsen mot rörböjen och köra med en slang emellan turbon och ic istället för att undvika sprickbildningar på ic.
 
R

RevMan

:becky::becky::becky: Jag har nu tryckt på gilla-knappen längst upp. Det här kommer bli så underbart häftigt. Är nu ganska länge sen jag läste igenom hela tråden. Kommer du använda dig av powerjets eller finns det smidigare sätt att leverera extra bränsle undre laddtryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har nu mockat ihop motorn för att testa att allt får plats och göra klart fästena till turbon och kunna påbörja oljetanken.

Det sista fästet till pipan blev klart ikväll.


Gav detta fäste några veckor för sist jag provade fick jag inte fram någon bra lösning :)
Men nu tycker jag det blev riktigt bra.

 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
fy fan va härligt bygge!!! blir de lindning av pipa? isf kan du typ göra en serie i bilder så man vet hur man ska göra själv ;-) hehe mkt fränt
argus monstrus med pipus
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
ja pipan blir lindad.

Har fixat klart bromsoket fick plana bort mer material så den inte ligger emot eller för nära intercoolern.

Gick fint att köra den i svarven :)


Nu har jag 3-4mm tillgodo mot intercoolern.