A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
I like it, lite jetplans stuk som jag varit inne på tidigare ;) Har ingen vettig bild på det men idag vart framdämparna renoverade iaf så ska bli intressant att känna hur dom känns...

Men tillsvidare kan jag la bidra med en till bild på motorpaketet, lär bli fler och vettigare sen när allt är klart :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Den ligger rätt nära. Ska nog sätta en aluplåt för att skilja de åt.
Lite mer el gjord idag och har några rör till vattensystemet i ugnen nu efter lite pulverlack... bränslesystemet är färdigkopplat och pumpen sitter nu fast.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
blir nog lysande! blir det att göra samma sak för att inte blåsilicon övergången på tyckröret ska smälta?
detta blir förjävla coolt asså!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu är vattnet helt klart, bara lite mer el kvar nu.

Tror faktisk det här blir det bästa vattensystem jag haft på denna skoter hittills. :)
Vattnenuttagen för turbon är förberett, så det är bara koppla på när turbon ska på plats.
Helt självluftande ska det vara också.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
+1
Jag får bara prestationsångest och mindervärdeskomplex, ska sluta gå in och kolla här...det är bara såååå djäkla snyggt och genomtänkt allt som presenteras!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu är elsystemet till 95% klart, saknas bara några klämmor som jag måste inköpa imorgon samt kabalsamlare/skydd, sen är det bara lite småpyssel kvar, så kanske en provstart på torsdag som det ser ut nu :)
Väntar dock fortfarande på kontakterna till egt sensorerna så dessa går inte att koppla in än, men dom borde komma inom några dagar så med lite flyt kanske det kan bli lite provkörning till helgen. Får väll se om den änns startar och hur det verkar då.. :)

K

kenth

Har med intresse följt den här tråden sedan starten och blir lika häpen varje gång jag besöker den. Jag har aldrig meckat motorer, eller nåt annat än BMX(är en avdankad BMX åkare med jämna plågor i kroppen). Köpte skoter feb-09 och klarade stolt av att byta styrhöjare. Då förstår ni hur SJUKT det här är för mig.
Jag är så fascinerad över alla "do-it-yourself" framsteg som görs, i ett rasande tempo(enligt mig). Det här är fan unikt(eller?)
Tänk att vara 15år och gå som lärling i erat garage under det här projektet. Det hade varit något. Då kanske jag inte skulle behövt lämna in skotern när den skulle drevas ner, eller sättas bukplast på:)

Ska, tack vare er, åka till Blåsjön den här säsongen för att åka lite puder och förhoppningsvis få se på fanstygen!

Keep up the good work!

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kommer org tändning användas och hur backar du den?
Du kanske har skrivit det i tråden innan som jag missat.

För övrigt ser det kanon bra ut och jag hoppas det fungerar lika bra.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
vill bara lägga in ett tack till asker för en snabb och smidig affär. nu går skotern igen!

tack så mycket.

mvh

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Fint att du fick igång skotern :)

Kopplade lite fel på elen igår så jag fick rätta till detta ikväll men nu är det bara bakljuset som ska kopplas klart.
Sedan fästen för tanken ska fixas.
Ska köpa bensin imorgon! Så kanske start imorgon annars på lördag :)

Tändningen är för övrigt från ultra 680 har ställt fram den någon grad mot vad jag körde med ifjol som lite extra säkerhet.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Borde du inte ställa bak tändningen?
Dvs att soppan antänds tidigare..? Ställer du fram tändningen (vevaxel grader räknat), så tänds den närmare TDC, vilket medför större risk för detonation?

Eller tänker jag fel?

Edit:
Du menade att du flyttat fram svänghjulet någon grad, så den passerar trigger spolen tidigare, vilket medför att tändningen påbörjas vid ett tidigare skede.?
Vilket blir att man backar i vevaxelgrader när tändningen påbörjas, men man vrider fram svänghjulet!
(hoppas du fattar vad jag menar?)