A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har inte provat detta än. Men vet du om det hjälper att sänka ner vesventilen typ 1.5mm? Trots att den hamnar ca 10mm från kolven?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Usikker, det vil vel kanske "blåse" forbi.....men prøv..... du vil få mye bedre fylling /mer effekt med mindre duration....tror du klemmer ut mye før stemplet tetter porten.....kun mine tanker, ingen er jo expert på dette :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
ok, får testa och se vad som händer.
Ska testa igen imorgon med andra stift och se om den vill gå på alla cylindrarna och se hur högt den vill varva med 90 gram.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Om jag fattar rätt kör du nu med 2 st ikke ves och en cylinder på ca 208 gra durr? Och den går så bra!! Varvar den över 8000v med 90 gr vikter,, då måste det varav pullver i den!!

Ja sänk vesporten 1,5mm det blir garanterat lite bättre

SRX pipan bör ha bra tuninglängd för din maskin . Men för trång som sagt så även om du bygger om kröken till grövre så blir kröken för kort i % räknat och då stämmer inget i pipan ,,,blir obalance.

En arcitcat 800 pipa eller rotaxpipa 800 eller polaris måste du ha.

Men nu låter det ju som din pipa börjar lira mot dom mindre portade cyllarna så du slipper evnt byta pipa ,men sök ändå en pipa och prova.

Kul att det börjar gå åt rätt håll nu:thumb:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
nej jag har inte bytt några cylindrar.. har 3st vescylindrer med 208 grader avgas durr.

Tog och provade igen nu men mittencylindern är död klen gnista också så jag ska prova en annan tändspole och se om den går då.
När jag provade igår gick den till 7800varv på 2 burkar... ville inte pressa något mer då mitten inte fick någon temp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
får ingen ordning på mittencylindern, provat 2st tändspolar och skiftat stift men den går ikke. Har fin gnista och allt också. Går lite surt men inte värre än förut. Blir ingen skillnad om jag kopplar av tändhatten eller ej.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Annars byt tändkabeln, fick exakt samma symtom på polarens skoter bytte tamefan allt innan vi testade kabeln.. och vips den gick dom en dröm
Symtomen var gnista men svagare än normalt...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jadå bra komp och tändspolarna ink kabel är dom som jag körde med ifjol så dom funkade sisst...
Håller på att byter till annan cdi nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Någon som vill ha den då???

Ibland ska man inte hålla på... provade igen nu och tyckte den gick bra men fortfarande kall cylinder fast bra färg på stiftet... sen såg jag att det var massa gleggs under grenröret då var det bara egt mätaren som hade ploppat lös.

Så den släkte ett stift igår så den blev lite sur... sen har man jävlats... så var det tillslut sensorn :(
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Haha, humor!! :becky:

Kämpa på! Du skulle nog rigga upp en webcam, så vi kan kolla hur det går. Garanterat mer intressant än allt på TV...
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu är avgastempsensor fastsatt tog bara drygt 3 timmar att fixa :) Trångt under grenröret...

Har provkört nu när man har koll på tempen igen och den vill nu varva 7700-7800varv med 90g vikter. Fortfarande blött på kolvtopparna. Stiften bra. Egt något högt men lägre än förut.

Ska prova att hissa ner ves-ventilerna lite och se om det gör någon skillnad.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Göttigt med svarv i garaget :)
Själv har jag en japansk ikegai med 10" chuck.. kanske i grövsta laget för det småprylar som vanligtvis görs i den :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Just ja, jag provkörde men ves-modden också men det blev ingen skillnad sänkte dessa 1.8mm.

Så jag har funderat lite mer... för att få ner durrationerna så skulle man kunna svarva ner cylinderfoten och sedan svarva uppåt i toppen då kolven kommer att gå strax ovanför cylindern. Då skulle man även kunna flacka squish vinkeln också för nu ligger den som original toppen då det är omsvarvade sådanna jag kör med nu.

Ska räkna lite på vad durrationerna kommer att hamna på om man gör detta...