A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Blev enklast såhär. Sen är det för trångt på mag sidan. Men jag tror detta ska duga.

Jo har en extra komplett uppsättning av både cylindrar och kolvar + mer cylindrar som går att använda. Men man är väll lite feg för att använda dom :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
hehe, kör du bara på kvällen....? har du läst av mottryck nu?
Nej försöker undvika kvällskörning men man vill ju veta direkt om det man skruvat på gjort någon skillnad så är det mörkt ute så är det... :)

Ska svetsa dit en nippel på pipan för det nu ikväll så men ser vart mottrycket hamnar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är inte möjligtvis dags för ett litet filmklipp snart, så vi får höra hur den låter vid fullt ladd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Har vart ut och testat mer nu. Och den vill faktisk varva mer. 8090 var det högsta dataloggern snappade upp innan jag släppte gasen. Men 8000-8050 går den lätt upp i nu.
Men egt är ännu högre 1452:1400:1350, A/F visar ca 11.8-11.9 vid några sekunder fullt och stiften ser bra ut.

Men det som verka hända nu är att varvet verkar öka ju längre man håller har bara hållit ca 4 sekunder nu... är troligen mörk- och farträdd :) och egt visar lite väll högt för min smak.[/QUOTE]

Mycket märkligt att lamda värdet blev fetare då avgastempen blev högre ??????? Testa hederlig slå av maskinen från full gas en längre bit och kolla färgen på stiften då. Om den ligger på-1400F så bör stiften vara åt ljusare brunt till gråvit. Är fallet så kan du lita på egt mätaren ivf och får glömma lamdan för tillfället

10,5 graders revkona är relativt vass lutning också. När den ite reagerade på detta stora ingrepp i pipan lär problemet vara någ annat,,typ fel piptryck förmodligen.

Kolvspolningen ser inte bra ut,,det ser ut som färkgaserna bara blåser rakt igenom och ut i pipan oförbrännt. Det kan evnt betyda för lågt piptryck i förhållande till ladd. Jag kommer ihåg fjolårets spolning du hade och det såg perfekt ut. Men enligt egt mätaren 1350F så bör den gå bra i bestyckning på fullt gärn så dessa fetspolningar man ser kan komma från lägre varvs åka,,går den fett lägre ner i varv så kan du måsta sänka nålarna och höja powerjettarna eller i värsta fall byta nålar.

Tuninglängden borde funka nu men även med 112 cm Det kan vara något med konernas lutningar och längder i förhållande till varandra som stallar den på visst varv.

Vi inväntar med spänning nyttmätt piptryck vs laddtryck och hoppas problemet sitter där.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
ja det känns nästan som den mest spolar igenom soppa på de högre varven nu och förbränningen eller vad man kan kalla det för sker i pipan?, den drar mycket också. Har kört upp närmare 40 liter på 2 timmar test...

Kom på en sak till också ang pipan den blir nog rätt het, har aldrig kört med en olackad pipa förut men hela pipan blev typ blånerad vid första fullgasrepan. Är det normalt? Pipan är byggd i 1.25mm plåt så det är relativt tjock också.

Men jag återkommer imorgon med tryckvärden på både pipa och ladd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har jag vart ut och provkört lite igen, var dock tvungen att åka på jobbet och fixa en grej så det mesta av den ljusa tiden på dagen försvann.
Provade i morse utan ändringar bara med avgasmotryckmätaren inkopplad. Då gav motrycket i pipan 0.9-1bar svårt att avläsa.. och laddtryck 0.7bar. och nytt avgastemp rekord på 1550F på den varmaste cylindern! Sen åkte jag och jobbade en stund och funderade...
Sen andra provkörningen så provade jag på rent jävelskap och skruvade in powerjettarna 1 varv. Då hamnade tempen som max 1350F.
Stiffen märker jag ingen skillnad på.

Sen har Bamse tjatat i månader om när jag ska porta hans cylindrar, men då blev jag slagen i ansiktet av en tanke. Att vi kanske ska byta så jag tar hans cylindrar som är helt o-filade och kör med dom sen har jag 1st ves-cylinder till liggandes då blir det bara matchning mot blocket på dom.
Känns som man blåser igenom för mycket soppa med 207-208 grader (om jag inte mins helt fel) på avgasporten... original är på 204 grader.

Edit: efter nerbestyckningen så fick jag ett toppvarv på 8280varv.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Piptrycket låter ju ok. 208 graders port durr!!!!!???? Jisus cryst ( Du måste minnas fel) Jag trodde dom låg på 204gradser och det är också lite väl högt för turbo och speciellt om inte giljotinerna funkar eller står på vid gavel!!. Största problemet är att överströmarna ligger högt också på dessa porthöjder för att hinna mata soppa på höga varv ca 134 till 138gr så vid lilla minsta feltryck så blåser det igenom eller tillbaka till vevhuset. Så har du 208 graders utblås finns risken att överströmmarna ligger på mer än 134gr och då är det bäddat för problem med turbo.
Jag har för mig att du körde samma durr som Dynomite och han har väl 2204 /134gr har jag för mig?

Jag funderar som sagt på turbomata en TH900 motor som jag har stående och då tänkte jag inte höja portarna ett dugg. Dom ligger på 198 utblås och 131 överströmmare org. Jag kommer då medvetet sänka överströmmarna med JB weld till 128 grader för att öka blow down tiden ytterligare för midre risk för genomblåsning som turbon kan ha för sig.

Har du inga standard cylindrar iq ?? Jag har för mig att ni mätte dom till ca 196 gr utblås? Dom skulle passa bäst för turbo helt klart. Bättre botten och mindre kännslig för genomblåsning,,sluteffekten skulle inte bli några problem ändå,,300hk är inga problem med lite högre turbotryck.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Piptrycket låter ju ok. 208 graders port durr!!!!!???? Jisus cryst ( Du måste minnas fel) Jag trodde dom låg på 204gradser och det är också lite väl högt för turbo och speciellt om inte giljotinerna funkar eller står på vid gavel!!. Största problemet är att överströmarna ligger högt också på dessa porthöjder för att hinna mata soppa på höga varv ca 134 till 138gr så vid lilla minsta feltryck så blåser det igenom eller tillbaka till vevhuset. Så har du 208 graders utblås finns risken att överströmmarna ligger på mer än 134gr och då är det bäddat för problem med turbo.
Jag har för mig att du körde samma durr som Dynomite och han har väl 2204 /134gr har jag för mig?

Jag funderar som sagt på turbomata en TH900 motor som jag har stående och då tänkte jag inte höja portarna ett dugg. Dom ligger på 198 utblås och 131 överströmmare org. Jag kommer då medvetet sänka överströmmarna med JB weld till 128 grader för att öka blow down tiden ytterligare för midre risk för genomblåsning som turbon kan ha för sig.

Har du inga standard cylindrar iq ?? Jag har för mig att ni mätte dom till ca 196 gr utblås? Dom skulle passa bäst för turbo helt klart. Bättre botten och mindre kännslig för genomblåsning,,sluteffekten skulle inte bli några problem ändå,,300hk är inga problem med lite högre turbotryck.
Vad tänker du på när du säger standard IQ? Nya 800an i IQ chassit kör med monocylindrar så dom är lite svår att sätta dit ;)
Har också för mig att nya durren ligger på 208 men asker kollar säkert upp det till 100%...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
original ves 800 ligger på 134/204 grader, ikke ves har 126/196
har dock inga ikke ves i original längre då dessa är sönderportade :) går dock att återställa men då måste det till nya toppar.

Vad tror du/ni om en yamaha 700 singelpipa?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Din høye egt skyldes nok bensin som brenner i pipa, du magret ut powerjet å da svarte motorn med lavere egt...dvs du blåser bensinen rett igjenom, motorn går fremdeles fett !!
Ja bytt cylindre, med turbo skal du IKKE ha portede (løftet exosport) cylindre.
 
Last edited:

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sett på uportede non ves, da har du lavere (ca 3,5mm lavere enn du har nå) export å mindre uforbrente gasser forsvinner ut, du trenger ikke optimaliserte cylindre på turbo,n.....den tvangsmater motorn....den optimale "luftpumpen" trengs ikke lenger:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
ok då blir det cylinderbyte :) till orörda ves cylindrar.

Var och hämtade yamaha pipan och ska mäta lite på den och se om man kommer fram till något. Den är för trång för min motor helt klart.
Den ser ut som den kommer från en yz80.. men men det är säkert rätt :)
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
En till sak, men jag är bara hemma på fyrtaktare men jag vet inte hur du har det med tändningen men låg/sen tändning = hög avgastemp på turbomaskinerna. Så den behöver inte gå snålt bara för att avgastempen blir lite hög, det går även att testa med en grad eller två tidigare och kolla skillnaden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har inspekterat cylindrarna nu och upptäckte en obra sak på 2 av de 3 cylindrarna. så det blir inget byte :(

Kan man göra någon fuling med befintliga cylindrar tänkte om det gör någon effekt (positiv) att låsa avgasventilen tex 1.5mm ner i avgasporten? Nackdelen är att ventilen då hamnar ca 10mm från kolvkanten så frågan är om detta bara skapar turbulens och inte ger någon effekt på mindre avgas durration.

För övrigt är det någon som vet vad durrationerna på nyare arctic 800 och polaris 800 cfi ligger på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tog och gjorde en snabb provrunda till nu ikväll, viktade på variatorn lite la på 10g, 90g totalt och nu blir man ju rädd :) och det på bara 2.5 cylindrar... då den mittersta inte ville gå riktigt vettefan vad det är men troligen bara dåligt stift. Ska rota fram fler imorgon... vi har köpt totalt 2st 10pack men dom ligger typ överallt så man är lika utan ändå :)