A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Tack Asker, Boost och Hulk för det goda förklaringar till skillnaden i enkelpipa vs. 3-pipor.

Det tar ett par dagar tills jag har förstått allting rätt.

Förresten Hulk, dina inlägg i 2Tvs. 4T: Kalla Fakta har jag läst med stora interesse.

Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
effekten är man väll nöjd med :)
Men en f7 pipa var på ingående så den skall testas och det skiljde så pass mycket i mått på den pipan så skillnad åt något håll bör det bli. Men jag bygger den komplett så jag har 2 st pipor till maskinen så kan man testa vid bromsningen vilken som ger trevligast regi
Bara stinger och helsvetsning kvar + fästen
----------------------------------------------------------------------

Snabb jobbat som vanligt och nu blir det spännande igen he he (som vanligt i denna tråd). Ditt grenrör såg ju bra ut ser jag ,,liknar ju viper 700 så då duger det nog. Det bör/hoppas innebära att w-rör inte är något nämnvärt bättre då viper har relativt raka rör som du har.

Poppcorn.......
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Pipan och alla delarna är klar ska bara helsvetsa stingern, dock tog gasen till svetsen slut så jag kan inte göra klart den för änns på måndag.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Askers utmärkta bild sade mer än tusen ord.

Jag kan säga som så att då incidentpulsens sugreflex samt tryckreflex från pipan delas upp i tre (och ännu fler om man tittar på reflektionernas reflektioner i grenröret) så kommer naturligt pulsamplituderna att vara lägre än om de inte delats upp. Bland annat därför blir effekten mycket lägre. Men då de delas upp i tre så kommer det att anlända hyfsat starka pulser vid avgasporten vid fler än ett avstämningsvarvtal. Detta ger den fruktansvärt breda momenttoppen.

Ett annat faktum är att eftersom cylindrarna delas med 120* så kan man stämma av grenrörslängden så att en cylinders incidentpuls som går ut då dess avgasport öppnar agerar tryckpuls åt en annan cylinder vars avgasport snart skall stänga.


Hej Hulk,

om jag förstå dig rätt, så bestämma min grenrörlängde ett visst varvtalsområde (lilla grenrörlängde - höga varv, långa grenrörlängde – låga varv). När jag har räknat ut vilket varvtalsområde mit grenrör komma till, så beräkna jag pipan från detta varvtalsområde till motorns max varvtal.
Är detta korrekt ?

Hubbe
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nyss hemkommer från en liten mer normal provtur... istället för trycka fullgas raktfram på isen :) Så nu är snödjupet tillräckligt för att leka runt i dikeskanterna vilket får simulera mer normal körning.

Men det jag har märk att gasresponsen inte är mycket att skryta över.
Dock fullt körbar men känns som man måste gasa onödigt mycket ibland och sen kommer den som en skollad gris så man nästan gör ner sig :)

Så jag ska nog göra som gunde och boost III föreslog tidigare och köra med en reed-ventil i insuget för att jämna ut övergången vid laddtryck och ej laddtryck.

Edit:
Lite bilder också...




Och sen till frågan vilka reeds man ska ta?
Har 2st alternativ de små är från en rm250 och de större till polaris 800.





Sen en fråga till om man ska köra med 1st eller 2st?
Kör man 2st så kan man sätta dom mellan förgasarna så borde tillförseln bli jämnare.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Fick du tag i gas så du kunde färdigställa pipan ändå!!? Vart sluvarvet högre och går den bättre i slutet?
Om den är lite slöare i botten men går bättre i toppen nu så bör du nog dit med starkare prem fjäder (högre startvarv).

Men segheten från start kan även bero på grenrörslängden från kolv till skarv mot f7 pipan? Måttet bör ju vara samma som f7an från kolv till början pipa,,,speciellt dom yttre cylindrarna ivf . Om det måttet drar iväg långt från F7an mått så är det risk för obalance i hela pipan (för lång eller kort krök i % räknat mot resten av pipan)
Kolla upp det måttet hur långtifrån du ligger! Några fåtal cm hit eller dit har ingen stor betydelse för man brukar ju kapa o förlänga krökaen upåpimot 3cm ibland med gott resultat. Ligger du åt kortare jämfört med f7an så kan du ju förlänga pipans krök en aning om du vill ha bättre botten,,,men det beror ju på hur slutvarvet ligger nu också för det sänks ju också om kröken förlängs. Slutvarvet blir kul att höra och om turbotrycket förändrades något av f7 pipan?

Ang Reedventilerna så sopa dit så du får störta möjliga aria helt enkelt. Lät bra med dubbla cr reeds mellan förgasarna. Dom behöver knappast flöda mer än ca 20-30 hk innan turbon tar över.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har inte fixat gas än så idag åkte jag på min pipa, alltså inte f7 pipan.

Det gjorde sig själv ang valet av reedsen, med polaris reedsen blev det för trångt, så det får bli 250 reedsen. Har redan förberett alubitarna så det blir att svetsa ihop allt imorgon.

Det som var bra att m7ans grenrör är rätt långt så det passar rätt bra mot min längd på mitt grenrör. Kapade endast bort någon cm i början. Så den är precis samma avstämningslängd som m7an.

Ska nog sätta i en fjäder med lite högre starttryck då inslagsvarvet med 102g ligger på strax under 3000varv.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ser grymt ut!! Det kommer bli stor skillnad med reedsen, mycket bättre respons. Hade stora problem med samma på en kompis maskin, till reedsen sattes dit.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har svetsat dit aluminiumplattorna, sedan återstår att mejsla ur hålen för reedsen.



hann inte göra något på pipan men det blir väll imorgon antar jag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Glöm inte sätta någ typ av snönätskydd för inkom luft till reedsen. SLP tyget vore ju bäst såklart men sexualbyxa lär duga till detta också. Gör ett finmaskigt stål/mässingnät som håller ut dessa tyg bara så dom inte sug in.
Det går även att sätta dit skumfilter köp 2st kx 80cc filter modell tvinnair eller liknande för dom är reltivt små och man kan trä över resp reedinsug och strappsa fast bara.
Ser mycket bra ut ,,,,,keeep on
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Glöm inte sätta någ typ av snönätskydd för inkom luft till reedsen. SLP tyget vore ju bäst såklart men sexualbyxa lär duga till detta också. Gör ett finmaskigt stål/mässingnät som håller ut dessa tyg bara så dom inte sug in.
Det går även att sätta dit skumfilter köp 2st kx 80cc filter modell tvinnair eller liknande för dom är reltivt små och man kan trä över resp reedinsug och strappsa fast bara.
Ser mycket bra ut ,,,,,keeep on
Misstänker att han redan satt dit en mesh, ser så ut iaf på bilden... Men som du säger kritiskt att inte glömma...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har nu provkört med reedsmodden och den gick väll lite bättre från botten nu, tomgången blev lite högre iallafall... Men kom inte så långt tills den börja gå sämre än sämst.

Så in i garaget. och upptäcker massa söl runt variatorn, så då åkte variatorn bort och vad hittar man då? Jo packboxen är totalt slut. Helt inverterad har den blivit.







Någon som sett något liknande? Är det normalt? :)
Frågan är vad man ska stoppa dit som håller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har jämfört polaris packbox och rotax packboxen och polaris packboxen är klart bättre för just detta problem, mer plåt som går närmare axeln.
Så det vi kan konstatera att rotax packboxar är ren skit!

Får dock modda lite på polaris packboxen så den passar.
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Surt sa räven, skulle vara helt fantastiskt med en film på detta monsterbygge, hoppas du får ordning på allt snart. Lycka till!
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Hej Hulk,

om jag förstå dig rätt, så bestämma min grenrörlängde ett visst varvtalsområde (lilla grenrörlängde - höga varv, långa grenrörlängde – låga varv). När jag har räknat ut vilket varvtalsområde mit grenrör komma till, så beräkna jag pipan från detta varvtalsområde till motorns max varvtal.
Är detta korrekt ?

Hubbe
Hej Hubbe,

Väldigt kul att höra att du gillade 2t vs. 4t tråden. Sådana bra trådar görs inte längre, förutom Askers då :)


Angående grenrörslängd och avstämningar så får du själv räkna efter beroende på vad du har för avgastid, varvtal och grenrörslängd om du har chans att stämma av den på något vis. Tänk på att du även kan ha nytta av att en puls når fram till en avgasport precis graderna innan den öppnar, detta eftersom den då kommer att reflekteras och förstärka pulsen som går ut ur porten då den öppnar.
Tänk på att temperaturen i grenröret är lite högre än vad man normalt räknar med för pipor. Låt dig guidas av EGT mätningar som sker i grenröret!

mvh /Hulken