F6/F7 motor i snopro 440chassie?

Enkkan

Aktiv medlem
5 sept 2006
94
0
6
Umeå
Hej, funderar på å köpa en snopro 440 05-06 å ha till vintern. tanken isåfall är att köra med 440 motorn i vinter för att byta motor till nästa vinter. Funderar då på ungefär hur mkt man få lägga ut för en fräsh f6/f7 motor och det man mer behöver, extra kylare osv?

Enkkan

Aktiv medlem
5 sept 2006
94
0
6
Umeå
Okej, sen måste man väl få tag på nån kylare från en firecat också för å bygga ut kylsystemet, nått annat som behöver inhandlas för att få det å funka??

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är en fördel att bygga ut kylsystemet :) Brukar gå varma annars. Det är väll inte nå mer förutom en komplett motor. Tror du måste ha en soppa pump från F-serien också, eller inte just från F-serien men en EFI pump eller vad dom heter.

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
ja de kan vara det. min kokade 2 ggr i vintras med org kylare( hårtföre och fisåkning). men dom går inte varm om man kör fullplugg hela tin(som dom är gjorda för)

Enkkan

Aktiv medlem
5 sept 2006
94
0
6
Umeå
ja de kan vara det. min kokade 2 ggr i vintras med org kylare( hårtföre och fisåkning). men dom går inte varm om man kör fullplugg hela tin(som dom är gjorda för)

Jajust, men är väl många skotrar som gå varm vid hårdföre:p

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
på 04an ja men inte säkert på de nyare. fråga camata
04an måste man vända styrstången på. 05-07 är det inga problem.
Däremot kan man behöva skapa lite clearance mellan fuel rail och chassie, genom att ta av lite material - ex. ett "öra" som sitter på den löstagbara bracen som går över primären.

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
04an måste man vända styrstången på. 05-07 är det inga problem.
Däremot kan man behöva skapa lite clearance mellan fuel rail och chassie, genom att ta av lite material - ex. ett "öra" som sitter på den löstagbara bracen som går över primären.
jopp som jag trodde

Enkkan

Aktiv medlem
5 sept 2006
94
0
6
Umeå
Okej, tack för svaren, kan man använda sig av nån annan kylare än från en firecat? och seriekopplar man den bakre kylaren men den främre lr hur fungerar det?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, tack för svaren, kan man använda sig av nån annan kylare än från en firecat? och seriekopplar man den bakre kylaren men den främre lr hur fungerar det?

Seriekopplas, ja.

Du kan ta en bakre kylare från '02 SnoPro, men det är bara ett "flänsat" rör.
Det finns däremot en kylare som passar rätt bra, men jag kommer inte på rak arm på vilken det var.
Kolla dessa för lite idéer:
http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=293595&hl=rear+cooler
http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=83383&hl=rear+cooler