bästa goggles just nu?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det beror väl helt på vad du är ute efter hehe.. jag har ett par Smith Turbo fan.. inbyggd fläkt.. helt omöjligt att få imma på dom! Blått glas! Rekommenderas starkt.. rätt stora också så dom täcker hela hjälmen så du slipper få in massa kalluft! Ska dock sälja pga ja har köpt en modularhjälm!

Om du behöver ett par sådana så vet du vars de finns :D

/F
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag kör med ett par Scott 89xi med ett rött/orange ljuskänsligt dubbel glas som ändrar färg beroende på hur ljust det är ute. Funkar perfekt, sitter bra i hjälmen och släpper inte in nå luft på sidorna :)
 
Last edited:

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Det beror väl helt på vad du är ute efter hehe.. jag har ett par Smith Turbo fan.. inbyggd fläkt.. helt omöjligt att få imma på dom! Blått glas! Rekommenderas starkt.. rätt stora också så dom täcker hela hjälmen så du slipper få in massa kalluft! Ska dock sälja pga ja har köpt en modularhjälm!

Om du behöver ett par sådana så vet du vars de finns :D

/F
Har likadana men mina är utan fläkt just nu. Råkade skruva av en av sladdarna då jag skulle sätta tillbaka batteriluckan...
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag kör då på Dragon DX med blue iridium glas och chrome+vanligt orange glas, har 3 glas för olika väder förhållanden.

Och så har jag ett par Oakley A-frame med fire iriduim glas som totalt är oslagbara mot senare vintern/våren !
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det beror väl helt på vad du är ute efter hehe.. jag har ett par Smith Turbo fan.. inbyggd fläkt.. helt omöjligt att få imma på dom! Blått glas! Rekommenderas starkt.. rätt stora också så dom täcker hela hjälmen så du slipper få in massa kalluft! Ska dock sälja pga ja har köpt en modularhjälm!

Om du behöver ett par sådana så vet du vars de finns :D

/F
Är inte blåa linser skadligt för ögonen? Har hört att de släpper in skadliga strålningar...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Är inte blåa linser skadligt för ögonen? Har hört att de släpper in skadliga strålningar...
kan du skriva lite större? jag ser så dåligt nu för tiden...

Haha nä skämt å sido, aldrig hört talas om det? Jag tycker de fungerar perfekt med blått! Jag behöver aldrig kisa med ögonen eller liknande trots stark sol så... har du nån källa? Blev intresserad :)

/F
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Är inte blåa linser skadligt för ögonen? Har hört att de släpper in skadliga strålningar...

mjaaa.nog tkr ja de låter lite som något nån har fått för sig=) kan ju inte komma in mer strålning än vad ett par genomskinliga ger...de är ju UV strålningen isf.. de som kan vara är att Blått glas förstärker väl ljuset om ja inte kommer ihåg helt fel???
och om de är soligt å fint ute så tar ögona skada pga att de blir så ljust.

men äre soligt å fint ute ska man inte använda nån färg utan SPEGELglas..de är de snyggaste och skönaste som man kan ha på sig när de är sol ute=)..

enligt mig så är dragon riktigt sköna brillor..likaså vissa Oakley brillor.de som är att oakley är så förbannat dyra brillor;S....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag kör med svarta Spy Targa II med svart glas som man inte ser igenom(utifrån då :D)och är väldigt nöjd med dom. I januari-februari får jag oftast ha med mig mina gamla glasögon för att det blir lite för mörkt med svartglaset men så fort det börjar ljusna ute så är dom skit bra. Passar perfekt till min Lazer hjälm också. Har aldrig immat igen heller.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Scott Voltage Snowcross (blått glas) kör jag med och tycker dom funkar riktigt bra och är inte allt för dyra heller, gav 800kr för mina. Ska visst vara 100% skydd mot UVA/UVB/UVC-strålning med dom, om man nu bryr sig om det.
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Har några olika ur Scott's 89 serie, alla med helt klart och genomskinligt glas förstås. Helt klart nummer ett!
 

arreman

Medlem
27 jul 2007
40
0
1
byske
IamFredrik :
Solens blåa ljus är nämligen direkt skadligt för ögonen. Väljer du då blått glas utsätter du dina ögon för maximalt mycket blått ljus, vilket leder till att gula fläcken skadas och förmågan att se skarpt försvinner – en skada som inte kan repareras. Vill du ändå ha blått solglas ska du välja ett glas med blå utsida och brun insida för att få ett bra solskydd.

googlade lite ;)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
IamFredrik :
Solens blåa ljus är nämligen direkt skadligt för ögonen. Väljer du då blått glas utsätter du dina ögon för maximalt mycket blått ljus, vilket leder till att gula fläcken skadas och förmågan att se skarpt försvinner – en skada som inte kan repareras. Vill du ändå ha blått solglas ska du välja ett glas med blå utsida och brun insida för att få ett bra solskydd.

googlade lite ;)
Då måste det ju vara något sånt special med mina glasögon, för dom är blåa med ska ge 100% skydd för ögonen.