Köpa en första skoter. Behöver hjälp, Nybörjare.

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Detta blir mitt första inlägg.

Jag har aldrig ägt en skoter, jag har aldrig kört en skoter.
Jag och familj flyttade precis till Härjedalen och alla grannar pratar nu skoter.
Vi måste tydligen ha en skoter för att uppskatta vintern här :)

Inte mig emot, jag gillar allt som har motorer, så skoter är ett perfekt nästa projekt. Nu till saken. Ekonomin tillåter inte att jag köper några dyra flådiga maskiner, inte ens halvnya halvflådiga maskiner :(

Jag har tittat runt en del och förstått att en viss teknikförändring skedde i slutet på 80-talet/början 90-talet. Alla grannar säger att det måste vara en skoter från senast 88/89 men helst en 90-talare.

Jag har sett en del Polaris och Arctic Cat i prisklass som jag klarar. Budget efter flytt med allt vad det innebär att jag kan betala MAX 20tusen. Men givetvis mindre om möjligt. Nästa vinter kan jag nog köpa en till igen, bättre modell, så det skall bara vara för denna första vinter och därefter fungera som "extra skoter".

Enda krav: Jag vill ha dubbelsadel, och krok, den skall fungera . vill kunna köra hyffsat fort.

Så, snälla ni som kan detta. vad är mest skoter för de få pengarna?
Vad skall jag tänka på?
Jag har hittat Polaris 650 sks -89 för en låg penning (10k) jag har sett några Arctic Cat Bearcat (90talare) för under 20k Jag har även sett en del Yamaha Vmax som ligger bra i pris.

En fördel är om ni ev kan länka till en bild, annons eller infotext om ni kommer med förslag.

Och glöm inte att vi är totala nybörjare. :rolleyes:

Tack för er tid.

Mvh
Peter

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag skulle nog säga Polaris Indy 500 SKS. Verkar vara en gammal "packåsna" som håller i en evighet.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om du skulle hitta en Arctic Cat EXT 580 EFI i bra skick i din prisgrup så är det ett mkt bra köp. Farsan min har en sån -96a som han har haft sen ny och kört lite över 600 mil med och den. Bränslesnål, strax över 2 liter milen vid blandad körning. 100hk som upplevs som mer. bra toppfart, 163km/h uppmätt med gps men inte med optimalt före så något fortare bör den gå.

kan sitter skönt på dynan både som förare och passagerare, går bra i lössnö, en dröm att köra på led med. Sitter original monterat en sak som kallar overload fjädrar som fungerar så att när du kör ensam då fäller du ner dom och dämpningen blir lite mjukare och sen när man åker 2 så fäller man upp dom så att fjädringen inte ska slåigenom lika lätt.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag skulle nog säga Polaris Indy 500 SKS. Verkar vara en gammal "packåsna" som håller i en evighet.
Skulle också rekomendera den, motor och chassie håller i den skotern, att den är SKS innebär bättre framkomlighet i pudersnön och det sitter i regel dragkrog på dom. Är inte så värst törstiga heller. Ligger mellan 10-15.000kr i inköpspris beroende på skick

Har själv ägt en Indy 500 SKS -90

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Instämmer till fullo. Mycket driftsäker maskin för "småpengar". Finns bra med reservdelar på beg-marknaden.

Indy Trail Deluxe SKS kan också vara ett alternativ, lite svagare dock, och fläktkyld. Har ofta elstart. Något billigare kanske, men svårare att hitta.

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Tack för alla era svar.
Som jag förstår så är då en polaris 500 sks bra att starta med.
Den 650 sks som jag fått erbjudande om, Är den inte lika bra då?
För en oinvigd verkar det vara samma maskin fast med större motor?
Skall dock kolla blocket efter dessa modeller ni har tippsat om för att se om det ens finns att få tag på, jag kan inte gärna köra 50 mil för att "kanske" köpa en skoter.
Kan ni annars tippsa om andra beg-sajter där man kan hitta skoters, blocket verkar inte ha så mycket?

Mvh
Peter

B

Biosteel

Hej.

Tack för alla era svar.
Som jag förstår så är då en polaris 500 sks bra att starta med.
Den 650 sks som jag fått erbjudande om, Är den inte lika bra då?
För en oinvigd verkar det vara samma maskin fast med större motor?
Skall dock kolla blocket efter dessa modeller ni har tippsat om för att se om det ens finns att få tag på, jag kan inte gärna köra 50 mil för att "kanske" köpa en skoter.
Kan ni annars tippsa om andra beg-sajter där man kan hitta skoters, blocket verkar inte ha så mycket?

Mvh
Peter
blocket är den största annons sidan för skotrar :p

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Jag har fått en del svar och info osv. Om det nu skulle vara så att jag hittar en super-skoter men endast med enkelsadel, är det då möjligt att byta sadel till dubbelsadel? Finns det affärer som säljer såna lösa delar? Och går det att kolla någonstans om det finns möjlighet att skifta på olika modeller?

Tack

Peter

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag har fått en del svar och info osv. Om det nu skulle vara så att jag hittar en super-skoter men endast med enkelsadel, är det då möjligt att byta sadel till dubbelsadel? Finns det affärer som säljer såna lösa delar? Och går det att kolla någonstans om det finns möjlighet att skifta på olika modeller?

Tack

Peter
På blocket kommer de ut lite delar då och då, blir nog lite mer atracktivt om några månader !

chabling1337

Välkänd medlem
20 dec 2008
114
0
6
boden
Hejsan jag har en riktigt fin formula z 583 rave -95a med hög och låg ruta kort och dubbel dyna ny matta på går som en klocka . riktigt fin nästan inte en repa på huven och fräsh runt om följer med en gammal matta ochså ! / mvh jimmy fiddy_94@hotmail.com vid intresse

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var ju många år sen, men har för mig att 650n var en rapplig maskin, men det kanske främst berörde RXL:en? Njae, tycker nog att TS borde sikta på en 500, eller för all del en Formula Z 583:a, bra klipp i den sistnämnda med sina Rave-ventiler ju.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Både Indy 650 och RXL håller bra i rätta händer, dvs ge dom den service som behövs NÄR DET BEHÖVS ;) Men på RXL har ju EFI'n spökat väldigt mycket och det kan bli ganska jobbigt mitt ute i skogen när den ger upp eller att batteriet tar slut. Men jag håller med dom andra om en 500 SKS mycket pålitlig maskin och perfekt nybörjar maskin.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har inte så stor erfarenhet av skotrar men jag köpte en Indy 500 sks -90 för nästan 4 år sedan som första "riktiga" skoter, ångrar inte en sekund... har gått som en klocka, bara tanka å köra.. i princip omöjlig att köra fast med och riktigt billig i drift o ägande..
sålde den häromdagen för 10k, bra maskinellt, mindre bra i det kosmetiska...
hade jag haft råd så hade jag lätt behållit den som en andraskoter men nu vill jag gå steget upp till lite motorstarkare alternativ..

jag tycker du ska passa dig för 650:n.. fick rådet från flera personer att INTE köpa en sådan. naturligtvis lyssnade jag inte å köpte en fin sådan ändå... hann köra i ca en vecka sen skar cylindern på variatorsidan som så många påstod att dom alltid gör.. blev skrot av vevaxeln och två cylindrar

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.151
982
113
Stora Blåsjön
Satsa på en skoter med Rotax 583 eller 670 motorn. Där har du en riktigt stabil och stark motor, framför allt 583an om du ska ha riktigt driftsäkert. Enda problemet vissa har är dock magnapullen (startsnöresanordningen) men det finns det bot på.

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Det är alltså inte helt lätt att hitta en skoter när man är nybörjare och inte mycket kan.
Det finns folk som säger att Yamaha är det enda pålitliga, andra säger, lynx eller Polaris. :) Så oavsett vad man väljer så kommer många säga att man valt fel modell och en del kommer göra tummen upp. I slutändan så är det väl användaren, jag själv, som får fälla slutgiltiga svaret om rätt och fel.

Och nu föll det sig att jag fick ett erbjudande som jag slog till på,

En -95 Arctic Cat Ext 580 EFI. matta i nyskick, nyrenoverad motor, packbox, drag, rep och sprickfri, Staratde fint på en gång, inga konstiga missljud osv. Och inköpspris hamnade under 15tusen
Kommentarer på denna skoter ?

Jag vill med detta också tacka er för alla svar och råd som har hjälpt mig att våga köpa den skoter det nu blev.

Mycket bra forum som jag förmodligen kommer besöka ofta.

Tack.
Peter