Projekt: förlänga en Renegade!

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Nej, medan jag var på jakt på material att göra en så ramlade jag över denna på Tords Motorservice (beggad/piratgjord från en 440X). Precis som jag tänkte, men aningen längre :) 200 pix, bara att slå till!
Tror det kan bli rätt snyggt med LED-lampa längst bak och lyftbåge i rörkonstruktion.
Materialet är från glasjouren i boden, plastbiten kostade 100kr.
Är exakt samma mått som en 440 stänka då jag mallade av den från originallappen från en 440 -07.
alubiten var snabbt tillkapad och bockad.
Upplevde den väldigt jobbig då man fick skrapsår etc när man skulle böka lös skotern efter fastkörningar. men det ska du inte behöva göra ;)

Mycket fint jobb med motorn!
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
tänkte på de där med nålarna till nållagret, vet ej hur du löste det men jag kapade bara en av dom gamla kolvbultarna så att ringarna och nålarna ryms men ändå går att få in i kolven uppifrån, sen höll jag bara kolven i läge och pressade ut den gamla bulten med den nya.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Bra att de finns plats i garaget. Snart kommer det en MTX som behöver lite puts...:eyebrows:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
bra puts på prylarna du!
Hinner man knappt köra med grejerna på vintern så får man göra vad man kan för att skämma bort maskinen under lågsäsong iaf ;)

Materialet är från glasjouren i boden, plastbiten kostade 100kr.
Är exakt samma mått som en 440 stänka då jag mallade av den från originallappen från en 440 -07.
alubiten var snabbt tillkapad och bockad.
Upplevde den väldigt jobbig då man fick skrapsår etc när man skulle böka lös skotern efter fastkörningar. men det ska du inte behöva göra.

Mycket fint jobb med motorn!
Haha :thumb:
Hela min skoter härstammar från Boden nu. Inte bara grundmaterialet utan även; dyna, stänkare, BOSS-dyna och topp!

tänkte på de där med nålarna till nållagret, vet ej hur du löste det men jag kapade bara en av dom gamla kolvbultarna så att ringarna och nålarna ryms men ändå går att få in i kolven uppifrån, sen höll jag bara kolven i läge och pressade ut den gamla bulten med den nya.
Bra tips!

Bra att de finns plats i garaget. Snart kommer det en MTX som behöver lite puts...:eyebrows:
Jag kan visa dig vart du stoppar i kontakten till polermaskinen :bigsmile:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
I vanlig ordning stiltje en period nu. Kommande helg innebär lyftning för hela slanten så det blir att sikta på eftervarande helg då det gäller färdigställande av motor. Surrat med god vän Stefan, på Marindemontering, som tagit hem orginal motorkuddar. Även gjort en beställning från andra sidan pölen som skall förbättra ventilationen; Frogzskins & ett Hot Air kit.

Slutet på försäsongens snickerier börjar därmed närma sig slutet och man är inte lite sugen att bestycka in grejerna i bromsbänken så det kan hållas stumt i vinter :heh:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Motor nu på plats och uppstartad idag. Lät den stå och puttra ett bra tag i olika lutningar och efterfyllde sedan lite glykol när den svalnat. Så långt så väl. Efter välbehövlig lunch, och svalnade av motor, startade jag upp och ämnade varmköra åter. Efter ett tag började då EMS lampan blinka. Hmmm, vaffödådå? Kikade efter kontakter att skylla på men fann inga. Kontrolldrog även knacksensorn, men sedan tog tiden slut. Nåväl, det är ju ett tag till primetime så orsaken skall nog hittas innan dess :) Förslag mottages dock med tacksamhet.

Skickar upp lite bilder på huvlös uppstart, frogzskinnad huv (notera ventiolering i främre delen av kåpan), samt bakre ventileringen på kåpan. Kan nog bli rätt bra med ventilering både framför och bakom variatorn. Syns ju inte här men det blir även ett venthål i mätarkonsollen (följde med SLP´s ventkit).

edit; notera också den totala avsaknaden av vitt guld i våra trakter nu :mad:
 

Attachments

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Äntligen haft tid att färdställa sista detaljerna exteriört. Tycker det blev rätt bra faktiskt :) Speciellt baken är jag nöjd med. Pricken över i med rund lyftbåge. Till en nästan helt obefintlig kostnad blev det som en helt ny maskin. Passade på att fota lite ute idag.
Ingen ordentlig provkörning än då EMS:en fortfarande blinkar... Kikat över kablage och RAVE portar ett antal gånger men hittar inget. Får åka förbi ÅF och köra med diagnos när tid finnes.
 

Attachments

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Första riktig provkörningen skedde idag. Har varit en del trassel med motorövervakningen. Var in till ÅF och körde med diagnosmodul. Där visades en hel radda fel varav knacksensorn var ett. Fanns även för "high motor temp" och "RPM overload", varav det senare iaf är helt orimligt då jag innan dess inte varvat över 5000 varv :nono: Tipset blev att prova byta tillbaka till orginaltoppen i hopp om att godsets tjocklek i Cudneytoppen på någe vis skulle stört sensorn. I instruktionerna för montering står det att man skall sätta lite locktite under sensorn, vilket jag också gjort. Såg, nu i efterhand, på DooTalk att ett tips också var att kika om ECM:en var uppdaterad. Hmmmm, stod också om att tempgivaren kunde lösa ut vid lång varmkörning med stillastående maskin... Det var ju så felet debuterade för min del :suspicious:

Efter att ha nollat larmen, hos ÅF, och kort provkörning så skedde hemfärd med ett leende på läpparna. Avlastning från släp och på med utrustning för körning! Hann.....50 meter innan det pep till och lampan började blinka igen. Ridå.

Jaja, goda råd är ju dyra och man börjar ju bli lite småsugen på att stumma runt så jag provade iaf att montera tillbaka orginaltoppen och ihop med grejerna igen... Och se på f-n nu lirar det hur bra som helst och lampan slutade blinka!

Intrycket skall ju tas med en hel nypa salt än, men trailportningen, DJ-kitet och Boysen Reedsen har gjort ett rappt gassvar ännu rappare. Man är ju en smula ängslig att dra på nu under inkörning, innan justering i bänken är gjord, men vid gaspådrag så kastas rpm upp till +8000 varv. Inte hållit stumt i pudret nån längre sträcka men det känns verkligen lovande. Vad som däremot hanns med att konstatera är att det är ordentlig skillnad på orginalskidorna mot SLP PP, till de senares fördel.

Fortsättning följer....

REV Renegade 800X Optimal edition :biggrin1:
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Ser riktigt fin ut =)

Någon speciell anledning att du monetrat SLP ventkittet på variator sidan?
Skall nämligen montera mitt i morgon men enligt SLP monteringsanvisning så skulle det monteras på MAG sidan.