Projekt: förlänga en Renegade!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Ser riktigt fin ut =)

Någon speciell anledning att du monetrat SLP ventkittet på variator sidan?
Skall nämligen montera mitt i morgon men enligt SLP monteringsanvisning så skulle det monteras på MAG sidan.
Jo, vet att SLP har som grundtanke att ha det på andra sidan men jag tänker mig att hålla variatorerna med god ventilering :)

läst igenom hela tråden nu, riktigt fin skoter! :)
Kul att den uppskattas! Kommer bli roligt att utvärdera förbättringarna som är gjorda under vinterns körning. Förvisso har det spårat iväg lite mer än planerat men samtidigt har jag svårt att rättfardiga för mig själv ett köp av annan maskin. Vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha annat än just en lite längre REV med brett mellan skidorna. Lite Assult/Freeridekänsla, men äldre då :toung:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Intrycket skall ju tas med en hel nypa salt än, men trailportningen, DJ-kitet och Boysen Reedsen har gjort ett rappt gassvar ännu rappare. Man är ju en smula ängslig att dra på nu under inkörning, innan justering i bänken är gjord, men vid gaspådrag så kastas rpm upp till +8000 varv. Fortsättning följer....
Ja, fortsättningen då....
Under gårdagen lastat skotern på släp för transport till körning i bromsbänk. Mycket intressant skulle det bli! Varit med vid bänkning tidigare och det är ju inte lite nervöst att höra ögonstenen yla på toppvarv och samtidigt hålla ner den med dynon :eek:hwell:

Sagt och gjort efter transport till Bureå och uppmontering var första repan på G. Beslut om att börja med orginalsittande main, 440. Upplevelsen är att maskinen gått ordentligt fett tidigare och det stämde. Killarna hade tidigare bromsat flera 800:eek:r och bland annat en 07:as 800R till dryga 132 hp, så förväntningarna var väl förresten inte så höga egentligen. Men, hoppet om att inneha ett fint ex finns ju alltid. Sen var det ju oskrivet vad Jens Lanto´s (Motorteknik) portning gjort. Boysen reeds är ju också ett oskrivet kort. Iband plus, ibland minus, ibland oförändrat.

5 par ögon stirrade på skärmen och såg höga siffror rusa förbi... Wtf, stämde det där verkligen? Fick stabil kurva på 140.1 hp vid 7800 varv. Fett bestyckat! Det var bättre än både jag och Jens förväntat sig. Nåväl, in med maskinen igen och nerbestyckning till 410, sedan ny vända. Och denna gång med lite högre förväntningar :) Kanske +145 hp??

Jens drog tre repor och upprepade stabilt siffrorna...147,1 hp vid 7800 varv. Bestyckningen fortsatt inte speciellt snål, men vi beslutade att avsluta där. Vid efterkontroll var siffrorna tvungna att korrigeras en smula, pga felangiven tempuppgift, så den uppmätta toppeffekten skrevs till 144.9 hp vid 7800 varv. Medveten om alla faktorer som spelar in vid dynokörning är jag dock förbannat nöjd över det resultat som blev. Jens småmyste en smula han också.

Klickade ner till 2:an på variatorn (hade 4:an innan) och provkörde en sedan sväng på öppen yta med 70-75 cm mjukpuder. Fortsatt så kastar varvräknaren upp till +8000 varv vid gaspådrag så det blir att vikta på lite. DJ har sedan tidigare föreslagit att höja 2g vid detta scenario så det blir att prova det.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Hur såg kurvan ut?
Fick dem igår. Är absolut ingen guru så jag får citera bromsaren:
"Notera det intressanta på tidaxelgrafen att motorn har nästan ingen effektuppbyggnadstid, ingen släpning mellan varv och effektlinjen, effekten kommer så fort jag hinner få på vatten. 145.6hp korrigerad och dämpad, 146,1hp peak på tidgrafen."
 

Attachments

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Kan kanske vara på sin plats att summera ihop projektet lite då :)
Hunnit vara iväg på ett par Arvidsjaursvängar och där har det till 99% blivit puderkörning. I likhet med senaste åren har det naturligtvis blivit för svängar, men det är ju en annan historia. Kikade genom mina servicenoteringar och småskrattade lite när jag insåg att jag bara kört dryga 130 mil med maskinen. Det fick man ju nästan ihop på en påsk och två helger förr!

Jaja, det lär inte blir några fler modifieringar på maskinen i år, iaf inte frivilliga, så lite intryck:

På +sidan
  • SLP skidorna, jisses vilken skillnad
  • Gassvaret, episkt
  • Variatorkitet, håller varvet även när det går tungt
  • Körställningen
  • Styvheten i fotstegen samt hur mycket mindre snö det packas
På -sidan
Kör uteslutande tillsammans med Mnt maskiner och under kall/pudersäsongen så frestas man att tycka att Renegaden är lite bred mellan skidorna...Provkört både M8 och RMK 800 och kan lugn konstatera att dit man vickar näsan, dit svänger man. Med ibland oväntade resultat :cheesy:

Framåt våren när det kanske blir nån lång/ledsväng ser jag nog denna bredhet med lite mera positiv syn :thumb:
 

Attachments

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Hur som helst tycker jag du verkar ha fått ett mycket bra resultat, både på utseende och prestanda/hanterbarhet ;)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Fick du aldrig Cudneytoppen att fungera som du ville?
Nej, ja la den på hyllan. Formodligen ingen konst att få den att funka, men på tips av Jens Lantto (som portade maskinen) så monterade jag på orginaltoppen till bromsningen och det funkade ju såpass bra att jag inte har för avsikt att pilla nått mer i motorn.

Om nån är sugen på köp är det bara PM:a :)