Förlängning av viper -02

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Håller på och förlänger min viper 02. Skulle vilja ha lite råd av er som vet.

Har köpt en tunnelförlängning, 365x38x3.8 matta. Väntar på förlängningskenorna.

Till frågorna, kan jag köra på sammainfästning på boggien ? Eller skall jag flytta ner boggie? bara bak eller fram och bak ? hur mycket i så fall ?
Använda drop brackets ? Bör jag även höja den fram ?
Hur blir skidtrycket med bara höjning i boggie

Funderar lite på Mountains vs kort vipers skillnader i framvagn och boggie ? Någon som kan något om det.

Som sagt :) behöver en del hjälp av er.

Någon som har något att sälja som jag kan behöva.

// Magnus
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Skillnaden i framvagnen är väl att dom är smalare mellan skidorna och har mjukare dämpare std. Sen så sitter det ingen krängningshämmare. Det får ju den följden att den blir ganska tippig efter led, men det är ju min erfarenhet.
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Ingen som har lite synpunkter om hur mycket man skall sänka ner boggie vid förlängningen, Har något litet minne av att drop brackets till Yamaha går att köpa som orginaldel? Stämmer det ? Har allafall ett orginalnummer på vinkeljärn för att flytta dämparfästen fram för att få den lite högre fram med orginaldämpare.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ingen som har lite synpunkter om hur mycket man skall sänka ner boggie vid förlängningen, Har något litet minne av att drop brackets till Yamaha går att köpa som orginaldel? Stämmer det ? Har allafall ett orginalnummer på vinkeljärn för att flytta dämparfästen fram för att få den lite högre fram med orginaldämpare.
Jag tycker du ska prova först med boggin som där är original och se själv om du känner att du behöver flytta ner den något. Dropbrackets kan säkert NTC i Arvidsjaur fixa åt dig från timbersled som säkert är snyggare, bättre och betydligt billigare än om du köper från din Yamaha ÅF.
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Okej så det går att köpa dropbrackets från Viper mountain och byta plattorna som sitter popnitade där idag ?
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Nu har jag kommit så långt att tunnelförlängningen sitter på plats, kommmer från en Mountain max. Blev mycket bra. Det ända som måste ändras är bågen bak som skall vara mycket bredare på mountain förlängningen, Min båge skulle krocka med kylaren längst bak. Måste bocka till en egen lyftbåge eller köpa en orginal.

Jag köpte orginal Drop brackets från en Viper Mountain för att flytta ner det bakre fästet.
Min fråga är om nogon vet om jag skall sätta fästet på samma ställe som fästet idag sitter, Använda samma hål för popnitarna. Eller skall fästet sättas längre bak ?
Jag tänkte även flytta ner mitten fästet lite.

Tacksam för råd i detta.

//Magnus
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Nu har planerna ändrats lite, det blir en boggie från en viper mountain -04 istället.
Jag skulle vilja ha lite bilder på hur tunneln ser ut från innsidan, för att se vart boggie fästerna sitter nitade på orginal mountain. Är det någon som skulle kunna ta lite kort eller kanske har erfarenhet av detta och kan dela med sig.
 
Last edited:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
du som har köpt dropbrackets från Viper mountain. Hur mycket längre är dom än original. Eller, hur lång nedanför kylarna hamnar bulthålet för axeln?
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Dom är ganska långa, kan mäta dom till i morgon om du vill, tror jag har ett par över om du är intresserad.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Hör av dig isf, jag kan vara intresserad, men det är ju inte så svårt att tillverka egna.
Mvh Linus