Förarbevis

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Vilka steg är det i förarbeviset nu?

Har läst att det är teori prov & Uppkörning. Vad gör man på uppkörning då, kör runt koner eller?
Men jag har även hört att det ska vara ett till prov, nått om mekaniska kunskaper?
Låter knepigt tycker jag! Men dom kanske menar att man ska kunna byta rem mm eller?

Hur mycket kostar förarbeviset idag?

Finns det någon snö i värmland än?

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Snöskoterbeviset består av några teorikurser man lyssnar på, sen några gruppövningar typ. Provet klarar du med sunt förnuft det är 1x2 frågor, tex en fråga jag minns sen jag gjorde provet var "Vad gör du när du kommer till en tåg räls?" 1. Kliver av skotern och går och kollar långt åt båda hållen ifall du ser något tåg sen kör över försiktigt X. Vänder skotern och laddarfart sen hoppar över rälsen 2. Står kvar och väntar tills ett tåg kört förbi sen kör du.

Själva "Uppkörningen", det är ingen uppkörning utan mer en koll att du vet hur man hanterar en skoter. Angående snöfrågan i värmland så tror jag inte att den fallit än, eftersom vi inte ens har någon här uppe i umeå. Jag fick "köra upp" med miniquads på 110cc Halvautomat. Dom mekaniska kunskaperna kommer inte heller på provet, det är bara något dom visar dig. Tex hur man byter rem och visar slitagegrejor på skotern slides, styrstål etc.

På denna länk finns det flera länkar som hänvisar till alla dina frågor. :)
http://www.svemoresultat.se/touring/utbildnforarbevis.htm

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Snöskoterbeviset består av några teorikurser man lyssnar på, sen några gruppövningar typ. Provet klarar du med sunt förnuft det är 1x2 frågor, tex en fråga jag minns sen jag gjorde provet var "Vad gör du när du kommer till en tåg räls?" 1. Kliver av skotern och går och kollar långt åt båda hållen ifall du ser något tåg sen kör över försiktigt X. Vänder skotern och laddarfart sen hoppar över rälsen 2. Står kvar och väntar tills ett tåg kört förbi sen kör du.

Själva "Uppkörningen", det är ingen uppkörning utan mer en koll att du vet hur man hanterar en skoter. Angående snöfrågan i värmland så tror jag inte att den fallit än, eftersom vi inte ens har någon här uppe i umeå. Jag fick "köra upp" med miniquads på 110cc Halvautomat. Dom mekaniska kunskaperna kommer inte heller på provet, det är bara något dom visar dig. Tex hur man byter rem och visar slitagegrejor på skotern slides, styrstål etc.

På denna länk finns det flera länkar som hänvisar till alla dina frågor. :)
http://www.svemoresultat.se/touring/utbildnforarbevis.htm

1-2 frågor? vi hade då 20frågor varav 15var tvungna vara godkännda..
sen var de uppkörning. man körde igenom en bana med koner..sen skulle man vända å köra tebax.. enda säkerhetskollen man skulle göra var å pumpa till gasen å känna så den gick lätt så den inte hade fryst..

jag halvsov hela kursen å spikade allt så de är inte precis svårT=)

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vilka steg är det i förarbeviset nu?

Har läst att det är teori prov & Uppkörning. Vad gör man på uppkörning då, kör runt koner eller?
Men jag har även hört att det ska vara ett till prov, nått om mekaniska kunskaper?
Låter knepigt tycker jag! Men dom kanske menar att man ska kunna byta rem mm eller?

Hur mycket kostar förarbeviset idag?

Finns det någon snö i värmland än?
Sitter i samma sits som du, finns inga kurser i norra Värmland pga de nya reglerna gör att ingen vill anordna kurser... Närmsta för mig är i Rättvik, Dalarna, 20 mil från Sysslebäck enkel resa. :bawling:Btw, finns ingen snö i Värmland men det har funnits ett flertal gånger på Långberget.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
1-2 frågor? vi hade då 20frågor varav 15var tvungna vara godkännda..
sen var de uppkörning. man körde igenom en bana med koner..sen skulle man vända å köra tebax.. enda säkerhetskollen man skulle göra var å pumpa till gasen å känna så den gick lätt så den inte hade fryst..

jag halvsov hela kursen å spikade allt så de är inte precis svårT=)
Han menar alternativfrågor, 1, X eller 2. :beer:

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Värt att lägga till är väl att det skiljer sig mkt från körskola - stad - körskolelärare, endel gör exakt efter reglerna dom fått, endel delar ut det före man skrivit provet osv. (haha, i en by utanför umeå så var det så, robertsfors för dom som vill veta. ;) Men helheten bör väl vara samma iaf.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Han menar alternativfrågor, 1, X eller 2. :beer:

JA sedär vad lite skelögdhet kan göra;)...

då hade han ganska rätt=)
dem nya reglerna är bra på sitt sätt.. de finns mkt folk som sitter på en skoter som egentligen f** inte skulle få ens stå i närheten av en:S...
men försvårar ju för oss som kan köra, dock så bör de inte vara allt för mkt svårare å ta de:)

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
JA sedär vad lite skelögdhet kan göra;)...

då hade han ganska rätt=)
dem nya reglerna är bra på sitt sätt.. de finns mkt folk som sitter på en skoter som egentligen f** inte skulle få ens stå i närheten av en:S...
men försvårar ju för oss som kan köra, dock så bör de inte vara allt för mkt svårare å ta de:)
Det som kommer hända är att färre kommer att kunna ta kortet och köra ändå, det skulle varit en lite snällare övergångsperiod, nu är det ingen i mina trakter som orkar bry sig om att anordna kurser. :(

Att det är svårare är ju bara bra, men man skulle tänkt lite innan...

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Värt att lägga till är väl att det skiljer sig mkt från körskola - stad - körskolelärare, endel gör exakt efter reglerna dom fått, endel delar ut det före man skrivit provet osv. (haha, i en by utanför umeå så var det så, robertsfors för dom som vill veta. ;) Men helheten bör väl vara samma iaf.
Intressant... om du syftar på kurserna som Robertsfors Skoterklubb anordnar så har vi ALDRIG delat ut några prov före eximination.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Kom på idag att det finns en skoterklubb i lekvattnet också

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hör med snöskoterklubbarna(vissa bedriver utbildning).....kan vara några hundralappar billigare.