Arctic Cat TM8-R

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Tackar tackar!

Jo K-len, skaffa en sån, tycker det blev riktigt skönt.. fast jag har ju inte kört nått med den men, i teorin ska det vara bra ;)

En strippad huv.
PB090319.jpg

Hon har gott sällskap i garaget, Även om nytron får agera packåsna :p
PB090336.jpg
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Hehe, den är inte direkt ny! :p

En liten uppdatering; Turbon är påväg! :D
nu måste maskinen köras in, fort som fan!

SNÖA!
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Har inte hänt så mkt på senaste, men nu ligger turbon nere i Stockholm och lär vara här på onsdag! :)
Har varit ute å kört en sväng idag, 10 mil blev det tillslut!





 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Hehe, den är inte direkt ny! :p

En liten uppdatering; Turbon är påväg! :D
nu måste maskinen köras in, fort som fan!

SNÖA!
'

Stenfint bygge .....:thumb:

Turbo kommer snart läste jag ,,(skoj värre


vad jag undrar är hur är det tänkt med dessa kitt.. Monteras dom på helt org motor som har högt fullt komförhållande????? Eller följer någon topp med med lägre komp? Eller spacerplatta till cylindrar ? Eller måste man själv sänkam kompet på bästa sätt?

Att köra Turbo på kompförhållanden över10,5-1 skulle inte jag göra ivf
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
'

Stenfint bygge .....:thumb:

Turbo kommer snart läste jag ,,(skoj värre


vad jag undrar är hur är det tänkt med dessa kitt.. Monteras dom på helt org motor som har högt fullt komförhållande????? Eller följer någon topp med med lägre komp? Eller spacerplatta till cylindrar ? Eller måste man själv sänkam kompet på bästa sätt?

Att köra Turbo på kompförhållanden över10,5-1 skulle inte jag göra ivf
Tack tack! :)

Kompet kommer att sänkas genom att ändra squishen med .5mm (.022"). Vet inte exakt vad kompet hamnar på? Går givetvis att köpa en färdig turbo topp, kostar nästan 400$ så att göra om orginaltoppen är lätt värt ett försök till en början.

Angånde kompet till en 800 turbo så vet jag att Edvard som kör en D8 med boondocker kör på 12,0-1 har jag för mig. Verkar funka för honom. men jag kommer nog ligga under det.

Annars är det inte särskillt mkt som skall göras med motorn, eftersom jag kommer köra med ganska högt laddtryck så byts även spjällhuset till ett 50mm mot orginal 46. och 2 extra injektorer.
Max ladd hamnar runt 14lbs på ren racesoppa.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ondast: ser mkt fint ut, längtar till resten av prylarna anländer.

Du råker inte ha ett gästrum över? Isf kommer jag gärna upp till snöparadiset då det enda som faller här nere är regn...=(
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
ondast: ser mkt fint ut, längtar till resten av prylarna anländer.

Du råker inte ha ett gästrum över? Isf kommer jag gärna upp till snöparadiset då det enda som faller här nere är regn...=(

Jag längtar också!! Vet inte vart mina vents har tagit vägen!! :mad:

Klart vi fixar boende! Bara att komma upp. Du är välkommen :)
Är ledig Vecka 11,12,13,14 ev 15 Då ska det köras skoter!

PS: det TOKSNÖAR här nu! Kommit nästan 2 dm idag! :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Tack tack! :)

Kompet kommer att sänkas genom att ändra squishen med .5mm (.022"). Vet inte exakt vad kompet hamnar på? Går givetvis att köpa en färdig turbo topp, kostar nästan 400$ så att göra om orginaltoppen är lätt värt ett försök till en början.

Angånde kompet till en 800 turbo så vet jag att Edvard som kör en D8 med boondocker kör på 12,0-1 har jag för mig. Verkar funka för honom. men jag kommer nog ligga under det.

Annars är det inte särskillt mkt som skall göras med motorn, eftersom jag kommer köra med ganska högt laddtryck så byts även spjällhuset till ett 50mm mot orginal 46. och 2 extra injektorer.
Max ladd hamnar runt 14lbs på ren racesoppa.

Oj,Oj oJ 12-1 helt sjukt högt....fattar inte att det kan gå att ta ut ladd ...

Motorn lär slitas ca 10ggr fortare än om man sänkte regält och laddar det dubbla mer istället .. Typ 10-1 och laddar 0.7-1kg och kör intercooler..Det skulle hålla bättre än 12-1 och 0,4-0-6 ladd och mabn skulle få ut bet mer hk......,Men turboförsäljarna vill ju att det ska låta enkelt att montera..och skiter i hållbarheten, Jag vet skoterar som går år ut och år in håller stenbra trotts turbo men då ärt dom byggda RÄTT,,dvs max 10,5-1 i komp,,,,Jag skulle i värsta fall kunna tänka mig 11-1 men hellst inte.

Att sänka 0,5mm om jag fatta rätt? kan i bästa fall ge 1kg mindre,,,,

Jag skulle svarvat ur toppen istället,,Inte röra squishbandet,,,Borde gå få tag i en beg topp billigt blocket så du har en org...

Svarvar man ur toppen kan man passa på att göra själva domen lite modärnare på samma gång ,,,,Man svarvar den mer fyrkantig i domen för att få den kyligare,,mindres pik kännslig,, Frågan är bara hur mycket gods man har att svarva i,?????????????????? Men jag antar att man kan karva ur 1-2mm ,,det borde få ner den till 10,5-11 .. Fördelen röra bara domen är att man får behålla squishen..För stor squish ger lägre squishfart och det tappar man mos på..Kommer bli törstig ocikså.....Toppen blir även mer spik kännslig med stor squish/klämspalt,,

Visst går det höja topppen med spacer men det är inneffektivt och mer spik kännslöigt mot en "RIKTIG" sänking av kompet

Redan standard har alla skotrar feg klämspalt .,,,,mycket vanlit med 1,5-nästan 2mm:eek: Jag sätter alla mina toppar till 1,1mm på upp till 81mm borr 1,2mm på 85borr som ex.. Detta får jag massor av fördelar av,,jag behöver inte lika förtänd tändning,, klarar mig med standard tändning offtast kann backa av från herlt standard tändläge tillockmed ,,,och man förbränner all soppa man sopar in i cyllinder. Blir även mindre spik kännslig av tightare klämspalt,,,

Så om jag skulle göra ett turbolock skulle jag satt åt lämspalet hårt (samma som vanligt trim) ,, på gränsen till islag.. ,,,Men kompencerat squishfartsökningen med brantare vinkel på squishbandet...EX,,org 1,5 grader,, moddat typ 3 grader på så sätt harv man forfarande org squishfart och förhindrar spikrisk.Man kan även sänka hastigheten en aning när man ska åka turbo för att vara extra säåker,,då smalnar man av squisbredden en aning,,,.Sedan svarvar man ur förbänningsrummet så mycket man törs eller behöver för att få 10,5-1 eller 11-1..........

Mina TC toppar tittar jag på nu och dom kan man Turbo knovertera (matrial räcker till) Kan bli turbo nästa vionter hehe:eyebrows: