M7/Summit REV/RMK/etc funderingar.

kniffmeister

Medlem
1 jan 2000
43
0
6
Boden
Hej!

Dags för skoterköp efter ett antal år utan någon. Som vanligt har man ett dussin funderingar och frågor i huvudet vad man bör skaffa, vad man inte bör skaffa osv men jag har väl övertygat mig själv om att det blir en crossover eller en lång så jag inte kör fast konstant då sällskapet b la kommer bestå av Summit 800 / RMK 800, pristaket är någonstans mellan 40-50tkr. Kraven jag har är en rapp skoter som tar sig relativt bra fram, inte allt för ohanterlig och givetvis rolig att köra och förse mig med många trevliga timmar i vinter. Kommer ju inte dra några 50-metershopp utan körningen lär vara varierad mer åt lössnö, vill såklart ändå ha möjligheten att leka av mig ibland..

Personligen känner jag att summiten som tillhör den generation som kom innan REV känns ointressant, då väljer jag hellre RMK'n - och ska jag ta en RMK 700/800 har jag fått för mig att jag hellre väljer M7an istället.

Har försökt läsa på en del om M7an och alla verkar rätt eniga om att det är en fin skoter, förutom att den kan kännas litet vinglig efter leden (något jag personligen inte bryr mig SÅ mycket om då jag anser led = transportsträcka). Vill givetvis ha en skoter jag inte behöver skruva allt för mycket i vad gäller motor - något som verkar passa mig med M7an om jag hängt med rätt där.

Det som oroar mig lite om nu skulle få för mig att köpa en RMK med Liberty700/800 är givetvis dessa crank-problem 'alla' verkar ha (jag förstår att det är en rätt liten % som drabbas). Vad gäller summiten (rev) har som jag förstått även Rotax Series-3 något snarlikt som kan innebära tråkiga ras, något jag såklart vill undvika...oroar jag mig i onödan eller är kanske M7an ett bättre val för mig?

All input uppskattas oavsett om det är tips om en viss modell jag inte tänkt på eller som gör det enklare att välja.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
OT.
Haha AC anhängarna på detta forum är utan att tveka snabbast på att svara. Kan till och med tänka mig att dom har mest inloggade timmar av alla också.

Fördelen med arctic cat är att du slipper beg Ski-doo priser =) Kör på M7 om du ska ut i skogen och leka. Med rätt dämparinställning bör du få en duglig ledtransportör iaf i 141's utförande

Du har inte kollat in Crossfire eller switchback dock så tycks gammla switchback ligga så högt i pris.
 

kniffmeister

Medlem
1 jan 2000
43
0
6
Boden
Haha, jo dom var snabba ;)

Jag har kikat lite på Switchbacken men då tar jag nog hellre RMKn, och kikar jag på Crossfiren väljer jag hellre M7an. Renegade REV ligger lite för högt i kurs för mig.
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Jag hade samma dilemma som dig nyss.. och det vart en M7:a.. Polaren har en rmk 800 VE 04:a och den imponerar inte allt på mig samtidigt som renegade 800 06 samt 07 har överpriser någe fruktansvärt på blocket.. ta en m7..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Helt klart M7an. Den klassar ut alla andra mountain maskiner i pudret men efter led är dom lite vickiga men vem brys sig då man kör en mountain, dom hör hemma i pudret.

Du blir inte missnöjd om du köper en M7a,de lovar jag...
 

kniffmeister

Medlem
1 jan 2000
43
0
6
Boden
Och den viktigaste och slutgiltiga frågan - reser den?

Nä jag bara skojar haha :D Tack för tipsen och vägledningen allihop, det känns som att ni bekräftade lite av mina egna funderingar vilket var riktigt skönt.
Ska hålla ögonen öppna då det inte verkar vara många som säljer dom ännu (ingen vill bli av med dom verkar det som ;) är ju iofs drygt två månader kvar innan skoterföre här i Boden så det ska inte vara några problem.

Byta olja i DD'n, ev fixa "Front Torque Arm Relocation Kit" till boggin samt lite annat är det jag noterat som "bra" att fixa till iaf, speciellt det förstnämda ;)

Kan väl säga att jag tidigare var inne på en F7a som verkade vara en riktigt fin skoter, ska tydligen inte göra bort sig i djupsnön heller, men då vare det här med körsällskapet som kör lång allihop..lär ju bli utmanad i diverse backar och man vill ju inte stå i mitten medans dom står och hånskrattar vid toppen. Lite överdrivet men ni hajar nog :D Grupptryck, javisst!