lynx edoro 583 surar

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Tjenare, har en lynx 583 som surar ihop så jag får inte igång den,,
jag har kört tidigare i sommar med den och de går bra och blöddrar inte eller nått, men här om dan när jag skulle köra in den i garaget så chokade jag och prima och då gick den bara igång på en cylinder och jag lykades få den till garaget där den dog helt, nu har jag stått och "blåst" bort bensin och olja :hmmmm: ur motorn, nu är jag j***gt less på stå och dra så jag undrar om ni har nån andledning till varför de kan vara såhär. :mad:

jag kan även säga att jag har 10kg komp på båda cyllarna och jag har 3st par tändstift som jag byter imellan.

MvH/ nicklas
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Tjena!

Syrrans kille hade samma problem med sin Xlt, man fick tom dra ett par drag ( stänga av soppa kran å dra ) Senda satte han på soppa kranen, halv choke , å då gick den i gång på tredje draget, vet inte om du har samma problem, men du kan ju iaf testa ;)

Mvh Micke
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hrm,
Du har alltså gnista utgår jag ifrån.
Då är ju frågan varför den flödar, nålventilerna är ju ett klassiskt fel.
Mvh Andre
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Har du bra gnista så ta lös stiften och dra ur den sen blåser/torkar du av stiften och sen tar du en tändare och värmer stiften så dom blir varma och torra sen stoppar du dit dom och drar utan att chocka/prima så borde den gå igång..
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Sv: lynx enduro 583 surar

Tackar för svaren,

jag ska testa och värma upp stiften och ställa ner nålarna.
men det jag stör mig på är ju att de kommer svart svart olja vid avgasportarna :hmmmm:
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Sv: lynx enduro 583 surar

Tackar för svaren,

jag ska testa och värma upp stiften och ställa ner nålarna.
men det jag stör mig på är ju att de kommer svart svart olja vid avgasportarna :hmmmm:
För det första, har du fullgod gnista på båda stiften?:confused:

Och appapp! Inte pilla på trottelnålarna något. De är nålventilerna ( sitter i flottörhuset ) som du ska kolla upp i dehär fallet. Rengör och kolla så dom tätar.
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Sv: lynx enduro 583 surar

För det första, har du fullgod gnista på båda stiften?:confused:

Och appapp! Inte pilla på trottelnålarna något. De är nålventilerna ( sitter i flottörhuset ) som du ska kolla upp i dehär fallet. Rengör och kolla så dom tätar.
ja full gnista på båda stiften:beer:

ja de kan ju vara nålventilerna också de har jag inte täkt på.

Tack för svar
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
slit ut förgasarna.. kolla så allt är okej.. rengör som fan.. blås rent med lufttryck..

kan ju vara något som "hängt" sig i förgasarna... nått skräp som ligger där det inte ska.
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Är du säker på att den flödar, blir stiften dyngsur?

Jag håller med föregående, dom är känslig på "skit i förgasarna" särskillt när dom stått en sommar.

Tips!
Kolla även soppapumpen och om du har soppa i vevhuset, ta lös slangen som går mellan vevhuset och pumpen, lossa den från soppapumpen och dra som tusan i snöret, om den spottar ur sig soppa från vevhuset så dra den torr,

Montera ihop och kör startgas i cylindrarna, på med stiften och ryck så ska du se att den tänder, jobba lätt med choken så ska du se att den går till sig.

Ett patent tips för att starta 494:an och 583:an är att pumpa primern 3-4 ggr, håll full gas och ryck i snöret utan choke, då ska den starta på 1:a-2:a rycket. Works every time

//Belosmannen

Enduro 500 -97
Grand Toruring 600 -00
Aktiv Grizzly
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
en annan tänkvärd sak är ju oxå att skippa förra årets äckel-päckel-soppa ur tanken ?
om du nu inte har gjort det dvs?
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Det är mest troligt nålventilerna som har fastnat, men soppan kan också vara för dålig.
Det brukar bli en beläggning i flottör huset om soppan är för gamal
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
jag plockade bort cyllarna och kommade vevhuset, de var bara lite vatten i botten från kylaren och hela o fina packingar.

Förgasarna har jag gått igenom 3 gånger och det är inge fel på dom.

bensinen är ny "98oktan" :hello:

men jag tror att de är tändspolen som bökar och hoppar över vissa gnister och tänder fel "gnister nere i gropen" och inte vid elektråden. Det kan hända att han har bleve sur innan och man har dra och kört på en cylinder så de har bleve kortslutning i tändningen och tändspolen har tage stryk.
Beställt en ny från rinab för 400kr så inte ett dyrt fel, beställde även packningar till hela motorn. blir den inte bra så är de nå fel med olja, soppan eller insugshjulet.:stupid:
 

Amazon_Sleper

Aktiv medlem
14 mar 2009
64
0
6
Krokån/sollefteå
Vatten i vevhuse är väl ändå ingen höjdare:hmmmm: Om du inte mena att de kom dit när du lyfte cylindrarna? Hoppar nere i gropen??
De är inte bara kraftigt överslag i stiften då, har du pröva bytt dom?
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Vatten i vevhuse är väl ändå ingen höjdare:hmmmm: Om du inte mena att de kom dit när du lyfte cylindrarna? Hoppar nere i gropen??
De är inte bara kraftigt överslag i stiften då, har du pröva bytt dom?

ja, de jag menar att de kom dit när jag lyfte på cylidern,

jag har bytt stift, men de är som att de bara är i bland att han går dåligt, för när man har lite gas och den står stilla går den klockrent, men sen när man trycker på gasen så varvar han upp lite sen så blöddrar han och börjar gå på en cylinder:hmmmm:
 

Amazon_Sleper

Aktiv medlem
14 mar 2009
64
0
6
Krokån/sollefteå
Hur rengjorde du gasarna som? Med tryckluft? Isf gör om räcker inte för å bort ärjan, vira ihop trådarna i en fin trådig elkabel funkar kalas;) Sitter lågfarten igen så bruka dom bete sig skumt, gjorde min 583a..

Annars e de ju bara tändning kvar cdi eller spolen, du kan ju pröva lägga cdin i ugnen i ca50grader å se om de funka bättre eftersom de bara är ibland så verka ju den lur;)