Regler för lyse på crosshuv.

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Hej jag har en känsla av att den här frågan kan ha kommit upp förut och har inte varit inne här sen förra vinter, tyvärr... Så känner mig som ny här ;)

Men i alla fall. Vad är det som gäller i fall man ska montera crosshuv på skotern?
Bland annat med lyse osv. Måste man ha orginallyset med hel och halvljus, behöver man bara sätta dit ett extraljus på huven och försökra sig om att det inte bländar övrig trafik, är det ens lag på lyse? Jag antar att man måste ha nån typ av lyse i alla fall.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du måste väll bara ha lyse då det blir mörkt ute. Vilket vill säga är typ halva säsongen ;)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vet inte hur ämnet är, men tror ALLT som sitter på ett reggat fordon måste vara E-märkt.

Gäller iaf, MC, Bil, Moped osv.

Lysförmåga etc spelar nog ingen roll.

Sen vad gäller om du kör med pannlampa? :confused:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
är inte en snöskoter (precis som bil, lastbil, buss osv) ett registrerat fordon (bör förklara den gula lappen man har).

Det innebär ju att du inte ens får byta till större fälgar på en bil, större bromsar, sportluftfitler på en bil. Eller längre matta osv. på en skoter.

Ja, naturligtvis finns det väll ingen som bryr sig. Men ska man hårddra det så.

Och du kan nog utan problem sätta dit vilken typ av lysen som helst.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det är inte lag på lykta fram. Det är endast obligatoriskt vid körning på allmän väg, och där kör man inte ofta..

6

600xrs

är inte en snöskoter (precis som bil, lastbil, buss osv) ett registrerat fordon (bör förklara den gula lappen man har).

Det innebär ju att du inte ens får byta till större fälgar på en bil, större bromsar, sportluftfitler på en bil. Eller längre matta osv. på en skoter.

Det där med fälgar, bromsar, filter etc på bil gäller bara bilar som är helbilsgodkända, det kom väl -98?

Något sånt för terrängskoter har jag aldrig hört talas om. Som tur är :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall

Man får inte öka motoreffekten heller.. ;)

Men de skiter vi i!! :beer:

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
CE-märkningen är det som gäller

Om du har en så pass ny maskin att den är CE märkt så får du inte ändra någonting utan att göra en ny registreringsbesiktning

hårda bananer

6

600xrs

CE-märkningen är det som gäller

Om du har en så pass ny maskin att den är CE märkt så får du inte ändra någonting utan att göra en ny registreringsbesiktning

hårda bananer
Inte för att jag inte tror dig, men har du någon källa du kan hänvisa till?

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
så ni tror alltså att man kan sätta dit nästan vilken typ av lyse som helst på skotern då?

Vore skönt om de var någon som visste. För det skulle svida ganska bra i fall man blir tagen någon stans och åker på en fet böter och sen inte har råd att köra mer den månaden :(

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
så ni tror alltså att man kan sätta dit nästan vilken typ av lyse som helst på skotern då?

Vore skönt om de var någon som visste. För det skulle svida ganska bra i fall man blir tagen någon stans och åker på en fet böter och sen inte har råd att köra mer den månaden :(
Går nog bra med vilket som helst, bara man inte bländar någon.

Citat ur kursboken för förarbevis:
"Fungerande strålkastare, reflexer och bakljus ska finnas på alla snöskotrar vid färd i mörker. Vid körning över och på väg, måste belysningen vara tänd även i dagsljus"

Kanske inte gav så mycket av vilken typ av lyse man kan använda

Transportstyrelsen borde veta tycker jag. Kan maila och fråga;) Återkommer med svar, vill också veta

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej jag har en känsla av att den här frågan kan ha kommit upp förut och har inte varit inne här sen förra vinter, tyvärr... Så känner mig som ny här ;)

Men i alla fall. Vad är det som gäller i fall man ska montera crosshuv på skotern?
Bland annat med lyse osv. Måste man ha orginallyset med hel och halvljus, behöver man bara sätta dit ett extraljus på huven och försökra sig om att det inte bländar övrig trafik, är det ens lag på lyse? Jag antar att man måste ha nån typ av lyse i alla fall.
Är skotern av nyare årsmodell så måste den uppfylla Helfordonsgodkännandet (Vet ej säkert vilket år det blev obligatoriskt), dvs. den måste ha den belysning som fordonet registreringsbesiktades med.
Så har du "Skitit" en polis i ögat och han stoppar dig, och du inte har originalbelysningen monterad, så åker du dit.

Men jag misstänker att har man något så när "Rent mjöl i påsen" och inte retat upp "Lagens långa arm", så lär man inte bli rapporterad, bara man har en skoter med fungerande ljus, dvs. att man syns klart och tydligt för andra. :cool:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har nu fått svar från transportstyrelsen.

Hej!
Det ställs krav på såväl halvljus- som helljusstrålkastare på en terränsgskoter. Se bifogad länk till gällande föreskrift:
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:17
Är det en CE-märkt skoter gäller följande föreskrift:
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:18

Citat ur texten:
"Halvljustrålkastare framtill som avger vitt eller gult
ljus och som kan belysa terrängen framför fordonet
utan att blända mötande.
Om fordonet har en konstruktiv hastighet över 40
km/h, helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller
gult ljus och som kan belysa en lång sträcka av
terrängen framför fordonet"

Har ej läst så noga, då jag precis fick detta.

Hoppas det är till någon nytta!:)

// Adam