Kungsleden Tärnaby-kebnekaise

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Hej,

Vi är ett gäng som tänkt köra skoter mellan Tärnaby/hemavan och kebnekaise, någon som har några tips om fjällstugor efter kungsleden där man kan övernatta ?

//J
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är ca 43,5 mil efter skoterled mellan Tärnaby - Kebne Fjällstation.
Jäkkvik är väl ett lämpligt övernattningsställe om man vill dela körningen på 2 dagar.
Finns många stugor runtomkring, även lite längre upp kring Kvikkjokk finns det stugor att natta i.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
på Årrenjarka Fjällby kan man bo (Tel: 0971-230 18 ) Där finns även bensin till skotern och en liten affär annars så har de en liten stugby i kvikkjokk och där har de väldigt bra service! Jag o en kompis fick bo inne i deras servicestuga när det var fullt på alla andra ställen, vi betalade 75kr var för en natt och då hade vi dusch, bastu och även kök i samma hus:D Den sträckan kör man lätt på 2 dagar. Vi körde slussfors(7 mil öster om tärnaby) - ammarnäs- årenjarka - kvikkjokk på en dag det blev ca 30 mil sen passerade vi kebenekaise på vägen upp till kiruna andra dagen.
Lycka till med er resa.
 

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Tusen tack för hjälpen, här kommer lite mer utförlig beskrivning om "hur" vi vill lägga upp våran tripp.

Vi utgår ifrån Ajaure (3 mil från Tärnaby)
Dag 1. Ajaure-Tärnaby-Kvikkjokk (någon som vet hur långt detta blir och vart man kan tanka, fast vore ju trevligt att övernatta i någon stuga på fjället också.....)

Dag 2. Kvikkjokk - Kebne fjällstation

Dag 3. Någon som har ideer om hur vi ska köra här ??

Dag 4. Tillbaka till Ajuare
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tärnaby-Kvikkjokk, 268km, mack finns i Ammarnäs, Adolfsström, Jäkkvik

Kvikkjokk-Kebne, 167km, mack finns i Årrenjarka (liten omväg), sedan tror jag du måste in till Kiruna för tankning såvida inte du kan köpa av någon i Nikkaloukta.

När ni är där så dra en sväng mot Rautas, och Jukkasjärvi Ishotell.

Finns en mängd med stugor efter rutten.

Skulle kanska vara bra med GPS eller?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tärnaby-Kvikkjokk, 268km, mack finns i Ammarnäs, Adolfsström, Jäkkvik

Kvikkjokk-Kebne, 167km, mack finns i Årrenjarka (liten omväg), sedan tror jag du måste in till Kiruna för tankning såvida inte du kan köpa av någon i Nikkaloukta.

När ni är där så dra en sväng mot Rautas, och Jukkasjärvi Ishotell.

Finns en mängd med stugor efter rutten.

Skulle kanska vara bra med GPS eller?
Det finns väl bensin i Stora Sjöfallet också ?
Det har då i vart fall funnits, för vi var ett gäng som körde delvis denna sträcka -99.
http://w1.960.telia.com/~u96002741/aktiviteter_riksgr.htm

Sen så tror jag att det kommit till ett förbudsområde i "Kebne-området", vilket gör det "Olagligt" att köra skoter fram till "Kebne".
Men jag är inte riktigt säker på hur stort förbudsområdet är, så det kan vara ide att kolla upp detta i förväg
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sen så tror jag att det kommit till ett förbudsområde i "Kebne-området", vilket gör det "Olagligt" att köra skoter fram till "Kebne".
Men jag är inte riktigt säker på hur stort förbudsområdet är, så det kan vara ide att kolla upp detta i förväg
Var in och kikade länstyrelsens hemsida, enligt deras karta, så är det ett B-förbudsområde. Vilket gör det lagligt att köra till "Kebne" efter skoterled.
http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10002107/kiruna.pdf

Däremot så är "Stoppet" på Kungsleden norrut mot Abisko.
 
D

Draken

Jag skulle definitivt valt en väg högre upp än jäkkvik och stora sjöfallet!

Miljoner gånger bättre natur osv om man håller upp i fjällen och inte nere i skogslandet!

Jag skulle kört från tärnaby-valfri väg till laisstugan-vuoggatjålme(affär,bensin)-mavas-pieskehaurestugan-staloluoktastugorna-akkastugorna/änonjalme-ritsem(liten affär)-sitasjaurestugorna-hukejaurstugan-singisstugorna-kebne

Jag lovar att den svängen är helt makalös att köra om det är bra väder! Nackdelen är att ni nog måste ha med er bensin,men att köra ner i skogslandet och bara se träd skulle aldrig vara ett alternativ för mig när det finns en gudomlig väg att köra längre upp i fjällen! :rock:

Räknade lite snabbt bara med "mät avstånd" funktionen på hitta.se och den sträckan är ca.30mil,sova kan man göra i på alla platser jag skrivit.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag skulle definitivt valt en väg högre upp än jäkkvik och stora sjöfallet!

Miljoner gånger bättre natur osv om man håller upp i fjällen och inte nere i skogslandet!

Jag skulle kört från tärnaby-valfri väg till laisstugan-vuoggatjålme(affär,bensin)-mavas-pieskehaurestugan-staloluoktastugorna-akkastugorna/änonjalme-ritsem(liten affär)-sitasjaurestugorna-hukejaurstugan-singisstugorna-kebne

Jag lovar att den svängen är helt makalös att köra om det är bra väder! Nackdelen är att ni nog måste ha med er bensin,men att köra ner i skogslandet och bara se träd skulle aldrig vara ett alternativ för mig när det finns en gudomlig väg att köra längre upp i fjällen! :rock:

Räknade lite snabbt bara med "mät avstånd" funktionen på hitta.se och den sträckan är ca.30mil,sova kan man göra i på alla platser jag skrivit.
Vet inte riktigt hur du tänkte här, jag kanske fattar trögt :hmmmm2:
Men från Tärnaby till Laisstugan, finns det väl ingen "Valfri" väg ?
Man måste väl köra ner till Ammarnäs och över till Adolfström och sedan efter Laisdalen upp till Laisstugan. För hela Norra V-bottensfjällen är väl ett enda skoterförbudsområde ?
Så du är mer eller mindre tvingad att köra i "Björkskogslandet".

Sedan så måste man köra ner till Kvikkjokk/Årrenjarka för att runda Padjelanta och Sareks nationalparker, för där är det också totalt skoterförbud.

Men visst så vore detta en "Drömtripp" om det var lagligt att köra.:cool:
Man får väl skaffa sig ett renmärke eller byta yrke till naturvårdsbevakare.:laugh:
 

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Låter mycket intressant med "Drakens" alternativ, och själklart så finns GPS :) ska dock köpa skoterledskartan innan vi åker iväg.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Jag skulle definitivt valt en väg högre upp än jäkkvik och stora sjöfallet!

Miljoner gånger bättre natur osv om man håller upp i fjällen och inte nere i skogslandet!

Jag skulle kört från tärnaby-valfri väg till laisstugan-vuoggatjålme(affär,bensin)-mavas-pieskehaurestugan-staloluoktastugorna-akkastugorna/änonjalme-ritsem(liten affär)-sitasjaurestugorna-hukejaurstugan-singisstugorna-kebne

Jag lovar att den svängen är helt makalös att köra om det är bra väder! Nackdelen är att ni nog måste ha med er bensin,men att köra ner i skogslandet och bara se träd skulle aldrig vara ett alternativ för mig när det finns en gudomlig väg att köra längre upp i fjällen! :rock:

Räknade lite snabbt bara med "mät avstånd" funktionen på hitta.se och den sträckan är ca.30mil,sova kan man göra i på alla platser jag skrivit.
Tyvärr får du ju inte köra där. Du kommer in i laponia och padjelanta. När du kommer till pieske måste du hålla ner mot vaimok och ner till kvikkjokk för att fortsätta kungsleden till kebne.

Sen kanske man inte kan kalla det bra skoteråkning inom padjelanta på våren, oftast vindpinat och hårt/isigt. Men landskapet är fint
 
D

Draken

Anledningen att jag skrev valfri väg från tärna är att jag aldrig kört runt tärna och länge sen jag var i ammarnäs.

Jaha då var det dom där j-la nationalparkerna då! Tänkte inte på dom eftersom vi har haft lappar med oss då vi varit där.

Ja då får ni nog tyvärr välja skitvägen över sjöfallet i alla fall då,enda fördelen med det är att det finns bensin just där. :afraid:
 

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Vi kommer att åka i början av Mars som det ser ut nu,
åker upp en onsdagkväll till Ajaure (där jag har stuga) sen på Torsdag morgon blir det att åka via ryfjället sen in mot tärnaby för "hoppa" på kungsleden där. Vi kommer att stanna torsdag natt mellan Tärna och Kebne...
Torsdag-Fredag kommer vi att bo på kebne fjällstation för att sen under lördagen påbörja resan tillbaka mot Tärna och Ajaure.

Bifogar lite bilder ... någon som vet om man kan köra mellan kebne och sen via stora sjöfallet, Låddejåkka,Araslouta, Staloluktoa etc....
 

Attachments

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bifogar lite bilder ... någon som vet om man kan köra mellan kebne och sen via stora sjöfallet, Låddejåkka,Araslouta, Staloluktoa etc....
Inte lagligt !
Nationalpark A-förbudsområde = Inte ens på leder
Men Kungsleden söderut går ju bra att köra lagligt, Sjöfallet-Saltoluokta-Sotojaure-Aktse-Årrenjarka. Alltså kör över fjället Kabla, istället för runt, när ni passerat Aktse (Söderut)
http://www.bd.lst.se/publishedObject...107/kiruna.pdf
 

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Ok, det var ju som jag anade då.....
Blir ju "lite" tråkigt att köra samma väg hem igen... men något får vi väl hitta på ....