Recepttips för matlagning i det fria!

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Som en spin-off till den numer helt urspårade mat-tråden så startas här en liknade men med en stor portion seriositet.

Vad lagar ni för mat när ni är ute på fjället?

Allt från verkliga gourmetluncher/middagar till lite mer "normala" recept emottages tacksamt.
 
D

Deleted member 9532

Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Finns inget godare en Falukorv på en pinne när man är utomhus.

Inomhus brukar makaroner med tillbehör bli en favorit.

Godast är faktiskt (kalla mig idiot!) snabbmakaroner med en blodig oxfiléskiva till.
Det är nog favoriträtten i alla väder!

Blir ju oftast någonting med korv eller konserver eftersom det är enklast.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Kan börja med en klassiker i vår familj:

Varma mackor med tunnt skivad kycklingfile och bea-sås
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Wok, lättsamt och gott!:hungry:

Lägg strimlat kött, kyckling eller quorn i marinad kvällen innan, i en tätslutande påse(!)

Koka ris eller blötlägg nudlar så de är mjuk (inte övermjuka bara) lägg de i en plastlåda.

Häll upp frysta wokgrönsaker i en annan plastlåda, häll över lite sweetchili eller annan önskad såsig krydda.

Dan efter när du kört dej hungrig, häll alltihopa i en murika eller stekpanna över elden å stek till köttet e klart. bara att äta! Mmm mmm! :happy:
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Kolbullar!
Det godaste som finns! spelar ingen roll om skotern har gått sönder, man är vilse i skogen och det regnar.. om man vet att stekpannan och kolbullesmet och fläsk är med är man glad ändå.. :)
 
E

ejwbegysv

Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Sibyllas konserverade kokkorvar (tror det är 6st), bara att ställa mitt i elden och vänta en kort stund... glöm inte att göra ett hål i locket bara...
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Sibyllas konserverade kokkorvar (tror det är 6st), bara att ställa mitt i elden och vänta en kort stund... glöm inte att göra ett hål i locket bara...

stekt fläsk å torkat ren kött å ett par kalla öl mums
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Varma mackor eller hamburgare funkar alltid bra

Är inte tjejen med så blir det en grillad korv på sin höjd då jag är för lat för att fixa med allt själv
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

bullens eller en rejäl wok på murikan är aldrig fel under en klarblå himmel:nuts:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Smördegsinbakad renfilé (funkar med souvas också)

Snabbt och enkelt att förbereda på ca 10-15 min

Bryn renfilén i lagoma bitar ca 1 min samtidigt som du kavlar ut smördegen (färdigköpt), lägg de brynta bitarna på smördegen, lägg på en bit grönmögelost eller västerbotten, pensla kanten på smördegen med ägg, vik ihop och rulla in i folie.

Ute är det bara lägga på glöden 5-8 minuter så är det klart för att njuta.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
32
Arjeplog
Sv: Stora och SERIÖSA mat-tråden

Varma mackor, med stekta ägg såklart. Helt perfekt att steka äggen i mackjärnet ju! Sedan på med lite ost, tomat och något sorts kött, sen är det bara njuta.

Annars blir det Bullens eller annat enkelt.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag undviker oftast matlagning när jag är ute och kör. Jag brukar ha med mig en baguette och en termos varm choklad bara! Är jag däremot ute på en tur där inte skoteråkningen är prio ett lagas det ofta varma mackor i mackjärnet, hamburgare på muurikan eller suovas och potatis på densamma! Mums :)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
kom nu på en smarrig men relativt enkel maträtt, ha med dig färdigkokade idealmakaroner, stek köttfärs med lite gullök salt peppar ja du vet, blanda i dom färdigkokade makaronerna och rör om och krydda med valfria kryddor, gott till detta kan vara någon starkare ketchup liknade sås:) (obs bör tillagas i murika)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Favoriten hittills är nått kebabaktigt kött (minns inte exakt) tillsammans med wokgrönsaker som man steker på murikkan. Det tillsammans med tortillabröd och aioli eller (jag kör "och" :p) bearnaisesås är tamefan rent himmelsk efter att man varit på fjället :)

Kände mig manad att skriva något i hyllning till att detta ämne faktiskt fick en egen tråd, stort tack moddar :)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
suovas är ju oslagbart, fastän jag själv är alldeles för lat för annat än falukorv på pinne med johnnys senap. vilket jag tycker är otroligt gott.

Dock, när man blir fler, som på pimpelturer mm, så brukar lilla grillen få följa med, och det blir grillad fläskfile och grilljärnsmackor och en massa annat. åsså kaffe med bulle =D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men vad i hela fridens dagar? Har denna eminenta tråd somnat av? Det får inte ske.
När jag är ute så blir det knäckebrödsmackor med ost samt tetermosar. Vanligt mjukbröd fryser och köttpålägg avger så mycket vatten att mackorna blir hårda. Te är det bästa att sätta i termosarna eftersom att det inte förlorar sin smak och blir lite allmänt slafsigt efter några timmar som choklad.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Grillad korv / hamburgare med varm choklad eller coca-cola brukar det bli för mig.

Nån som vet var man kan investera i ett våffeljärn förresten? Vore gott med nygräddade våfflor då man är ute å kör. :)
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Har blivit att ordna lasagne i förväg ett par gånger, och sedan bara värma på :) smakar perfekt när man är på tur, och går snabbt att få i sig ;)