Packpulka

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Ska införskaffa en packpulka... någon som har erfarenhet av

Nila, Brännanpulkan etc... dvs vilken är "bäst"

//J
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag har en från www.mrg.nu Den är bra.
Enkel att lasta och två fina lådor där man kan separera tex. ved/yxa i ena och mat/kläder i den andra.
Stropparna på "takräcket" är klockrena för motorisborr eller skidor. Tycker den funkar fint.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Beror på användningsområde fort och hårt eller mystur till fiskesjön, med det senare fungerar och håller vilken som helst

Skämt åsido, med tanke på den maskin du har så är nog det som håller och går lätt och bra bara två:
Nila packkälke med eller utan dunkhållare för en dunk.
Hållbar, snygg men kan gå lite tungt vid genomslag eller flövatten om man inte lastar den med helt neutral eller t o m lite bakvikt. Med denna kan du annars på bra före köra hur fort du vill med utan obehag

Gofort fritidskälke med plats för 4 dunk och 2 scanbackar
Robust, går inte….. att köra sönder, flyter bra i lössnö mm,går bra bakom skotern även vid genomslag och flövatten, kör man för fort på knöligt underlag kan den ha en tendens att studsa på platåerna då stötdämpare saknas.

Bägge får man lös för runt 6-7 00 beroende på relation med säljaren.

:hmmmm::hmmmm2::):)
De övriga som finns fungerar ju till vardagsbruk men är för klena till de farter och vikter många av oss har idag
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur är Snowpeoples kälke då? Någon som provat? ser kanon ut med en vattentät "topbox" och räcke för isborren.

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=popup_image&pID=4892
Ser helt OK ut, ofjädrad kopia av Nila eller har den torsionsstav?

SOm sagt tidigare, beror på användning, puttra till fiskesjön så håller den för evigt men bakom en modern maskin så lär några hundra mil märkas i svetsfogarna, framförallt knäet på dragstången men även övre och nedre belagsinfästningar tar stryk av de vridningar som uppstår vid lite högre farter och last.

Faktiskt de enda kälkar jag och några till i bekantskapskretsen fått att hålla är Nila o Gofort men även de behöver sig en översyn /besiktning av svetsfogar mm inför varje säsong
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Borde man inte kunna göra en i aluminium? Nån som har en ritning på en bra modell?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde man inte kunna göra en i aluminium? Nån som har en ritning på en bra modell?
Hade de tankarna i våras http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=26794
Fick en massa bra kommentarer och har även konsulterat på orten, slutsatsen är att det går men svetsningen är inget i alla fall jag gör hemma och sen vill jag ha en som garanterat håller för allt.

Har inte kommit igång ännu men har boggieben från Nila, stålämnen i övrigt, belag samt en SkiBox i Aluminium redo och tanken är en mix Gofort/Nila packkälke med alubox något större än de vanliga packkälkarna.
:bigsmile:Ska bara lära 5 åringen att hantlanga och undvika att stirra in i svetsen så blir det gjort:bigsmile:
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hade de tankarna i våras http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=26794
Fick en massa bra kommentarer och har även konsulterat på orten, slutsatsen är att det går men svetsningen är inget i alla fall jag gör hemma och sen vill jag ha en som garanterat håller för allt.

Har inte kommit igång ännu men har boggieben från Nila, stålämnen i övrigt, belag samt en SkiBox i Aluminium redo och tanken är en mix Gofort/Nila packkälke med alubox något större än de vanliga packkälkarna.
:bigsmile:Ska bara lära 5 åringen att hantlanga och undvika att stirra in i svetsen så blir det gjort:bigsmile:
Svetsningen fixar man ju under en kväll på jobbet.
Du har kanske rätt i att man bör göra benen i stål... får fnula vidare lite på det där.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har du resurser för aluarbete på jobbet är det enkelt, finns ju t ex Exte inte långt västerut, rätta connections där så skulle det garanterat gå att göra allt i aluminium, finns ju t o m högkvalitativa alubankar med skönhetsfel som vedstöd lite här och där i bygden:)

Så med lite fix går det nog, sen är det ju frågan hur man nyttjar kälken och vilken risk man vill ta att den havererar på fjället, att hitta någon som svetsar dragbalk o skidben i stål är inget problem men alusvets är lite värre att hitta på okänd ort eller ödemark.

Blir intressant att höra vad du fnular ihop, gärna som projekttråd kanske.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Mina erfarenheter:

- Nilan ligger som en gocart efter skotern även i höga farter. Nackdelen är att den genomgående axeln är för vek om man måste lasta tungt. Detta kan styvas upp med en massiv stång som träs i axeln men detta medför förståss något extra kilo.

- Har inte provat GoForts minsta modell men båda deras större och med mycket bra erfarenheter. Enda nackdelen är väl att den inte har "riktig" fjädring.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har du resurser för aluarbete på jobbet är det enkelt, finns ju t ex Exte inte långt västerut, rätta connections där så skulle det garanterat gå att göra allt i aluminium, finns ju t o m högkvalitativa alubankar med skönhetsfel som vedstöd lite här och där i bygden:)

Så med lite fix går det nog, sen är det ju frågan hur man nyttjar kälken och vilken risk man vill ta att den havererar på fjället, att hitta någon som svetsar dragbalk o skidben i stål är inget problem men alusvets är lite värre att hitta på okänd ort eller ödemark.

Blir intressant att höra vad du fnular ihop, gärna som projekttråd kanske.
Ja Exte-bankar har vi liggande men dom är ju svintunga... Har mycket smidigare profiler än så. Jag återkommer.