Mach Z 800 går dåligt.

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Idag började skotern att gå skit...
Symtom: Den startar men rör sig knappt framåt, orkade knappt köras in i garaget.
Den hostar, och smäller och spottar eld.
Går som en klocka när den är kall..
Lyfte stiften och det rök ur mittencylindern, den hade stått i ungefär 15 min innan detta och den gick runt fast den ej orkade vara igång.

Vad tror ni det är för fel? Ska kolla komp senare då jag fått tag i komptestare..

Så vad tror ni? Kom med allt ni har på hjärnan... MVH

Handlar om en Rotax 800 trippel -98a

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Sv: Skrääääp!

Statorlindningen som gett upp?
Hur såg de 3 stiften ut?

har gått en aning fett, men inget farligt. Statorlindingen vet jag ej, men är värt att kolla upp, har ej tänkt operera idag, vill höra mer förslag vad det kan vara!

fleshgear700

Medlem
22 nov 2009
22
0
1
västerbotten

hm , 2 stift som ha slocknat ? cdi/tändspole problem ?låter som den inte får soppa men du skriv ju att den går bra kall. hmm

mät upp alla kablar som går till tändning , kolla även nödstopp osånt så det inte blivit nå vajjsing där.

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6

hm , 2 stift som ha slocknat ? cdi/tändspole problem ?låter som den inte får soppa men du skriv ju att den går bra kall. hmm

mät upp alla kablar som går till tändning , kolla även nödstopp osånt så det inte blivit nå vajjsing där.

Stiften funkar, böt tillomed igår! Men dom tänder fortfarande, har kollat. Ska hitta rätt på mätinstrumenten så man kan kolla upp skiten...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

låter som att stiften har slocknat...är ju som inte alls omöjligt på dessa motorer;) testa gnistan på dom..köp nya..
kolla ifall de är nå fukt i kontakter osv..

edit: ahh:p du hann svara^^... kika statorn... har du fräsch soppa i skotern?..

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6

låter som att stiften har slocknat...är ju som inte alls omöjligt på dessa motorer;) testa gnistan på dom..köp nya..
kolla ifall de är nå fukt i kontakter osv..

edit: ahh:p du hann svara^^... kika statorn... har du fräsch soppa i skotern?..

Ska kika den, soppan är 3-4 dagar gammal så det är inga problem..

fleshgear700

Medlem
22 nov 2009
22
0
1
västerbotten

Stiften funkar, böt tillomed igår! Men dom tänder fortfarande, har kollat. Ska hitta rätt på mätinstrumenten så man kan kolla upp skiten...
okej , hade nämligen liknande problem på min polaris.. nya stift. hade gnista på dom men under belastning så funkade bara ett stift :p hehe. tråkigt när de rapplar

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6

okej , hade nämligen liknande problem på min polaris.. nya stift. hade gnista på dom men under belastning så funkade bara ett stift :p hehe. tråkigt när de rapplar
Det är ett rent helvete... Kör med bosch stift nu och har aldrig haft problem med de förr... Har ej gått långt heller 650 mil högst, kommer ej ihåg riktigt och för 200mil sedans omnicasilades cyllarna, böt kolvar, balancerade veven och alla lager byttes...