Konstigt ljud!

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Hej!
Nu är det så att när jag skulle starta skotern igår(-18 grader) så lät den riktigt konstigt, som en 4-taktare. Men när jag hade kommit upp i hög varv var det inga problem och då gick den hur fint som helst, men direkt vid lågvarv så lät den. och idag när jag hade ställt in den i garaget var den riktigt trögstartad och när jag till slut fick igång den så sprutade det ut bensin ur avgassystemet och den lät fortfarnade som en fyrtaktare. Jag tänkte bara höra om någon vet vad problemet kan vara?:hmmmm2: MVH/ Johan
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
ja, det verkar nästan så, men jag har tittat på de båda flottörerna och de verkar då funka bra. Vad kan det annars vara?:O
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Några tänkbara orsaker: Chokvajern(ligger på) för spänd?
Gasvajern(ligger på) för spänd, varpå motorn får för fet bränsleblandning?
Oljepumpsvajern för spänd eller oljepumpsarmen går inte tillbaka till utgångsläget (dålig fjäder), varpå motorn får för mycket olja.
Skräp/smuts i nålventilen så flottören orkar inte stänga o motorn får för mycket bränsle.

Tilläger åxå att min skoter har liknande bekymmer. Håller på att felsöka just nu i denna stund.
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Några tänkbara orsaker: Chokvajern(ligger på) för spänd?
Gasvajern(ligger på) för spänd, varpå motorn får för fet bränsleblandning?
Oljepumpsvajern för spänd eller oljepumpsarmen går inte tillbaka till utgångsläget (dålig fjäder), varpå motorn får för mycket olja.
Skräp/smuts i nålventilen så flottören orkar inte stänga o motorn får för mycket bränsle.

Tilläger åxå att min skoter har liknande bekymmer. Håller på att felsöka just nu i denna stund.
okej lynxi. Jag ska kolla upp det där. du kan väl höra av dig om du får till din skoter och sen säga vad det var för fel, hade varit snällt.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
okej lynxi. Jag ska kolla upp det där. du kan väl höra av dig om du får till din skoter och sen säga vad det var för fel, hade varit snällt.
Ok. Jag har då ännu inte kommit fram till exakt vad som felar. :hmmmm:
Stiften ser ok ut. Dock är den något ljusare för vänster cylinder.

Blev ingen förbättring efter justering av choke- o gasvajer.
Förgaseriet verkar i ordning.

Kan ju vara så att luft kommer in i motorn där den inte ska göra det eller nån form av problem med tändningen??? :argh:

Såg att det är en liten spricka på grenröret mitt emellan, om det nu kan påverka nåt alls.
Det är då så att det kan puffa från avgasröret oavsett kall eler varm motor med väldigt varierande tomgångsvarv.
Antingen för lågt tomgångsvarv eller för högt. Några enstaka ggr kan det lägga sig på 1700v/min
På högre varv går motorn som vanligt...

Just nu känns det som att vevaxeltätningen kan vara trasig. :bawling:
 

johan92

Aktiv medlem
30 mar 2009
76
0
6
Lima
Ok. Jag har då ännu inte kommit fram till exakt vad som felar. :hmmmm:
Stiften ser ok ut. Dock är den något ljusare för vänster cylinder.

Blev ingen förbättring efter justering av choke- o gasvajer.
Förgaseriet verkar i ordning.

Kan ju vara så att luft kommer in i motorn där den inte ska göra det eller nån form av problem med tändningen??? :argh:

Såg att det är en liten spricka på grenröret mitt emellan, om det nu kan påverka nåt alls.
Det är då så att det kan puffa från avgasröret oavsett kall eler varm motor med väldigt varierande tomgångsvarv.
Antingen för lågt tomgångsvarv eller för högt. Några enstaka ggr kan det lägga sig på 1700v/min
På högre varv går motorn som vanligt...

Just nu känns det som att vevaxeltätningen kan vara trasig. :bawling:
Nu fungerar skotern igen. Det verkade som att det var flottören som inte gick tillbaka helt och när jag öppnade förgasaren hoppade den nog till sig kanske. Senaste gången jag skulle starta den så sprutade det inte lika mycket bränsle från avgasröret och det berodde nog på att all bensin där inne hade nog nästan dunstat. Det var nog så att jag bara hade surat ner den så jävla mycket att det sprutade ut därifrån, men nu går den iaf igen so en klocka. Hoppas du får igång din snart å!