Effekt i exciter 2 570 -92?

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Hej.
Har just köpt mej en exciter 2 92, och undrar så klart vad det är för effekt i den. Men det är inte så lätt att avgöra för att på skoterbanken står det 81 hästar, men i kommentarerna under hävdar folk att det är 63 hästar.
Medans en jag känner som är skoterkunnig säger att det är 85 hästar.

Så, är det någon här som kan berätta för mej med 100% säkerhet vad den ligger på för effekt?

Jag menar de är ju ändå en 570 motor så 63 hästar tycker jag låter väldigt lite. Men då kan jag ungefär lika mycke om motorer som en 4 åring.

*edit*
kan tillägga att i boken till skotern står det inget om effekt, och inte heller när man kollar på registreringsnummret på transportstyrelsen, då står det Effektnorm: OKÄND.
Så de va ett mysterium de här :)

/Mvh Lars

Last edited:

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
jaa jag förstår de, har en själv stående på gården så jag är 99% säker, var så länge sen jag kollade upp vad de stod på transportstyrelsen bara, men över 80 hästar är jag helt hundra på att den har:)

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Hade själv en -92 från ny och Yamaha uppgav 78 hk. Medans -93 sx som jag också har haft så uppgav Yamaha 94 hk men dynotek bromsade den till 98 hk. Jag vet att det har att göra med att Yamaha bromsade med varm motor och dynotek med kall därav skillnaden i hk. så 80hk på -92 kall kan ju också stämma.

Har du tagit bort strypningen i avgasröret?? Då den kom hade den ju för hög effekt, du vet 60 hk gränsen. Min handlare sa åt mig att ta bort den på en gång:bigsmile:. Satt bara punktad lätt att knacka ur. En kompis åt mig köpte en begagnad för så där tio år sedan och då var den ju ändå 7-8 år och där satt strypningen kvar.:shocked: Fick helt ny skoter efter att jag sagt åt honom att ta bort strypningen.

PS. bara som kuriosa så hade -91 72 hk.

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Hade själv en -92 från ny och Yamaha uppgav 78 hk. Medans -93 sx som jag också har haft så uppgav Yamaha 94 hk men dynotek bromsade den till 98 hk. Jag vet att det har att göra med att Yamaha bromsade med varm motor och dynotek med kall därav skillnaden i hk. så 80hk på -92 kall kan ju också stämma.

Har du tagit bort strypningen i avgasröret?? Då den kom hade den ju för hög effekt, du vet 60 hk gränsen. Min handlare sa åt mig att ta bort den på en gång:bigsmile:. Satt bara punktad lätt att knacka ur. En kompis åt mig köpte en begagnad för så där tio år sedan och då var den ju ändå 7-8 år och där satt strypningen kvar.:shocked: Fick helt ny skoter efter att jag sagt åt honom att ta bort strypningen.

PS. bara som kuriosa så hade -91 72 hk.

ringde till yamaha, 77.5 hk har en exciter 2 -92.

Frågade även om den där strypningen och dom hade ingen aning om vad jag snackade om.

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
ringde till yamaha, 77.5 hk har en exciter 2 -92.

Frågade även om den där strypningen och dom hade ingen aning om vad jag snackade om.
Om du tar bort pipan och tittar in i det direkt efter grenröret där satt det i min skoter en strypning, "metallklump" på ca 6 cm med en innerdiameter på ca 12mm:shocked:. Det var den lokala handlaren som satt dit den så man kanske struntade i att sätta dit nåt sånt på din skoter. Det bör synas utvändigt på röret också, var punktad med tre punktsvetsar. Hoppas det hjälper, det är ju lätt att kolla och är det ingen där så kör så det ryker.:lol: