f5 03 problem

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Det började med att den sög in sån här superlätt pudersnö i luftfiltret och då smälter det och blir vatten , så nu har den tuggat lite vatten och gått allmänt orent.
Gick på en cylinder lite då och då men var tvungen att ta mig hem.

Jag vet att vatten inte går att komprimera och att man blåser packningar, kolvar osv , men den verkar ha klarat sig bra och den har kompa osv.
Så jag tog in den i garaget och satte på en motorvärmare som blåste ner i luftburken så all is och snö skulle smälta och dunsta.
Bytte stift och for ut och körde då gick den jättebra ett tag sedan började den att hacka och gå orent.
så nu står den i garaget och jag vet inte vad som är problemet, det går att köra på choken ett tag men sedan måste man slå av choken och pumpgasa som fan för att den ska leva.

Så jag antar att den får för lite sås eller luft.
btw stiften är rätt vita.

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
aldrig bra att få in snö i motorn då det tar bort smörjningen mellan kolv och cylindervägg. skulle jag vara du så skulle jag öppna och kolla före jag ens provade köra vidare då den går så dåligt! men nån annan kanske har bättre förslag? =)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de suger inte in snö/vatten genom luftscoppet om de är helt däremot kan de täppas igen , prova byt tändspole , rengör förgasarna

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
de suger inte in snö/vatten genom luftscoppet om de är helt däremot kan de täppas igen , prova byt tändspole , rengör förgasarna
Jo min har iallafall sugit in vatten för luftburken och förgasarna var fulla av vatten/is.
Jag har tagit upp förgasarna och håller på att rengöra dom nu.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skumt å allt har varit anslutet och filtret i scoopet är helt ...
den enda gången jag har fått in vatten är på en burk med xtra hål som inte har rätt sorts duk över sig . nåja jag tror den går med rengjorda förgasare

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
skumt å allt har varit anslutet och filtret i scoopet är helt ...
den enda gången jag har fått in vatten är på en burk med xtra hål som inte har rätt sorts duk över sig . nåja jag tror den går med rengjorda förgasare
Den suger in pudersnön i luftfiltret / scoopet och då smälter snön för huven är varm , snön smälter och blir som en kaka och sätter igen luftfiltret.Och så suger den in det smälta vattnet /slasket och den går som en kuk.
Iallafall så har jag satt ihop den nu utan att jag hittade nå skit i förgasaren...

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
det var impulsslangen som går till blocket . det hade gått hål i den så det skapades inget sug så soppapumpen matade inte in nå bränsle. problem solved :D