arctic cat 660 fyrtakt som stannar ?

siggecross

Medlem
5 jan 2009
16
0
1
Lesjöfors
när man vrider på tändningen så ska instrument panelen lysa och pumpen ska gå, men det gör den bara ibland och de få gångerna när instument panelen lyser så startar den, men när man kör i väg så kommer man 5 meter och sen sten dör den, och sen startar inte instument panel när man vrider på nyckeln efter det, och då får man vänta en halv timme och då beter han sig likadant att man kan köra 5 meter sen sten dör den., vad kan felet vara ?

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
när man vrider på tändningen så ska instrument panelen lysa och pumpen ska gå, men det gör den bara ibland och de få gångerna när instument panelen lyser så startar den, men när man kör i väg så kommer man 5 meter och sen sten dör den, och sen startar inte instument panel när man vrider på nyckeln efter det, och då får man vänta en halv timme och då beter han sig likadant att man kan köra 5 meter sen sten dör den., vad kan felet vara ?
Kolla att alla jordkablar har kontakt med batteriet, rengör polerna. Sen skall du kolla de vita kabelkontakterna som ligger på samma sida nere vid batteriet/bromsen.

Troligtvis har det kommit vatten som ärgat på kontaktytorna.

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Har liknande problem med min skoter av samma modell...men nu är den helt död och pumpen surrar inte när jag vrider på tändningen.
Har kollat upp tipsen ovan men inget har hjälpt, någon som har andra tips?

jlolaks

Medlem
11 dec 2010
6
0
1
TYRESÖ
Har liknande problem med min skoter av samma modell...men nu är den helt död och pumpen surrar inte när jag vrider på tändningen.
Har kollat upp tipsen ovan men inget har hjälpt, någon som har andra tips?
Hade ett liknande problem med min. Det jag gjorde var att jag plockade bort reläerna (4 svarta klossar bredvid varandra) som sitter i säkringsboxen och tog in dem över natten och lade dem på värmepannan. Det är nämligen så att reläerna kan bli fuktiga och sluta fungera, dålig kvalite, va vet jag.
Det går säkert att värma dem med en hårfön också, om du har bråttom. Det funkade för mig iallafall. Har bytt ut reläerna mot bosch istället.

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Tror att dom är vita på min skoter...men jag ska ta lös dom och kolla.
Är det bara att rycka upp dom?

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tror också på reläerna, när det är uncer -25 så har farsan samma symtom ibland. Värmer man reläerna med en värmepistol eller bara med händerna så startar den. Har inte klurat ut vilket av reläerna det är. har för mig att det är en av dem som är nått slags huvudrelä som styr mycket. det skulle ge det symptomet.

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Jag har skotern stående i ett varmgarage och det var när jag skulle köra ut den som den "dog". Det kanske har blivit nån sorts fukt eftersom skotern har varit ute i kylan och sen kommer in i värmen dag efter dag.

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Tog ur reläerna och värmde dom inne i 2 dagar...och idag stoppade jag i dom igen, men skotern är stendöd.
Någon som har nått annat förslag?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja alltså, det kan ju fortfarande vara reläerna - oxid eller att de helt enkelt har pajat. Eller att någon kabel lossnat. Eller...

Börja med att mäta upp så du har korrekt spänning i batteriet och att du har ström fram till reläerna. Sedan att du har ström från reläerna.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Du får börja felsöka, skaffa ett elshema och börja mät. det är rätt lätt att mäta upp om du har ström på rätt ställen och testa om pumpen går om du matar den direkt från batteriet. Testa koppla bort gasbrytaren, om den löser ut så får du det symptomet.

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Jag har bytt plats på reläerna men det funkar inte endå...
När man vrider på tändningen ska instrument panelen lysa och pumpen ska gå, men nu är allt dött.
Jag ska få hjälp av en kompis någon kväll framöver, ska höra om han har nått mätinstrument.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Låter mer som om en huvudsäkring från batteriet gått, eller att tändningslåset glappar... du ser ingen lös kabel någonstans?

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Tror att jag har hittat felet...det är en kabel som har gått av vid tändningen ;-)
Ska försöka fixa det ikväll...tack för all hjälp!

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Har nu skarvat kabeln som var trasig...men nu kan jag inte stanna skotern med nyckeln utan måste stanna den med stoppknappen...någon som har en ide?