Timpenning på skoterverkstad?

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Vad brukar timpenningen ligga på hos verkstäderna här i landet? Nu menar jag "märkesverkstäderna" för arctic, polaris, skidoo osv. Frågar därför att jag har nämligen blivit debiterad någonstans mellan 800-1000:- i timmen, vilket jag inte tycker är rimligt.

Skulle vilja höra andras erfarenheter så jag har nåt att jämföra med.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt okej om du betalat mot kvitto, de ligger där idag och är verkstadskillarna flitiga så hinner de mycket på en timme.
Större grejor typ 3 h eller mer gör man upp ett pris i förväg för och då är det billigare.
Sen kan man ha med sig bulla, choklad till jul osv , då blir det ännu billigare

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
är väl ingen skillnad på timpenning för t.ex. en bilverkstad eller en skoterverkstad egentligen? Skotergrabbarna måste ju också betala löner, hyra, sociala avgifter osv.... precis som vilket företag som helst. Då drar det lätt iväg snabbt och bygger pengar...Ser inget konstigt med 800+ i timmen för en företagare....

E

ejwbegysv

Kan en it-konsult ta 1500kr + moms så tycker jag nog att 6-800kr är rimligt för en verkstad...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Problemet kan ju också vara att de har så kort och intensiv säsong.

De behöver få in en del slantar för att överleva resten av säsongen.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Kan ju givetvis bero på hur många man som håller på med skotern på samma gång, är dom 2 dubblas väl timkostnaden och går förhoppningsvis snabbare. Men en del kanske kör lite högre timkostnad rakt igenom, vare sig dom är 1 eller 3 som skruvar. Ifjol betalade jag 525:-/timme på Lynx verkstad

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Problemet kan ju också vara att de har så kort och intensiv säsong.

De behöver få in en del slantar för att överleva resten av säsongen.
Verkstaden jag pratar om i detta fallet är inte helt klar med skotern. De sa att jag får räkna med 8-10 timmar för jobbet, och med delar för 4 max 5 tusen och en uppskattad nota på 14000:- enligt killen jag pratade med känns det lite sådär.. Jag tycker det låter orimligt såvida inte dom har varit två pers som jobbat jämsides i 10 timmar, vilket jag knappast tror att dom gjort. Det handlar om att rengöra vevhuset, byta packboxar, packningar, en kolv, och lite småsaker. 14000kr = 9000-10000:- för arbetet i max 10 timmar, rimligt?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Verkstaden jag pratar om i detta fallet är inte helt klar med skotern. De sa att jag får räkna med 8-10 timmar för jobbet, och med delar för 4 max 5 tusen och en uppskattad nota på 14000:- enligt killen jag pratade med känns det lite sådär.. Jag tycker det låter orimligt såvida inte dom har varit två pers som jobbat jämsides i 10 timmar, vilket jag knappast tror att dom gjort. Det handlar om att rengöra vevhuset, byta packboxar, packningar, en kolv, och lite småsaker. 14000kr = 9000-10000:- för arbetet i max 10 timmar, rimligt?
Ja, det lät ju onekligen mycke..:hmmmm:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det handlar om att rengöra vevhuset, byta packboxar, packningar, en kolv, och lite småsaker. 14000kr = 9000-10000:- för arbetet i max 10 timmar, rimligt?
Och detta är en auktoriserad verkstad som arbetar med proffsiga grejor?

Låter som mycket timmar för en mek som gjort detta många gånger förr men är det en rookie tar det ju en dag, dock ska ju priset sättas efter "medelmåttan".

Jag skulle nog vilja ha detta svart på vitt där de specat de olika momenten var för sig, då är det lättare att bedöma rimlig tid men en van mek med bra grejor och utrymmen att skruva i borde lösa detta under en förmiddag och då har han jämsides även servat eller hantlangat någon annan några korta stunder.

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
dem brukar gå efter en timbok på hur långtid det ska ta.

bara skruva sj.

skulle aldrig lämmna in en beg skoter på märkes verkstad..
skulle heldre lämmna in på en verkstad där det finns mekaniker och inga muppar

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
500kr timme är rimligt, allt över detta är inte rimligt för ARBETSKOSTNAD
Bara för att skapa lite perspektiv på kostnaden:hmmmm:
Det är en svår balans att säga vad som är rimligt men räkna overheadkostnader, lokalkostnader, verkstadsmaterialkostnader samt personalkostnader inkl fortlöpande utbildning för t ex en modern skotermek så blir det inte billigt, dessutom så ska ju kostnad och intäkt ge rimlig vinst också.

Dessutom är ju många kunder k......e då vi inte servar och repar våra maskiner i god tid eller i förebyggande syfte.
Efter en helg med -30 C är det tomt på verkstan men efter en helg med sol och -4 c med skare är det mer än överfullt, både för service och rep av sönderkört, likadant före /efter sportlov eller före påsk, mer än överfullt och iom allt för kunden blir det 12-16 h dagar dessa perioder, detta betalar vi för på ett eller annat sätt.

Jämför mot en frisör (herr) på samma sätt, runt 300-350 kr, 3 kunder per timme blir ju hyfsad timpeng, rimligt sett mot lägre kapital, material o lokalkostnader mm?, vi betalar ju även där för de timmar stolen är tom.

Vad menar jag då, jo vi betalar idag upp mot 1000 kr/h eller mer för olika tjänster vi köper, om leverantören avdessa har 100% beläggning året runt är det orimligt men sett mot verkligheten 50-80% beläggning så är 800-1 000 rimligt.

:):blink1:
Annars har ju t ex IT konsulten med 1 500 kr en riktigt hög timpeng för dennes tid är ofta väntan på program som felsöker, installerar sig osv, räknar man omvänt där så kanske 10 min jobb tar en timme, det blir då ju 9 000 kr/h sett mot effektiv arbetstid men man betalar utan att knota för det skulle kosta mycket mer om man lade ner tid själv på det.

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Och detta är en auktoriserad verkstad som arbetar med proffsiga grejor?

Låter som mycket timmar för en mek som gjort detta många gånger förr men är det en rookie tar det ju en dag, dock ska ju priset sättas efter "medelmåttan".

Jag skulle nog vilja ha detta svart på vitt där de specat de olika momenten var för sig, då är det lättare att bedöma rimlig tid men en van mek med bra grejor och utrymmen att skruva i borde lösa detta under en förmiddag och då har han jämsides även servat eller hantlangat någon annan några korta stunder.

Ja, det är ju något som jag får anta.

Lämnar jag in min skoter på en märkesverkstad så kräver jag en viss kompetens, men eftersom det här skulle ta uppemot 10 timmar känns det nästan som att dom antingen går på sparlåga med vilje, eller att dom är lika ovana mekare som mig själv. Jag lämnade in min skoter för att det skulle gå fort och bli fixat ordentligt. Hade jag vetat att det skulle ta dom 10 timmar för att ta isär vevhuset hade jag inte lämnat skiten där..

Ja jag kommer kräva att dom redovisar antal timmar, vem som gjort vad, exakt vad dom har gjort, och vad som kostat vad, innan jag betalar en krona. Det är till och med billigare att lämna in min Audi än skotern, och det känns jävligt fel.

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Verkar som att jag får bita i det sura äpplet och försöka se glad ut. Efter ännu ett samtal förstår jag nu varför det kommer ta dom 10 timmar för detta. Fortfarande mycket pengar, men nu när jag vet lite mer av vad dom gjort så får jag acceptera det.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Verkar som att jag får bita i det sura äpplet och försöka se glad ut. Efter ännu ett samtal förstår jag nu varför det kommer ta dom 10 timmar för detta. Fortfarande mycket pengar, men nu när jag vet lite mer av vad dom gjort så får jag acceptera det.
Det är ju det viktiga i en affärsrelation, att man är överens till slut även om hårda ord fallit på resans gång.

Mycket bra gjort att du inte hängt ut enskilda eller firma innan ni var överens eller gick skilda vägar...

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Det som gjorts och kommer göras är att motorn plockats ur helt och demonteras ner till grunden, alltså block, vev, cyl, bränsle osv. Nu vet jag inte deras vana för att meka Snopro 600, men jag förstår att det inte tar 30 minuter att demontera/montera hela framdelen på skotern. Sen har dom kört allt i diskmaskin, alla lager är kollade och rengjorda eller bytta, nya packboxar etc. Mer vet jag inte i nuläget men jag ska kräva en full redovisning på vad som är gjort när allt är klart.

Självfallet hänger jag inte ut någon här, dom har ju inte gjort något fel eller behandlat mig illa på något sätt. Det var bara priset jag blev paff över och ville ha andras åsikter om.