Edge 600 miles eller km ?

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Tjejen har bytt skoter och införskaffade en polaris edge års 01 !

Den har ju både miles och km/h på hastighetsmätaren , det jag nu undrar är om trippmätaren mäter i miles eller mil , står 341 på den översta , betyder det att den gått 341 mil , den är ju svensksåld så det borde ju vara mil tycker man ??

Någon som vet ?

mvh/henke
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
America miles borde det vara, 1 mile = 1,6 km men 341 miles låter lite för en -01 skoter.. 545km ?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Om den yttre skalan är i miles så är det miles den mäter också! Att maskinen är svensksåld betyder ju inte per automatik att den som levererat maskinen bytt till km-mätare!
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Se det så här.

Är den yttre skalan på hastighetsmätaren (de stora siffrorna) i kmh så kan du räkna med att de andra mätarna också mäter i km. Är den däremot i miles så finns det en risk att trippmätaren också är i miles. Är maskinen svensksåld så lär det vara metriska värden....

Enkelt att kolla annars, kör jämsides med bilen en bit och nollställ båda innan... visar de snarlikt så är de också antagligen lika skalor. Spelar ju ingen roll om mätaren i bilen är miles eller km, du ser ju om den är lika ändå. Fungerar givetvis med annan skoter också, se bara till att inte slira mattan om du nu kör på hårt underlag, eftersom att mätaren mäter på drivaxeln, så om mattan snurrar så räknas ju det som att du kör den sträckan...
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Mätte med GPSen i dag som jag har när jag är ute och springer och dom stämde inget vidare , mätaren har miles som stora siffror och km/h som små så med andra ord mätern den i miles på distansmätaren också , den visar 3430,8 miles dvs ca 548 mil !

Så nu dyker lite följdfrågor upp , men jag skapar en ny tråd om detta