När byta kolvar på Edge 600 ??

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Har i dag konstaterat att tjejens nya skoter har en mätare som mäter i miles och inte km så skotern har inte gått 343 mil utan 548 mil !

Så nu kommer det lite följdfrågor ?

När är det rekomenderat att byta kolvar ??

Och en till fråga , jag tycker det är ett rejält vinande ljud från kedjehussidan när man släpper gasen , inte som något rassel men ändå högt ljud , det försvinner direkt man ger lite gas , men kommer man med lite fart och släpper gasen så blir det ett jävla motorbromsljud , jag har bara åkt yamaha tidigare och inte upplevt detta ljud på dom !

Det sitter en 42 matta på och så är den variatorkittat och nerdrevad av förra ägaren , islagsvarvet ligger kring 4500 ca vad är det orginal ??

Sedan finns det ju flera lägen på tändningen , om man kör på 95 och har tändningen i läge för on reg istället för preem , spelar det någon roll ??


Tacksam för svar /cillenium
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
kan iaf svara på två av frågorna så här direkt.

Vinandet är väl bara ljudet som uppkommer när skotern driver fritt på mattan utan motorns inverkan, dvs, ungefär som när man trycker ner kopplingen i en manuellt växlad bil. På äldre polaris är detta väldigt markant. Åtgärdades precis efter att Edgen fasades ur runt 04-05 tror jag. Min XC -05 gör det inte iaf.

Tändningen ska alltid stå på Prem när du kör på Svensk bensin (95 el 98) Reg är väl för den amerikanska soppan som är av betydligt lägre kvalitet. Om du inte har elstart så är det lätt att komma ihåg att bara vrida nyckeln ett steg, inte hela vägen tills den fjädrar tillbaka.

Detta är vad jag luskat fram under researchen jag gjorde när jag köpte min egen skoter, någon med mer djupgående kunskap får gärna rätta mig om jag gjort någon miss.
 

MSsks

Medlem
5 okt 2006
44
0
1
Övik
Jag köpte en Edge 700 igår och den har gått 849 mil men ser ut som ny, har aldrig bytt kolvar själv så tänkte lämna in den på skoterservice(Polarisåf) i Övik om jag nu gör det den här säsongen..Han på Skoterservice sa iaf att orginalkolvar kostar 2500 /st alltså 5000 + jobbet skulle gå på 1800..Så runt 7000 med packningar och sånt, låter rimligt för jobbet men kolvarna va dyra, men det är kanske värt att göra det ändå.

Han sa även att piratkolvar var inte bra. Då var det bättre att sätta tillbaka dom gamla kolvarna om man inte köpte Wiseco som va nästan lika dyra som orginal.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tips du kan ju köpa orginalkolvarna i usa kostar typ 133dollar +frakt alltså dryga 950kr/st +frakt för orginalkolvar;) sen har du pengar över att lägga på annat roligt :)

[/quote]
Han på Skoterservice sa iaf att orginalkolvar kostar 2500 /st alltså 5000 + jobbet skulle gå på 1800..Så runt 7000 med packningar och sånt, låter rimligt för jobbet men kolvarna va dyra, men det är kanske värt att göra det ändå.
Han sa även att piratkolvar var inte bra. Då var det bättre att sätta tillbaka dom gamla kolvarna om man inte köpte Wiseco som va nästan lika dyra som orginal.[/quote]
 

MSsks

Medlem
5 okt 2006
44
0
1
Övik
Ska kolla på det, då blir det ju väldigt mycket billigare. Men jobbet överlåter jag nog på dom som kan :).
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Tips du kan ju köpa orginalkolvarna i usa kostar typ 133dollar +frakt alltså dryga 950kr/st +frakt för orginalkolvar;) sen har du pengar över att lägga på annat roligt :)
Har du beställt därifrån Mats? Är i ungefär samma sits som "Mssks" min har gått 800+ och blir kolvbyte till våren/sommaren, tänkte om du visste hur ungefär mycket det går på med frakt och ev, tull osv.
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Jag köpte en Edge 700 igår och den har gått 849 mil men ser ut som ny, har aldrig bytt kolvar själv så tänkte lämna in den på skoterservice(Polarisåf) i Övik om jag nu gör det den här säsongen..Han på Skoterservice sa iaf att orginalkolvar kostar 2500 /st alltså 5000 + jobbet skulle gå på 1800..Så runt 7000 med packningar och sånt, låter rimligt för jobbet men kolvarna va dyra, men det är kanske värt att göra det ändå.

Han sa även att piratkolvar var inte bra. Då var det bättre att sätta tillbaka dom gamla kolvarna om man inte köpte Wiseco som va nästan lika dyra som orginal.

hos min Polaris Åf kostar Wiseco kolvar till edge 600 -02 700kr/st.
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Hej allihopa
tack för bra svra , snackade med min återförsäljare i dag och han sa att kring 700 mil då är det dags , så det känns som om jag kan åka en stund till !

Det jag däremot funderar på är att göra rent avgasventilerna , eller vad det nu kallas ?

Någon som har gjort det och har några bra tips och trix , tex på lämpligast sätt att ta lös dom och vad man tvättar dom med och hur ?
något man skall vara försiktig med och tänka speciellt på ?

Klarar man packningen eller lär man byta den så fort man plockat bort dom en gång ??

mvh/henke
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
¨Det bästa är att byta packningen varje gång du rengör dom, men ser dom bra ut är det ingen fara, jag rengjorde mina Ves ventiler med svinto, tyckte det funkade bra iaf:)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
japp har beställt flera gånger kolvens slutpris tror jag hamnade på runt 1100 kr/st ,lite svårt att räkna ihop då jag och min bror köpte många fler saker

Har du beställt därifrån Mats? Är i ungefär samma sits som "Mssks" min har gått 800+ och blir kolvbyte till våren/sommaren, tänkte om du visste hur ungefär mycket det går på med frakt och ev, tull osv.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
billigare kan den ju inte bli :) men man får med sig rätt mkt för 75 dollar fast beställer man många grejer av den tyngre sorten så plussas det på ganska mkt på frakten,men du kommer ändå att tjäna på det hur du än vänder å vrider på det.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Vinandet är väl bara ljudet som uppkommer när skotern driver fritt på mattan utan motorns inverkan, dvs, ungefär som när man trycker ner kopplingen i en manuellt växlad bil. På äldre polaris är detta väldigt markant. Åtgärdades precis efter att Edgen fasades ur runt 04-05 tror jag. Min XC -05 gör det inte iaf.
Vinandet kommer ifrån att när man motorbromsar eller bromsar så hamnar trycket på kedjan på spännrulle sidan och kedjan "viner" emot spännrullen. Därav kommer ljudet. När man gasar så spänns kedjan där den är rak istället och den går fritt. Enkel och logisk förklaring.

Ingenting som är onormalt eller farligt med detta. Men viner det ovanligt mycket som trådskaparen säger så kan det vara det att kedjan är spänd för hårt tillåmed.

Lite sent men vela bara tillägga detta :)