IQ 600 RR Tam?

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
Hej, Var iväg och testade en iq 600rr idag en -09 demo maskin hade gått 45 mil.
och om man jämför den med 440in tycker jag att den var väldigt vek och mesig i motor och det känndes då defenetivt som att den var klenare och inte lika pigg.
någon annan som märkt samma sak ?

skulle också vilja veta om det är så att dom har det "Svaga" iq-05 chassit på rren istället för -06/-07 som var förstärkt ?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Hej, Var iväg och testade en iq 600rr idag en -09 demo maskin hade gått 45 mil.
och om man jämför den med 440in tycker jag att den var väldigt vek och mesig i motor och det känndes då defenetivt som att den var klenare och inte lika pigg.
någon annan som märkt samma sak ?

skulle också vilja veta om det är så att dom har det "Svaga" iq-05 chassit på rren istället för -06/-07 som var förstärkt ?
förgasarbestyckning stämde nog inte på 600rr, eventuellt leverans förgasar förgasarbestyckning eller liknande = mkt slö
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
RR'n med sina 120-125 hästar (rätt bestyckad) är absolut ingen slö maskin - snarare tvärtom.

Vad gäller chassie, kan jag tyvärr inte svara på.
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Tycker min 600rr se (förlängd) ej upplevs som slö, den är mycket rapp och har väldigt bra gassvar. Då är även min lite fett bestyckad för att den fortfarande håller på att köras in,
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
chassiet är likadant som 600 r 09....
Så du kan nog räkna med att det är förstärkt


dem har inte alla förstärkningar som R:en har.. bland annat i framvagnen finns inte en plåt för A-arms fästena..


vad de gäller att den inte är lika rapp på gasen som en 440 kan ju bero på att RRen har tillslag på 3500varv och en 440 ha på 5000varv..vilket gör att du får högre effekt i motorn vid tillslaget..
samt att du inte har Vforce på RR original..
samt att ALLA RR är grymt fett bestyckade original..som jag skrivit på många andra trådar så var de något företag som dynotestade en original RR..den gav kring 95hk..ska ge ut 120 enligt papper..
då börja dom labba och såg att den gick alldeles för fett..bestyckade ner den optimalt. och då fick ut bänkpapper på 120hk...och kan säga..25hk minus känns...

åtgärder då.. sätt dit en styvare fjäder samt Vforce (funkar med 440 Vforcen) samt bestycka ner den så kan ja lova dig att den är grym å köra...

men om du redan har en IQ 440 så kan ja lugnt rekommendera ett 600bygge på din befintliga motor.
då har du kvar R chassit samt får en motor som är lite driftsäkrare.. PLUS att du har slirdrevet dära..vilket är guld värt ibland..
 

Blåsjøn

Medlem
31 aug 2009
20
0
1
dem har inte alla förstärkningar som R:en har.. bland annat i framvagnen finns inte en plåt för A-arms fästena..


vad de gäller att den inte är lika rapp på gasen som en 440 kan ju bero på att RRen har tillslag på 3500varv och en 440 ha på 5000varv..vilket gör att du får högre effekt i motorn vid tillslaget..
samt att du inte har Vforce på RR original..
samt att ALLA RR är grymt fett bestyckade original..som jag skrivit på många andra trådar så var de något företag som dynotestade en original RR..den gav kring 95hk..ska ge ut 120 enligt papper..
då börja dom labba och såg att den gick alldeles för fett..bestyckade ner den optimalt. och då fick ut bänkpapper på 120hk...och kan säga..25hk minus känns...

åtgärder då.. sätt dit en styvare fjäder samt Vforce (funkar med 440 Vforcen) samt bestycka ner den så kan ja lova dig att den är grym å köra...

men om du redan har en IQ 440 så kan ja lugnt rekommendera ett 600bygge på din befintliga motor.
då har du kvar R chassit samt får en motor som är lite driftsäkrare.. PLUS att du har slirdrevet dära..vilket är guld värt ibland..
Min orginala 2009 rr har tillslag på 5000 rpm :)
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
pro fxr skulle vara intressant att veta vilken rr du testat som har 3500 i inslag orginal?

Den ligger på ca 4800 orginal
 

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
Nja 4800 orginal var nog att ta i va ? tror att min låg på 4200 och nu med Rosa Teamfjäder ligger den på 5000
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
försök å få nån att kalibrera varvräknarna.orginal verkar alla rr ha olika tillslagsvarv 3500-5000rpm låter väldigt mycket med samma saker tycker i variatorerna, själv har jag 4800rpm med orginalgrejjerna å då har jag checkat rpm ,med den digital rpm mätare så jag har haft tur att min varvräknare stämmer någotsånär.Visar -100 varv,Å tam skulle jag inte heller säga att dom är, beror ju som sagt på variator bestyckningen,,
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
försök å få nån att kalibrera varvräknarna.orginal verkar alla rr ha olika tillslagsvarv 3500-5000rpm låter väldigt mycket med samma saker tycker i variatorerna, själv har jag 4800rpm med orginalgrejjerna å då har jag checkat rpm ,med den digital rpm mätare så jag har haft tur att min varvräknare stämmer någotsånär.Visar -100 varv,Å tam skulle jag inte heller säga att dom är, beror ju som sagt på variator bestyckningen,,
Enligt spec ska den ligga på 4500rpm inslagsvarv med orginalfjäder som är den vita med vinrött streck på om jag inte minns fel. Så 5000rpm med orginalfjädern så har handlarn ändrat ngt eller lagt brickor mellan. Min ligger ganska precis 4500rpm enligt mätarn.