SRX 700...måste jag börja skruva?

Cellestial

Medlem
25 jan 2010
16
0
1
Okunnig i området o behöver hjälp, sitter på kontoret på jobbet ute är det -5 grader stålande solsken samt 50-100 cm snö. Och hemma i garaget står min nya kärlek en SRX 700 10 år gammal iår. Den blev dock bogserad hem igår efter 3-4 timmars körning. Har kört den en 10 turer och hatar o skruva, har bytt trailingarm samt lite småpill och tänkte det skulle vara bra för iår. Nu till problemet, i början när jag körde gick den rent samt att varvräknaren fungerade, efter ett par turer så ville inte varvräknaren fungera ifall man inte har på helljuset samt att jag tyckte att den gick lite sämre om inte ljuset var på. Efter ytterligare några turer var jag tvungen att ha på heljuset bara blödra annars. Och sen igår gick bra men kanske inte full efekt ibland, heljus lampa väldigt svag ibland samt en röd lampa som blinka till ibland (längs till höger på panelen). Körde sjöar och vägar bra fart, var sen ute på en ude o bröta runt lite i skog/terräng kom ut på en sjö och skulle dra fullt, men började blöddra. Försökte gasa ut den men gick bara sämmre och sämmre, och orkade till slut inte driva.
Startar utan problem men bara blöddrar.Ryker onormalt mycket.
Fick lite hjälp av en kompis "halvmekaniker" han trodde att det jorda på nått sätt, vi ryckte alla kablar vid styret, huven, nere vid motorn. Pröva nya tändstift, tände till rejält 1:a gången (eld klot upp över skotern) men annars bara samma visa blöddrar ryker. Bra gnista på stiften, startar lätt på var o en av cylindrarna. Vad tror ni? Verkar vara många som haft liknade problem här på forumet så hoppas på att jag kommer på fötter snabbt...Var ska jag börja? Kan nån kolv gått, är det elfel/jordar, eller är det rengörning av förgasare som gäller....Tack på förhand! /Axel
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Okunnig i området o behöver hjälp, sitter på kontoret på jobbet ute är det -5 grader stålande solsken samt 50-100 cm snö. Och hemma i garaget står min nya kärlek en SRX 700 10 år gammal iår. Den blev dock bogserad hem igår efter 3-4 timmars körning. Har kört den en 10 turer och hatar o skruva, har bytt trailingarm samt lite småpill och tänkte det skulle vara bra för iår. Nu till problemet, i början när jag körde gick den rent samt att varvräknaren fungerade, efter ett par turer så ville inte varvräknaren fungera ifall man inte har på helljuset samt att jag tyckte att den gick lite sämre om inte ljuset var på. Efter ytterligare några turer var jag tvungen att ha på heljuset bara blödra annars. Och sen igår gick bra men kanske inte full efekt ibland, heljus lampa väldigt svag ibland samt en röd lampa som blinka till ibland (längs till höger på panelen). Körde sjöar och vägar bra fart, var sen ute på en ude o bröta runt lite i skog/terräng kom ut på en sjö och skulle dra fullt, men började blöddra. Försökte gasa ut den men gick bara sämmre och sämmre, och orkade till slut inte driva.
Startar utan problem men bara blöddrar.Ryker onormalt mycket.
Fick lite hjälp av en kompis "halvmekaniker" han trodde att det jorda på nått sätt, vi ryckte alla kablar vid styret, huven, nere vid motorn. Pröva nya tändstift, tände till rejält 1:a gången (eld klot upp över skotern) men annars bara samma visa blöddrar ryker. Bra gnista på stiften, startar lätt på var o en av cylindrarna. Vad tror ni? Verkar vara många som haft liknade problem här på forumet så hoppas på att jag kommer på fötter snabbt...Var ska jag börja? Kan nån kolv gått, är det elfel/jordar, eller är det rengörning av förgasare som gäller....Tack på förhand! /Axel

kolla kabelhärvan där den går under motorn (vid gasarna typ), brukar nötas där å då kan allt möjligt börja spöka
 

Cellestial

Medlem
25 jan 2010
16
0
1
Ok, tackar får kolla det.
Det är alltså kabel som går från tändningslåset/nyckel sedan under motor och kommer upp vänster fram vid huvfäste, har jag fattat rätt?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ok, tackar får kolla det.
Det är alltså kabel som går från tändningslåset/nyckel sedan under motor och kommer upp vänster fram vid huvfäste, har jag fattat rätt?
hmm, ja den tjocka, själva huvudstammen som går under motorn, där den går under motorn så brukar den nötas sönder, jävla miss av yamah, men d e bara ploscka isär lite å kika, med lite "tur" så är det bara det, typ isolera om lite å dra om bättre lr alternativt skydda den lite bättre.

lycka till å hoppas det löser sig
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du skulle nog kunna ta och mäta upp statorn också så inte den har farit

annars så tror jag också på att det har skavt hål i kabelstammen
 

Cellestial

Medlem
25 jan 2010
16
0
1
Nej den står fortfarande....nu är den dock lite mer isärplockad, har kollat cylindrar kolvar ser bra ut. Är inne på att det är tändspole som har gått sönder, pratat med yamaha center o flera andra srx ägare alla tror att det kan vara tänspole som krånglar. Så har beställt avdragare nu, gäller bara att få tag i en spole då också. säsongen börjar lida mot sitt slut men räknar kallt med hela mars samt en bit in i april har fint före. Så får se om man får igång den innan säsongen är slut. Kan tillägga att det gick o köra typ 20-50 m som den drev nu i fredags efter sista ihop skruvningen, men verka som det bara gick när den var kall. Ingen som har tändspole till salu? Det är en hel platta till -00 väl inte samma som till -98 o -99 eller hur ligger det till? Någon som har mer kött på benen?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
om den går bra kall men går dåligt varm kan jag nästan lova dig att det ät statorn
 

Cellestial

Medlem
25 jan 2010
16
0
1
Bra gick den ju inte.....men gick o plåga fram den lite med tvång. Men tog slut efter 1-2 min, då gick det inte alls, fick låta den stå en stund och fick tillbaka den till garaget. Statorn är det samma som ljusspole/tändspole/platta som sitter innanför magnapull vid svänghjulet? Skulle skruva upp men väntar på avdragare, har ingen koll på hur det ser ut innanför....
 
N

N_w

om den går bra kall men går dåligt varm kan jag nästan lova dig att det ät statorn

eller tändspolen, för när lindningarna blir varma kan åka ifrån varandra eller bli ''smalare'' i både statorn och tändspolen (båda innehåller kopparlindningar), men när skotern är varm och tändspolen är dålig brukar den inte gå alls..




( skall vara en viss difference mellan primär lindningen och sekundär finns i någon verkstadsbok.. )
 

Cellestial

Medlem
25 jan 2010
16
0
1
Nu sjunger den igen! lagom till påsk :) Var både kabelhärvan och statorn. Blev omlindning av statorn samt omdragning av kablar.
Blev lite skruvning ändå, men som jag kör så är det oundvikligt vad jag än har för skoter.Så blir nog mer tid i garaget känner jag på mig......
Men nu blir det mer körning.....får passa på nu börjar ta lite på snön här nere i "södra" sverige