Bakre saxen bara viker ihop sig

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Har en Enduro 494a 97a med 320 boggien, flyttade ner mitten fästet 7 cm, samma med bakre, gjorde nya dropbrackets eller vad det nu heter, och såfort jag ställer den på marken nu så viker sig bara saxen, jag har inte tagit isär boggien nånting under operationen, endast dämparen...

det är mycket snö ute och jag vill köra, hjeelp vad är fel :'(

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Låter som att du ändrat på c-c måtten mellan alla axlar. Kolla upp det!
ja tror de ochså för man ska ha samma c-c mått annars blir de nå fel me boggien eller dämparna... och du inte har flyttar ner de främre så ska du flytta ner de ca 3 cm...

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Låter som att du ändrat på c-c måtten mellan alla axlar. Kolla upp det!

kan stämma mycket väl, flytta upp alla fästen i orginal hålen och det funkade som vanlgit..

Angågende c-c måtten, finns det nån standard tabell på hur mycket den ska sänkas fram om man sänker bak osv? jag har ju en lös "ensam" axel i mitten med två hjul på som bakre dämparn fästs i, sitter alltså inte ihop med resterande av boggien, därför är det svårt att anpassa den rätt..

men som sagt, finns det något standard på hur mycket den ska sänkas /fram/i mitten/bak för att centrera allt?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
när ja sänkte min boggie så sänkte ja 6cm bak & i mitten sen så sänkte ja ca 2cm fram åsså ca 2,5 cm bakåt, men då förlängde ja min ochså men ja hade inte tänkt de men org mattan blev för kort när ja flyttade bak 2,5cm... och c-c måttet för mig var 62cm mellan bakre och främre fäste, de är säkert...

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
när ja sänkte min boggie så sänkte ja 6cm bak & i mitten sen så sänkte ja ca 2cm fram åsså ca 2,5 cm bakåt, men då förlängde ja min ochså men ja hade inte tänkt de men org mattan blev för kort när ja flyttade bak 2,5cm... och c-c måttet för mig var 62cm mellan bakre och främre fäste, de är säkert...

Okej.. jag men vad går c-c måtten ut på? är det ett standard avstånd som måste hållas mellan fram och bak fästet?

Märkte ikväll hur mycket jag hatar den hära boggien, alltid ska det trycka bak en halv cm så man får vålda och pressa tills man blir så för*annad att man får lust att skära sönder dynan, kissa i tanken, klippa av alla kablar till elystemet samt ta bort stiften, hälla ner lite sand och sedan dra några drag.....

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Okej.. jag men vad går c-c måtten ut på? är det ett standard avstånd som måste hållas mellan fram och bak fästet?
ja de måste va samma mått som original annars funkar inte boggien som den ska... ja tror de är nå me fjädringen, eller den funkar då inte som den ska om de inte är samma...
men mät för c-c måttet ska vara 62 cm mellan främre och bakre fästet, de är de iaf på min enduro 98, men ja tror inte de är nån skillnad mellan 97 - 98...
och min funkar då som vanligt... men om du ska höjja den med orginal mattan får du inte flytta bak boggien nå för då blir mattan för kort, men om du förlänger kan flytta bak kring 2,5cm eller mer... de gjorde ja iaf

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tänk dig att du drar ut en rak pinne från drivaxeln och viker ner den 7cm från bakre boggieinfästningens bult. då ser du ganska bra hur mycket du måste sänka stötdämparens fästbalk samt främre boggieinfästningen, sen ska cc vara lika oxå. då funkar det.