LEDJOBB

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Har idag sladdat 3 vändor upp till Gruvberget, skulle inte skadat med 23, det var rena puckelpisten men någorlunda just nu
Undrar vad det är för folk som finner ett sådant nöje att gräva gropar varannan meter, är det "mjölkgasarna"?? Ni vet dessa som ger full gas och blir skiträdda ögonblicket efter och sedan blir modiga igen etc etc etc etc etc.....................................................................................
Börjar smått kännas rätt meningslöst att sladda den sträckan

Faktum är att sedan vi tog över Sävast Sk så har inte Gruvbergsleden varit så dålig som denna säsong

Såg att stora nätsladden inte var på "parkeringen" någon som vet var den håller till??
håller med om att den leden suger hårt. Det blir nog inte bättre av att det skrivs "pumpgasarna" om det i forumet gång på gång. kanske dags att acceptera att detta är läget? Om vi inte vill framstå som sura gamla gubbar?! Tycker själv att det är tråkigt att inte få glida fram på jämna leder men alla har inte det fokuset, tror jag.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ledmarodörerna må kalla mig vad dom vill, det är absolut inte för deras skull jag sladdar

Det stora flertalet är vettiga förare annars skulle jag inte offra en minut på sladdning
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
testade din nya sladd idag Runte. körde arnes-ok och tillbaka mest för att köra in mig på den. lite tricks för att få rätt mix mellan att riva "guppen" och få kladdplattan att packa bra. tror att vi fick till det. körde med Ojlind som drog KS med sin egna maskin. Den gick lite varm men funkade om man snackar lite emellanåt.
En kul timme hade vi i alla fall och sen fick man ju köra nysladdat hem=)

tänkt nåt mer om att sätta sträckmetall på en nätsladd? Om man skulle sätta den längst fram så tror jag att den bakre delen skulle lägga snön fint bakom. Kanske skulle gå att testa att bara koppla så det är ledat mellan dom?
 
Last edited:

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
LtNil drog med mig ut ikväll så vi körde kolonn med viking+nyrasp och jag på min sks 700+ kombisladd, vi körde från arnes till OK och tillbaka.
Kombin gjorde ett gott jobb men det resulterade i varmgång på min maskin:(
Jag funderar på det som runte uttalar sig om ovan, finns det så många ledmarodörer eller är det så att det är ett fåtal och sen blir det bara värre och värre av antalet "skötsamma"?
Varenda led man åker på där farten är lägre pga. vegitation och kurvor blir ju precis likadan, finns det någon annan teori över uppkomsten av dessa "pucklar"???
Men vi skall ändå vara stolta inom sävast då jag för att ta mig till "vårt" ledsystem måste åka ner från Gruvberget på bodensidan... Fy faan rent ut sagt... 10km/h annars tror man att boogien skall komma upp genom dynan.
Jag är defenitivt inget ledproffs som runte men är pumpgasningen den enda anledningen till pucklarna??
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mycket text, men den innehåller några intressanta partier. (Moguls = engelska ordet för dom där jäkla knölarna som blir på leden hela tiden...)

General Guidelines for Snowmobile Trail Grooming Copied from the NYS Office of Parks, Recreation, & Historic Preservation Training Manual and Workbook

Mogul Formation
The primary reason that snowmobile trail grooming is necessary is the continuous formation of moguls by passing snowmobile traffic. Moguls are patterns or mounds and dips formed in the trails snow covering perpendicular to the direction of travel. Moguls are formed just as washboards are in gravel roads. Just as gravel roads have to be graded, snowmobile trails have to be groomed. Moguls are as onerous to snowmobilers as washboards are to motorists. Moguls tend to form wherever snowmobiles accelerate quickly or slow down abruptly. Before and after curves, approaching and leaving stop signs, before and after bridges, in short everywhere! Moguls tend to form in long coherent stretches or runs. Passing snowmobile traffic causes the mounds to get higher and the dips to get deeper, the same distance apart from one another in a constant unchanging rhythm which pounds machine and rider.

Trail Grooming Theory
The primary purpose of grooming is to remove moguls. This is not simply a matter of knocking the top of one mound and pushing the snow into the next dip. Drags which accomplish this may appear to leave a flat trail. However the resulting uneven density will produce a poor ride even though the trail looks smooth and the trail will quickly revert back to moguls as the soft snow gets pounded out of the low spots. Regardless of the design of the grooming drag, it must perform 4 basic operations in order to produce a well groomed trail.

Step 1. Removing moguls and side berms
To remove moguls and berms they must be completely cut away from the snow which forms the trail base! Generally it is more efficient to start from the outside edge and work towards the center.

Step 2. Processing the Snow
Snow processing is accomplished by the establishment of the rolling or churning action in front of the blades of the drag as they move forward at a correct and constant speed. In some drag designs, the blades are angled so that the snow moves from side to side further mixing and homogenizing it. The churning and tumbling action breaks up the compacted snow from which the moguls were formed, into small granules of various sizes. It also "ages" new snow by breaking away the points from the individual snow flakes so they can be compacted much more tightly. The mechanical action of the churning and tumbling has another important purpose in that it introduces moisture into the snow mix due to friction. Moisture is very important to the success of the last step, and this feature of processing is especially valuable when the snow is very dry, such as lake effect snow. Finally, all the processed snow is mixed and homogenized into an even blend of moist, loose particles ready for compacting.

Step 3. Compacting the Snow
The moist, loose snow created by the processing step must be compacted into and even covering of uniform density with a smooth surface. This step is accomplished by a flat packing pan at the rear of the drag. The front of the pan is angled up so the loose snow is captured and pulled under the flat pan where it is compressed by the weight of the moving drag.

Step 4. Set Up
The last step in the grooming process is to allow the moisture created during the processing to re-freeze. This binds the individual granules of tightly packed snow firmly together creating a hard surface which will withstand passing traffic much better. The length of time needed for a trail to set up correctly can vary from 1 to 6 or more hours, depending on the temperature and the moisture content of the snow. It is vital that the trail remain undisturbed during this period! Consequently, many clubs groom at night when traffic levels are low and the temperatures generally are cooler. It is recommended that grooming should occur at night after traffic subsides. This provides safe operation and more effective grooming, as there is more time for the trail to set up before traffic resumes.
 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Efter att ha läst detta kan man dra fler slutsatser... Men att sladda på dagtid verkar ju bara vara att slösa bort bensin och tid...
Så att vara ute och fixa till leden mitt på dagen kanske skapar en försämmrad sitution istället för att göra saker bättre.
Kanske att våran iver leder till merjobb och att vi är ute så mycket gör att leden försämmras??? Vet inte bara tänker högt???
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vi får sladda kväll, tidig morgon, natt eller dagar då det är RIKTIGT kallt.

Då är inga andra ute :)
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
jag tror att om man sladdar dagtid under arbetstid så går det nog finfint. men på helger håller jag med dig Ojlind. Borde ju hänga lite på temperaturen också. När det är många minus borde ju ytan frysa på relativt snabbt.

Runte: vad ska man använda för teknik när minusgraderna försvinner eller blir färre? detta skulle ju påverka hur ytan stabiliserar sig, eller?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
jag tror att om man sladdar dagtid under arbetstid så går det nog finfint. men på helger håller jag med dig Ojlind. Borde ju hänga lite på temperaturen också. När det är många minus borde ju ytan frysa på relativt snabbt.

Runte: vad ska man använda för teknik när minusgraderna försvinner eller blir färre? detta skulle ju påverka hur ytan stabiliserar sig, eller?
Tyvärr så är det nog ingen sladd vad jag vet som funkar bra när det blir + och kramsnö, snön framför skäret/skären rullar bara runt och vill inte ramla ner i groparna, nätsladdarna är nog det minst dåliga alternativen vid sånt före, annars gäller kvälls o nattmangling om tempen sjunker till -
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag sladdat Arnes-Paradisön-Åberget-Bodsvedjan-Gruvberget-Älven, jaja jag vet man ska inte sladda på dagen men nu är det frågan om utvärdering av sladden :hmmmm2:

Dessa leder är just nu överlag riktigt bra frånsett den korta biten nere i Bodsvedjan där det skulle behövas en schaktmaskin för att jämna till

Mina synpunkter om sladden; när lederna är hårda som nu så får man ha "nervevat" i stort sett max vilket medför att kladdplattan inte riktigt gör sin avsedda verkan, för att ordna detta så skulle skären befinna sig lite längre ner men då skulle man få den negativa grejen att sladden skulle skära hårt över krön samt att skulle gå onödigt djupt på redan slät led, allt enl. naturlagarna
Att flytta ner skären är ingen lek, funderar istället att i såfall svetsa på en ca 50mm styv plåt med ca 30mm överlappning och 4mm tjocklek

Kom gärna med synpunkter men ni måste testa rejält först

Sladdar inte på ett tag nu, åker upp till fjällen, i stugan under påsken osv

I stort ser Åbergsleden ut så här


Gruvbergsleden massor bättre efter mina vändor igår och vändan idag
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ett tillägg till mitt senast inlägg, redan i dagsläget så får Vikingen jobba hårt om man sänker skären blir det etter värre, det är trots allt "bara" en skoter som ska dra sladden, så att jämna ut jättepucklarna i ett drag är omöjligt med de dragresurser vi har, utan man får köra fler vändor
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fy fasen vad snyggt jobbat.

Var förbi Arne nyss och såg att Vikigen var borta, hittade din bil på baksidan.

Jag siktar på att sladda någongång under torsdagen denna vecka.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
En annan sak..

Vi skulle behöva göra "vändplatser" på lämpliga ställen här och där.

Så t ex om man vill sladda Gruvberget 6 vändor, så behöver man inte åka bort till OK för att vända (lite överdrivet, men ni fattar)

Att man hade några lämpliga ställen där vi hade sladdade rundlar för att kunna vända.

Har ni några tips på lämpliga ställen?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Beretta: Jag har också tänkt på det här med vändplatser. ska reka när jag far ut nästa gång.

Runte: Min uppfattning efter min korta sladdtur igår. När man vill att kladdplattan ska ta ordentligt så blir fören på sladden lägsta punkt vilket ger att de första skären är de som tar. Skulle det räcka att "förlänga" skären där bak? då skulle väl framåtlutningen minska? Håller med dig att vikingen redan nu går tungt så viss restriktivitet vid modifieringen måste intas. mina lekmanna intryck bara.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
En annan sak..

Vi skulle behöva göra "vändplatser" på lämpliga ställen här och där.

Så t ex om man vill sladda Gruvberget 6 vändor, så behöver man inte åka bort till OK för att vända (lite överdrivet, men ni fattar)

Att man hade några lämpliga ställen där vi hade sladdade rundlar för att kunna vända.

Har ni några tips på lämpliga ställen?
Man kan väl vända i princip överallt bla. tex "gruvbergsplan", strax före jvg (mot gruvberget), uppe vid tre-korset (gruvb-börsttjärn), börsttjärn

Mao hissar man upp sladden så kan man vända om det finns utrymme för vikingen, är utrymmet okört koppla loss sladden och kör några rundor först

Går dessutom utm att backa med, såvida man undviker lössnö

I värsta fall, koppla loss sladden ta tag i dragbygeln och vrid den runt med muskelkraft
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Visst går det att vända här och där, men min tanke var att man utan problem kunde svepa runt Vikingen + sladd utan att behöva stanna och dra runt något för hand.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Visst går det att vända här och där, men min tanke var att man utan problem kunde svepa runt Vikingen + sladd utan att behöva stanna och dra runt något för hand.
Då kan det bli lite marigt, sladden är kraftigt understyrd med skären nere men som regel räcker det med att bara höja framändan
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Då kan det bli lite marigt, sladden är kraftigt understyrd med skären nere men som regel räcker det med att bara höja framändan
OK.

Fast jag tänkte på sladdning i allmänhet, inte bara då man kör nysladden, utan vändplaner oavsett vilken sladd man har bakom sig.

Nåja, ska se om jag kan trampa upp några lämpliga vändplatser utan någon sladd bakom först.