Mysteriet med en Elan

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Det hela handlar alltså om en simpel ski-doo elan årsmodell 73 med ett tydligen inte lika simpelt fel.

Denna skoter inköptes av farfar och farsan ärvde sedan den, den har gått klockrent i alla tider och har använts bla till att frakta timmer med. Ända tills storebrorsan en dag tankade fel bensin (ej oljeblandad) vilket resulterade i en sprucken kolv.

Skotern ställdes sedan bort i några år pga av att en ockelbo införskaffades som dessutom var mer lämplig som arbetsskoter (nåja, i teorin iaf...)

När jag sen blev lite äldre blev jag intressad av Elanen eftersom jag har många bra minnen av denna skoter så kändes det som att det skulle vara väldigt kul att få igång den igen.

Så här börjar alltså det "roliga"

En ny kolv införskaffades och monterades i, voilá tänkte jag och såg fram emot en tur på skotern.

Då kommer första problemet, förgasaren vägrar suga soppa,
Ett renoveringskit till den införskaffas och alla gamla membran i den byts ut men det hjälper inte.

Den tas till en pensionerad ski-doo mekaniker som pysslar med veteranskotrar. Filtret konstateras vara helt igensatt så det byts ut. Fint tänker man, då var det de som var problemet!

Nu suger förgasaren soppa, lite dåligt men skotern går iaf och jag åker några kortare turer och njuter av att skotern äntligen går, jag märker däremot att tändningen spökar lite och mycket riktigt, under en lite längre tur börjar den gå väldigt dåligt och efter ha stängt av den startar den inte mer.

Tändspolen byts ut, nu tänder den igen!

Nu börjar däremot nästa märkliga grej hända, förgasaren flödar när man försöker starta skotern vilket resulterar i att vevhuset fylls med bensin...
Motorn startar alltså, men bara om man "fuskar" med att hälla i en LITEN skvätt bensin i cylindern eller genom att fylla filtret till förgasaren med bensin. När den bensinen är slut dör den igen. Och vevhuset är fyllt med bensin.

Vid det här laget börjar man bli ganska frustrerad, mycket testas, rengörs, byts ut och fixas, inget hjälper.

Efter lite tips på det här forumet lämnar jag in motorn på verkstad för att få alla packningar och packboxar utbytta.

Ännu en gång blir man lite hoppfull att det ska fungera men nej, ingen skillnad alls... ställer tillbaka skotern, har vid det här läget tröttnat rejält.

Ända tills för nån dag sen, läste runt lite på några amerikanska forum och såg att en person hade haft exakt samma problem.
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=352600&mode=threaded
Folk tipsar om lite olika saker där, någon påstår att det kan vara problem med kolven eller kolvringarna.

Kan dessutom tillägga att jag ski-doo reparatören inte såg något fel på originalförgasaren men för säkerhets skull lånade jag en likadan av honom för att testa med, men det blev ingen skillnad alls. Det var innan tändningsproblemet.

Är det någon som har något bra tips på hur man ska bära sig åt för att lösa det här mysteriet?
Kan verkligen fel på kolv/ringar få förgasaren att dra ner bensin i vevhuset?

Mvh
Fredrik
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
prova att byta till en mikuni förgasare. dom där membranförgasarna är bara ett helvetes rackel. skulle tro att det är därför den inte går
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
prova att byta till en mikuni förgasare. dom där membranförgasarna är bara ett helvetes rackel. skulle tro att det är därför den inte går
Jo jag har övervägt det, men ett konverteringskit kostar trots allt en tusenlapp, iaf senast jag kollade. Börjar ju bli lite trött på att plöja ner pengar i en gammal skoter.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag vet en i Luleå som älskar Elan ifall du ska avyttra den ;)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har en elan en 72a den sitter de mikuni förgasare på men den vägrar ju gå för de.. den går rätt bra men gasar man fullt så bööööar den hela tiden tills den dör.. sen om jag justerar skruvarna och nålen fram och tillbaka i olika lägen så blir de ändå ingen skillnad!
ska ta av stiftet nästa gång den går skit och se va de kan va.. skulle ju göra de sist men vad händer- skruvmejseln som går genom tändstifthylsan går av mitt i skogen för att tändsftiftet sitter för hårt..:hahaha:
kan ju vara så att de kan vara en för stor förgasare tror de e en 34mm.. men återkommer om mer info!
detta var lite ot men om jag får till min så kan din gå med en mikuni 34mm mena jag! och det är en jäkla skillnad på en tillotson förgasare och en mikuni!
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
jag har en elan en 72a den sitter de mikuni förgasare på men den vägrar ju gå för de.. den går rätt bra men gasar man fullt så bööööar den hela tiden tills den dör.. sen om jag justerar skruvarna och nålen fram och tillbaka i olika lägen så blir de ändå ingen skillnad!
ska ta av stiftet nästa gång den går skit och se va de kan va.. skulle ju göra de sist men vad händer- skruvmejseln som går genom tändstifthylsan går av mitt i skogen för att tändsftiftet sitter för hårt..:hahaha:
kan ju vara så att de kan vara en för stor förgasare tror de e en 34mm.. men återkommer om mer info!
detta var lite ot men om jag får till min så kan din gå med en mikuni 34mm mena jag! och det är en jäkla skillnad på en tillotson förgasare och en mikuni!
Det låter intressant :) och javisst är dom membranförgasarna ett jäkla elende bara, lika komplicerade som en rymdstation :hmmmm: men inte är dom bättre än en vanlig enkel flottörförgasare.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
VM 34 är i största laget. Betänk att motorn är på 250cc och ger 12 hk. Gassvaret blr dåligt p.g.a. för låg lufthastighet och den blir svårare att få att fungera utan att "sura" på låga varv. Det skall ju normalt sitta en VM 28 i Elanen.

I maskinen med membranförgasaren låter det som att nålventilen inte stänger, vilket gör att bränsle rinner in i motorn. Du kan få samma problem om du har hål i pumpmembranet vilket gör att det rinner in bränsle i vevhuset via impulskanalen.
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
VM 34 är i största laget. Betänk att motorn är på 250cc och ger 12 hk. Gassvaret blr dåligt p.g.a. för låg lufthastighet och den blir svårare att få att fungera utan att "sura" på låga varv. Det skall ju normalt sitta en VM 28 i Elanen.

I maskinen med membranförgasaren låter det som att nålventilen inte stänger, vilket gör att bränsle rinner in i motorn. Du kan få samma problem om du har hål i pumpmembranet vilket gör att det rinner in bränsle i vevhuset via impulskanalen.
Hmm, okej... vad kan man isf göra för att den ska ge fan i att fastna? Jag har kvar originalnålen och "nålmunstycket" ifall den gamla kanske tom fungerar bättre än den nya. Har även kvar "vippen" som går mellan nålen och membranet.

Edit: jag tror inte att det är något fel på själva membranet, såvida det inte kan uppstå hål som inte syns och där det isf läcker soppa.

En grej som jag alltid har funderat över vad det gäller Mikuni förgasare på Elan, var kopplar man in så att bränslepumpen får vakuum? I hålet längst ner på vevhuset där det sitter en skruv? (Skruven som jag öppnar för att tömma ur bensinen som samlas).
Eller ska man på nått vis koppla in det på hålet där Tillotsonförgasaren får vakuum?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Du nämner vipparmen (reglagearmen), hur är höjdläget på den? Den skall gå jäms med förgasarplattan och får inte sticka upp ovanför. Om den gör det, trycker reglagemembranet på "vippen" även i "neutralläge" som då öppnar nålventilen med följd att bränsle rinner in i vevhuset.

Om du inte har någon nippel i vevhuset kan du mycket väl använda hålet där skruven sitter. Det är dock inte den optimala positionen eftersom överskottsbränsle/olja samlas i botten på vevhuset och följaktligen i slangen. Om du har en lös nippel så kan du mycket väl borra ett hål mitt i vevhuset under förgasaren och montera nippeln där.
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Du nämner vipparmen (reglagearmen), hur är höjdläget på den? Den skall gå jäms med förgasarplattan och får inte sticka upp ovanför. Om den gör det, trycker reglagemembranet på "vippen" även i "neutralläge" som då öppnar nålventilen med följd att bränsle rinner in i vevhuset.

Om du inte har någon nippel i vevhuset kan du mycket väl använda hålet där skruven sitter. Det är dock inte den optimala positionen eftersom överskottsbränsle/olja samlas i botten på vevhuset och följaktligen i slangen. Om du har en lös nippel så kan du mycket väl borra ett hål mitt i vevhuset under förgasaren och montera nippeln där.
Jag har försökt justera den rätt enligt manualen till förgasaren, men jag kanske borde försöka trycka ner den lite under kanten tom bara för att kunna utesluta om det är den som spökar eller inte.

Tack för svaret om nippeln, om jag inte får till det med Tillotsonförgasaren kanske man kan få farsgubben att hjälpa till med att fixa en flottörförgasare.